Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Gäst
Gäst

Livräddaren fyller år

I etthundra år har Sjöräddningssällskapets frivilliga besättningar räddat människor som råkat i nöd till sjöss. Genom åren har sällskapet räddat 60 000 människor, och 20 000 fartyg har blivit undsatta genom frivilliga insatser. I dagligt tal talar vi om SSRS som är en viktig del i den svenska sjöräddningsorganisationen. Den styrs av Sjöfartsverket, men SSRS är ideell, självständig organisation och fartygen bemannas med frivilliga besättningar.

 

Idag har SSRS ett flertal hypermoderna fartyg för sjöräddning som tillhör de bästa i världen. Det är möjligt tack vare många donationer från svenska företag och privatpersoner. Att hela verksamheten fungerar så bra som den gör beror till stor del på de många frivilliga besättningsmedlemmarnas insatser. Det gemensamma för alla dessa människor som varit aktiva i SSRS genom åren är att alla är de starka personligheter. Det är människor som oavsett väder, tidpunkt på dygnet eller årstid alltid ställt upp för den skeppsbrutne. Inom 15 minuter lämnar en SSRS-båt hamnen när ett larm kommer från MRCC, sjöräddningscentralen.

 

Inför 100-årsjubileet händer det mycket. Två böcker har tagits fram liksom en plansch. Den Tidlöse Sjöräddaren är namnet på den historiska samlingsvolymen. Boken, som är på drygt 450 sidor, är skriven av Anders Wällhed. Det är ett praktverk innehållande berättelser om människor, sjöräddningsfartyg, räddningsuppdrag och mycket mer. Till exempel kan man läsa att Albert Engström med en dåres envishet hävdade att en piga hade väckt honom en tidig morgon på ett hotell i Trosa. Anledningen sades vara att herr Engströms underlakan behövdes till bordsduken i frukostmatsalen. Att det finns en koppling mellan den historien och sällskapets nära och kära står att läsa i boken. Historiska loggböcker, som är skrivna så att det går att slå upp vilken sida som helst, och finna den underhållande, har ett klart mervärde. Så är det med Den Tidlöse Sjöräddaren. Bokens många bilder bidrar till spänningen. Köp den om du har det minsta intresse för sjöräddning! Pris 395 kronor.

 

Den svenska sjöräddningsbåtens utveckling har fått en egen intressant bok. Från åror till vattenjet är det passande namnet. Under Sjöräddningssällskapets 100-åriga historia har räddningsbåtar, utrustning och deras fartresurser utvecklats och genomgått stora förändringar. För hundra år sedan roddes fartygen. Om det gick seglade man. Det förekom också att man bogserade sjöräddningsbåtar fram till haveristen. Bogseringen utfördes med hjälp av snabba ångdrivna bogserbåtar. Väl framme vid haveristen kopplades räddningsbåten loss och sjöräddarna rodde sista biten. Från land användes raketapparater vid sjöräddning. En tunn lina sköts med hjälp av en kraftig raket över till det nödställda fartyget. Med hjälp av den kunde en tross dras ombord, och med dess hjälp kunde nödställda sjömän halas i land. Idag används små lätta och effektiva vattenskotrar för att nå fram den sista biten till en nödställd på grunt vatten. De flesta av SSRS båtar är omnämnda.

 

Från åror till vattenjet är skriven av Thore E W Hagman. Pris 175 kronor. En färgglad plansch, stor som ett skärgårdssjökort, illustrerar hur SSRS har utvecklat utrustning och båtar. Olle Landsell och Jonas Ekblad har illustrerat. Passar alla väggar överallt! Kostar 150 kronor. Böcker och plansch kan beställas från www.ssrs.se.

 

Text och foto: Bengt Utterström




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...