Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Gäst
Gäst

Massor av nya inslag på Båtmässan 2013

• Ensamseglaren Sven Yrvind redo för nya äventyr 2012 firade Sven Yrvind  femtioårsjubileum som ensamseglare.

400 kilo mat och 100 kilo böcker. 600 dagar på havet utan kontakt med land.  Ensamseglaren Sven Yrvind, 73, ska sätta världsrekord med sin nya minibåt Yrvind TEN.

Ensamseglaren Sven Yrvind redo för nya äventyr 2012 firade Sven Yrvind  femtioårsjubileum som ensamseglare.

400 kilo mat och 100 kilo böcker. 600 dagar på havet utan kontakt med land.  Ensamseglaren Sven Yrvind, 73, ska sätta världsrekord med sin nya minibåt Yrvind TEN.

Dumdristigt. Kanske rent av ett självmordsuppdrag. Projektet är redan hårt kritiserat, men är det något Sven Yrvind är så är det envis och kunnig.  Det var reportage om mig i Wall Street Journal och CNN. Honom får vi aldrig se mer, kommenterade folk. Men jag har seglat ensam i exakt 50 år och tillbringat totalt ett år i södra Oceanien i små båtar, förmodligen mer än någon annan. Är det någon som vet vad han pratar om så är det jag, säger Sven Yrvind.  Göteborgaren bor numera i Västervik och bygger på den nya skapelsen i lagom tempo. Den tre meter långa Yrvind Ten ska visas upp på Båtmässan i februari 2013, och då är den bara halvfärdig. 

Det måste bli riktigt gjort. En vanlig gubbe kanske är ute och seglar 40-50 timmar om året. Jag ska vara ute i 600 dygn och segla runt hela jorden utan att gå i land en enda gång. Det finns inget som liknar den här båten, säger han.  Varför gör du det här?  Vad är alternativet för en 73-årig pensionär? Köpa sig en teve? Jag får 5 000 i månaden i pension.

Efter det här får jag kanske göra några extra föreläsningar och kan skriva en ny bok. Samtidigt är det en inre resa också. Där ute finns inga reklamerbjudanden och man kan sensibilisera sinnena. Jag vill visa världen att det går att leva billigt och att man inte behöver göra slut på jordens resurser. 

Men det låter ju aningen krångligt.  Man åker inte till månen för att det är lätt utan för att det är svårt.  Vad är största utmaningen?  Att få ihop allt så att det inte skär sig. Flera hundra grejer ska in i den här tremeterskapsylen. Det handlar om optimering.  Har du några bekvämligheter ombord?  Nej. Inte ens en radio, men jag får göra det så mysigt som möjligt.  För att hålla kroppen i trim inför avfärd (tidpunkt högst oklar) paddlar Sven Yrvind kajak regelbundet, springer en mil två gånger i veckan och kör gymnastik.  En sund själ i en sund kropp. Det är en förutsättning att man är i bra form, säger han. 

Text och Bild. Båtmässan.

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...