Fransmän och tyskar har blivit vassare på att göra motorbåtar. Nu får alla andra se upp.
Bavaria visade sin 28-fots daycruiser och en helt ny 38-fotare. Och i montern bredvid spände Jeanneau upp sin nya Leader-serie. Kollegan Bénéteaus monter innehöll två nya 42-fotare och en myriad andra båtar.
Europas segelbåtsvarv har förstått att pengarna ligger i motorbåtar. Efter de första trevande försöken för tio, femton år sedan - då formerna var spretiga och alltför vågade för oss skandinaver - gör de med hjälp av designfirmor båtar som närmat sig Skandinaviens smak och tycke. Bavaria har redan hittat hit. Jeanneau gör det nog också snart med sin nya Leader-serie. Vem konkurrerar de med? Förmodligen med våra svenska varv. Men särskilt med jänkarbåtarna. De nymornade européerna är nämligen väldigt lika de mer europeiserade USAbåtarna, typ Sea Ray. Bavaria 28 är hög, bullig och har kraftig motor oavsett drivmedel men kostar bara två tredjedelar av en snarlik jänkare i samma storlek. Varför? Den byggs rationellt, du har som köpare väldigt små möjligheter att påverka och komma med personliga ändringar. Dessutom byggs väldigt många. Det håller ner priset.
I övrigt: Trots tal om motsatsen var utställarna färre än förra året. Lyxyachtshallen var så tunnsådd att mässledningen klämt in ett ölkafé som sålde Beck's för två euro flaskan. Kanske lika bra det. Annars hade aldrig den udda svävaren på sidan 82 eller den galne letten med bärplansbåt fått hyra monter. Kolla in dem! Du hittar detta och mycket mer från Düsseldorfmässan i Vi Båtägare nr 3, finns i butik nu.
Mikael Mahlberg & Paul Bogatir
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu