Najads nyaste är en 35-fotare som ställer de traditionella Najadbegreppen på ända. Najad 355 är trygg och stadig som en långseglare, men ändå alert och full av liv.
Enligt Wikipedia är najaderna i den grekiska mytologin färskvattennymfer som styr över floder, bäckar, strömmar, källor, brunnar, kärr, dammar och sjöar. Just kärr och dammar låter förstås inte så upphetsande för saltstänkta seglare, men de Orustbyggda Najaderna har tack och lov rykte om sig att klara betydligt tuffare vattendrag än så. Bevisligen trivs båtarna från Najad avsevärt bättre ute på världshaven än i någon liten insjö nånstans. Najad seglas traditionellt av inbitna och erfarna sjöbusar och kräsna förståsigpåare, med nästan ett helt seglarliv bakom sig. Dessa storseglare vet precis vad de vill ha för att känna sig tillfredsställda med sin segling, och är också beredda att betala bra för det.SNABBSEGLANDE KOMFORT
Sedan holländske finansmannen Alfred van Wincoop fl yttade till Sverige och tog över hela varvet så har Najadkonceptet dock moderniserats en hel del. Först ut var Najad 440, som 2005 blev Sailboat of the Show på Scandinavian Boat Show i Älvsjö. "I ett slag har varvet kastat den nordiska traditionalismen överbord..." och "utformingen av skrov, köl och roder är state-of-the-art och visar att varvet satsar på prestanda" var delar av juryns omdömen den gången. Detsamma gäller i lika hög grad för varvets senaste skapelse; nya Najad 355. Den premiärvisades i samband med Öppna Varv på sensommaren i fjol, och tanken med 355:an är att vara varvets nya instegsbåt när tre år gamla 332 nu tas ur produktion. Men med 355:an flyttar Najadvarvet fram positionerna ännu mer mot segling som inte bara är stabil och trygg utan också fartfylld och livlig. Ut med långseglare, in med performance cruisers, eller, på ren svenska, snabba båtar som ändå är komfortabla. Det är van Wincoops framtidsrecept för Najad.STRYKJÄRN?
Och därför har designbyrån judel/vrolijk & Co i Bremen varit mycket betydelsefull när Najad 355 arbetats fram. Hos dem kan man nämligen inte bara skapa supersnabba kappseglare, såsom America's Cup-vinnande Alinghis senaste vidunder. Till Najad 355 har de tyska båtritarna tillfört ett slankt stävparti, som, kombinerat med en kanske något bredare och fylligare akter än vad vi vant oss vid från Najad, ger förhoppningar om goda fartresurser. Med bibehållen komfort och långt ifrån rena strykjärnsracers förstås, men man kan ändå ana ett litet strykjärn nånstans långt där inne i formerna... Precis som på prisvinnande 440 från 2005 har Najad slopat den gamla skäddan framför det djupgående och ganska smala rodret, och skrovet är grunt men med en köl som sticker nästan två meter och har försetts med en rejäl blybulb för att åstadkomma det rätta rätande momentet. Inte mycket kvar av gamla Najad här inte!RORKULT ÖVERLÄGSEN!
I sittbrunnen tar den stora ratten ganska mycket utrymme, så man får kliva på bänkarna vid passage till eller från aktern. Envist hävdar jag fortfarande att rorkulten är överlägsen ratten på båtar upp till och med den här storleken, men jag får inte mycket medhåll från båtindustrin. Åtminstone visar det sig inte i produktionen. En halvlång skotskena medger att man kan vagna ner storen något för att lätta på trycket på hårda kryssar, men jag hade nog gärna sett att det vore möjligt att få vagnen ännu längre ner i lä. Nu får man istället sätta an kicken för att åstadkomma samma effekt. Det fi nns fl era fi na möjligheter för rorsman att sitta, och dessutom dubbla sittplatser infällda i akterpulpiten. Utrymmet i sittbrunnen räcker gott åt ett halvt dussin besättningsmedlemmar. Trimlinorna är halvvägs dolda och kommer fram i anslutning till de rostfria vinscharna och det fi nns uppsamlingsfack för överskottet. Livfl otten kan stuvas för snabb åtkomst i aktern, så man slipper ha den framme på däck.RYMLIG TOALETT MED VÅTGARDEROB
På båda sidor av den exceptionellt högglanslackade skjutluckan till ruffen bidrar inlägg av grönfärgat glas till ljusinsläppet i akterkabinen och toaletten, på babords respektive styrbords sida. Toaletten är förresten oerhört rymlig, med en rejält tilltagen duschkabin och stor våtgarderob innanför. Men så fi nns det ju bara en enda akterkabin också: - När våra kunder seglar är de oftast ett eller två par ombord, så det fi nns inget behov av fl er kabiner. Vi har prioriterat stuv och toa, förklarar försäljningschefen Magnus Ridderstad. Skulle gästerna vara fler så går det istället att fälla upp ryggstöden i salongen och bädda dubbla fullängdskojer där.INGET SJÖVATTEN I PENTRYT
Salongen är ljus och upplevs rymlig, med god ståhöjd för mig som är 178 cm lång. Bakåtvänd navigationsplats är standard, framåtvänd kostar extra, men jag tycker egentligen att den skulle kunna slopas helt och hållet. Men visst är det praktiskt med ett skrivbord för laptopen ombord. Det L-formade pentryt har 75-liters kylutrymme som täcks av en skjutbar lucka. Lådorna är mjukt självstängande sista biten och spisen med ugn kommer från kanadensiska Force10. En uppfällbar bänkskiva på gaveln ger extra avställningsyta, men sjövattenpump är extratillbehör. Kanske den inte behövs när man har 250 liter färskvatten att tillgå?TRE SKIKT SKA GE GOD SÖMN
Akterkabinens koj är 170 cm bred och 200 cm lång, alltså med gott om plats för två. Najad standard är treskiktsdyna med latex och skumgummikärna vilket ska ge god sömn. I den väl luftade garderoben fi nns stång för upphängning. Kabindörren har förstås magnetkontakt för uppställning. I förpiken erbjuds två rejäla garderober samt längsgående hyllor och ett skåp längst föröver. Moonlightluckan har både myggnät och mörkläggningsgardin. Den bäddbara ytan är gott och väl 200 cm lång, och drygt 190 bred på bredaste stället, men den smalnar förstås av fort mot fören. Racingspetsig för kostar på innerutrymmet! Ståhöjden är 190 cm, men kabindörren bara 170 cm.INGEN FUKT I PANNAN
Jag provseglar tillsammans med Magnus Ridderstad en av de första 355:orna, levererad till en dansk som nu seglat tillbaka till varvet i Henån för vinterförvaring. Visserligen fortfarande en nästintill fabriksny båt, men med en massa prylar i stuvfacken, halvfulla diesel- och färskvattentankar, tv i salongen och allt annat jox som alltid fi nns där i verkligheten. Det är bra. Dansken tillhör de 60 procent av kunderna som inte valt rullmast, utan här är det vanligt storsegel med lazy-jacks som gäller. Det blåser ungefär 6-7 m/s västligt, men i byarna trycker det på mer. Vi hissar storen och rullar ut den överlappande focken, som alltså inte är självslående. Ut i den långsmala ostligaste delen av Koljöfjorden får vi lägga en del slag, men med de elektriska vinscharna hinner den gastande försäljningschefen inte ens bli fuktig i pannan. Det underlättar också att alla fall, skot och trimlinor är bekvämt nerdragna på de rätta ställena i sittbrunnen.DISTINKT STYRNING
Rorsman har inte heller någon speciellt ansträngande tillvaro. Varvet har satsat mycket på ergonomin runt "förarplatsen" för att båten ska vara enkel att hantera ensam. Styrningen är i en klass för sig, faktiskt bland det bästa jag känt på en båt i den här storleken. Inga glapp, ingen fördröjning, inget gnissel eller kärvande alls i den kanske något överdimensionerade ratten- bara distinkt och god känsla, precis som det ska vara. Och det smala, välbalanserade rodret gör förstås sitt till när båten snabbt och kontrollerat reagerar på minsta rattutslag. Som den ultimata prövningen föreslår jag slalomsegling bland musselodlingens blå plasttunnor som sticker upp i en vik, men den försiktige gasten nappar inte på just den idén... Och visst, det är ju en kundbåt och inte varvets egen, och dessutom med en halvvild chefredaktör vid rodret. Istället minns Magnus Ridderstad sitt förfl utna som säljare hos Lewmar och drar igång säljsnacket kring styrningen de levererat: - Utväxlingen kan personifi eras så att ratten snurrar ett varv, ett och ett halvt varv eller 1,2 varv mellan ytterlägena. Det är bara att plocka ner en panel, lossa en bult och stoppa in den i ett annat hål istället, poängterar han.MYCKET UTRUSTNING
En del annat kan också personifieras på en Najad, men med en utrustningsnivå i särklass så behövs det sällan. Sandwichsegel i mylar från UK-Halsey, Seldénrigg med dubbla spridare och Furlex, tolvmillimeters teak både på däck och i sittbrunnen, värmare, landström med laddning till AGM-batterierna, Corianbänkar med designade blandare och mycket annat ingår. Tillvalen inskränker sig exempelvis till platt-tv, individuella navigationslösningar, dator och olika tyger på klädseln i salongen. Priset blir följaktligen också högt, kring 2,5 miljoner kronor, men det bekymrar sällan Najadköparna, som hellre ser till vad man faktiskt får för pengarna.DUBBLA FÖRDELAR
Vakuuminjicerat epoxiskrov är en detalj som förtjänar att nämnas speciellt. Att lägga på en tunn plast och skapa vakuum i formen är beprövat för att minska luftmängden och öka styrka och hållfasthet. En aldrig så duktig handrullare klarar inte att pressa ut lika mycket luft som med vakuuminjicering, och när metoden dessutom kombineras med seg och stark epoxi blir resultatet svårslaget. Extrakostnaden på cirka 40 000 kronor har bakats in i priset. Så här sker, något förenklat, de olika stegen i praktiken: 1. Gelcoat i polyester (det fi nns inte någon bra epoxibaserad gelcoat ännu) sprutas direkt i formen. 2. Vinylester läggs som ett vidhäftningsskikt. 3. Glasfi bermatta och det perforerade distansmaterialet divinycell, och så glasfi bermatta igen på insidan. 4. Vakuuminjicerad epoxi. Även däcket vakuumsugs till 90 procent, utom vid speciellt skarpa kanter som fortfarande handlamineras. Sedan lamineras alla skott fast, däcket läggs på skrovet och alltihop monteras samman, innan hela paketet får stå 16 timmar i ugnen i 60 graders värme för att härda ut ordentligt.60 MILJONER I NY FABRIK
Tillsammans med monteringen av kablage, tankar, rör, köl och däcksutrustning så sker allt det redan nämnda numera hos Najads nystartade dotterbolag Hull Manufacturers Scandinavia i Åmål. Fabriken invigdes strax före jul ifjol, och redan till sommaren ska ett hundratal personer arbeta där. Den nya tekniken och den nya fabriken erbjuder inte bara en mycket god arbetsmiljö - utan kladd och klet med plasten eller inandning av starka och hälsofarliga ångor - utan ger heller inga farliga utsläpp i den yttre miljön. När Åmålspersonalen gjort sitt så skickas båtarna till Henån för de mer hantverksmässiga produktionsstegen såsom inredningsoch snickeriarbeten, färdigställande och slutkontroll. En Najad 355 i veckan ska byggas, och ändå får de som tecknar order idag vänta ända till sena hösten på leverans. Åter till Wikipedia; ordet najad betyder "fl öda" eller "strömma" fritt översatt från grekiskan. Och hos Najadvarvet fl ödar verkligen investeringarna samtidigt som båtarna strömmar ut på marknaden. Mer än 60 miljoner kronor har investerats i den nya Åmålsfabriken, och ännu mer ska det bli. Det förnyade konceptet har rönt stort intresse, inte minst på kontinenten. Framtiden ser ljus ut för Najadvarvet.
TEXT: JOAKIM HERMANSSON
FOTO: RICK TOMLINSON OCH JOAKIM HERMANSSON
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu