Vinner han i år? Magnus Holmberg har seglat match racing-cupen i Marstrand varje gång sedan 1994, han har alltid legat i topp, men segrarna har uteblivit.
- I år gäller det att tända till lite extra, det är dags att vinna nu, förra gången var jag tvåa, säger Victory Challenge-skepparen, en av världens bästa match race-seglare inför Match Cup Sweden i Marstrand 2-8 juli.
Det är hemmabana i Marstrand och Match Cup Sweden är något av hans egen tävling, han tog initiativet till den 1993 och såg den starta 1994.
- Jag har ett starkt personligt engagemang här och tycker det är väldigt roligt att tävlingen är igång igen efter ett års uppehåll. Den är alltid lika spännande och det är en härlig stämning i Marstrand, säger Magnus Holmberg.
De senaste åren har Magnus Holmberg seglat som skeppare och rorsman i Americas Cup, nu senast i Louis Vuitton Cup, uttagningstävlingarna i Valencia, där Victory Challenge med hårfin marginal missade semifinalen. Han är kvar i Valencia som expertkommentator för Americas Cups egen TV-kanal, och kommer till Marstrand lagom till första träningen på måndag eftermiddag.
- Vi gjorde en riktigt tuff satsning på Americas Cup så nu gäller det att kunna tända till igen, och det extra mycket så vi kan jaga segern. Jag har inte seglat en liten båt på över ett år så jag behöver nog lite startsträcka för att komma igång, menar Magnus Holmberg som de senaste tio åren bara tävlat i Sverige en gång per år, i Match Cup Sweden i Marstrand.
Tävlingsmomentet i match racing är detsamma som i Americas Cup, men båtarna är helt olika. DS 37, som seglas i Match Cup Sweden, är en elva meter lång entypsbåt och båtarna är identiskt likadana för alla besättningar.
- Den svänger, seglar och beter sig som en jolle jämfört med Järv, säger Magnus Holmberg och refererar till Victory Challenges båt som är 24 meter lång och helt specialutvecklad.
- Det gäller att komma in i det här rätt från början, då kan vi säkert gå långt.
Konkurrensen är stenhård, vet Magnus. Americas Cup-seglare som Gavin Brady, Mattias Rahm andre rorsman och strateg på Victory Challenge - och Jesper Radich är tre, Sebastien Col och Ian Williams två andra som Magnus har särskild respekt för.
Unge stjärnskottet från Australien, Torvar Mirsky, 21, ersätter Peter Gilmour som blixtinkallats till Alinghi som konsult. Det är en nyhet för Magnus.
- Honom har jag aldrig hört talas om, men alla är nog lika hungriga på seger.
- Det blir tufft, men det är bara att dra ut på banan och köra och försöka lära sig båten det är lika för alla. Taktiken, den tar vi när det gäller, avslutar Magnus med ett skratt.
För mer information om Match Cup Sweden, kontakta Lars-Ola Nordqvist, Presschef, lars@comvision.se, telefon 070-689 11 20, www.matchcupsweden.com.
Match Cup Sweden i Marstrand 2-8 juli är årets största seglingsevenemang i Sverige. Det långsiktiga evenemangskonceptet innehåller tre olika delar, ett världsmästerskap i Match race-segling, ett omfattande underhållnings- och publikevenemang samt ett högklassigt näringslivsseminarium, Corporate Event Marketing Forum. Initiativet kommer från Brandspot, som i sportsligt samarbete med GKSS arrangerar Match Cup Sweden.
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu