mest spännande, och kanske den vackraste nyheten i Düsseldorf var Frauschers elhybrid.
Inför årets Düsseldorfmässa kom en påkostad pressrelease från österrikiska Frauscher. De bygger dyra och vackra daycruisers, och vi trodde att den glassiga broschyren bara skulle lansera en ny båtmodell. Men Frauscher hade tillverkat mer än bara en ny båt. Österrikarna är först ut i båtvärlden med hybriddrift för fritidsbåtmotorer, en lösning som låter dig blanda ren och tyst eldrift med förbränningsmotorns räckvidd. En av anledningarna till att just Frauscher är tidiga med hybriddrift är att de insjöar som österrikiska och schweiziska motorbåtar går i också är färskvattenreservoarer för flera länder. Väl i Düsseldorf såg vi hur det drällde av män i mörka kostymer i Frauschers monter. De flesta kämpade för att komma fram och knäböja framför glasluckan som dolde hybriddriften - den största tekniska nyheten på hela mässan. Hybridmotorn från Steyr har fyra unika funktioner: I »Starter mode« agerar elmotorn startmotor åt förbränningsmotorn, vilket gör att den vanliga startmotorn kan plockas bort.
I »Generator mode« drivs båten av dieselmotorn samtidigt som batterierna laddas. På instrumentbrädan sitter en skärm (Steyr electronic control center) som visar hur mycket energi batterierna innehåller. »Electric cruise mode« heter det då båten bara drivs av batterier. Elektronik i motorn håller koll på batteriernas kondition och laddning, och föraren får hela tiden fakta om energiförbrukningen via panelen på instrumentbrädan. När du snabbt ska upp i plan kopplar Frauscher Hybrid på »Boost mode«, där elmotorn - som har ett enormt vridmoment - ger extrakraft till dieseln. Du kommer snabbare igång och det går åt mindre bränsle när du glider över bogvågen. En annan fördel, som Frauscher inte pratade om, är den totala tystnad som elmotorn erbjuder. Tänk dig att du glider fram ensam på en fjärd en vindstilla sensommarkväll, och det enda som hörs är propellerns gurglande. Frauscher och Steyr har något stort på gång, även om det fortfarande fattas en hel del innan båthybriden når upp till den tekniska nivån hos bilarnas hybridmotorer. Bland annat laddar de batterierna med hjälp av överskottsenergi från till exempel bromsarna, vilket kostar mindre energi (bensin) än om man laddar batterier med hjälp av förbränningsmotorn. Det är långt kvar, men framtiden är lovande, och tyst!
AV PAUL BOGATIR OCH LASSE GENBERG
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu