Marie Björling föll efter två raka förluster i lördagskvällens lättvind
Marstrand: Malin Millbourn och Team Santa Maria bröt på lördagskvällen Marie Björlings och Team Schenkers treåriga segersvit i Swedish Match Cup på Marstrand. De gjorde det genom att vinna två raka finalmatcher i lätta och skiftande vindar. Men eftersom båda seglar för Göteborgs Kungliga Segelsällskap så stannar trofén hos arrangörsklubben!
Jag har tidigare varit trea och fyra på Marstrand med en annan besättning. Det känns härligt att vinna med det här fantastiska laget, jublar Malin Millbourn och hyllar sin besättning Karin Dahlberg, Anna Skarenhed, Lotta Harrysson, Nina Barne och Marie Öberg.
Struliga förhållanden som gör att man måste tänka till har jag gillat ända sedan jag seglade jolle, så det känns inte så konstigt att vi lyckades när det var som idag, funderar Malin, som nu kan kvittera ut 84.000 kronor i prispengar.
Jag hade önskat mer stabila och jämna förhållanden för att kunna utnyttja vårt matchracingkunnande fullt ut, men Malin seglade bättre och det är bara att gratulera, säger Marie Björling, som får 43.000 kronor för andraplatsen i Swedish Match Cup.
Det var inte förrän framåt kvällningen på lördagen som damernas finalseglingar i Swedish Match Cup kunde komma igång. Då hade Malin Millbourn & Co först besegrat Linda Rahm och hennes Team Koncentra i den sista avgörande semifinalmatchen, som sköts upp från i onsdags. Det var alltså en makalös upphämtning med fem matchsegrar i rad som förde fram Team Santa Maria till segern i Swedish Match Cup; först tre raka i semifinalen och sedan två i finalen:
- I lättvind gäller det att hålla fart i båten och röra sig mjukt och smidigt ombord. Att vi klarade det och att vi hittade de små vindstråk som fanns var direkt avgörande idag, analyserar Malin.
Linda Rahm fick möta världsettan Claire Leroy i två matcher om tredje pris, men när dessa slutade oavgjort så tog fransyskan hem tredjeplatsen tack vare bättre resultat i grundomgången.
Slutresultat för damer i Swedish Match Cup:
1. Malin Millbourn, SWE, Team Santa Maria
2. Marie Björling, SWE, Team Schenker
3. Claire Leroy, FRA,
4. Linda Rahm, SWE, Team Koncentra
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu