Den ursprungliga fyren på Kap Arkona på Rügen är med sina snart 179 år en av Östersjöns äldsta. Den hyllas för sin arkitektur och är i dag ett välbesökt byggnadsminne.
Efter avgivna löften i den fyrkantiga röda tegelbyggnadens inre, kliver brudparet ut på fyrens granittrappa för att ta emot ett fyrfaldigt leve. Först trippar lilla dottern som med stort allvar strör rosenblad över trappstegen som mamma och pappa ska kliva på. Susanne och Marc Hesse från Thüringen berättar senare att de tycker Kap Arkona är världens vackraste plats. Det tycker säkert de andra sjuhundra paren som också valt att gifta sig just där. - Och så älskar jag havet, tillägger Susanne och slår ut med armarna mot Östersjön. André Rauscher, som är gästspelande skådespelare från Berlin, hör att vi pratar om fyrarna. Vi frågar om han köper pratet om att Schinkels fyr, som är äldst av de två fyrarna på Arkonaudden, är snyggast i världen: - Svårt att säga. Fast visst är den stilig. Schinkel byggde ju mycket fint i Tyskland, inte minst i min hemstad. Jag gillar i synnerhet fyrens infällda fönster och de där djupa nischerna.
92 steg hög gjutjärnstrappa
Granne med fyrarna på Arkona är tyska SMHI vars instrument dagligen mäter temperaturer och vindhastigheter. Vem har inte hört radions väderrapporter med prognoser som: "Arkona. Omkring sydost 2-6, i morgon eftermiddag något ökande. Måttlig eller god sikt, vid kusterna lokal dimma under natten och morgonen. Eller kanske: "Arkona. Omkring syd ca 10 m/s. Under fredagen ökande till 12 kuling 17. Sent på dagen omslag till väst och något avtagande. Då också regn, annars måttlig till god sikt. Det var den välkände arkitekten Karl Friedrich Schinkel som 1828 fick i uppdrag att formge en fyr på Kap Arkona. Resultatet blev en tjugoen meter hög fyrkantig tegelbyggnad som i varje fall många tyskar tycker är väldigt grann. Invändigt slingrar sig en nittiotvå steg hög gjutjärnstrappa upp till lanterninen varifrån man klara dagar kan se den danska lilla ön Mön vars 150 meter höga kritvita klippor stupar brant ner i havet. Schinkelfyren fick positionen 54° 41 N 13° 26,1 E och försågs med sjutton råoljelampor och paraboliska speglar.
Det gav ljuset en räckvidd på drygt 33 kilometer. Med tiden blev dock fyren akterseglad av nya krav från Östersjöns skeppare som klagade på att fyrljuset var för klent och byggnaden för låg. Så år 1902 inleddes bygget av en systerfyr som uppfördes alldeles in på knuten på den gamla. Det nya tornet blev 33 meter högt och klassiskt runt med rödmålad lanternin. Ny räckvidd för fyrljuset blev 44 kilometer. Kap Arkonas båda fyrar är i dag byggnadsminnesmärkta. Den äldre är dessutom museum. Fast all information är på tyska. I den yngre fyren finns en butik med minifyrar och böcker om ön Rügen. För dem som inte vill gifta sig i fyren, utan hellre segla in i någon skön naturhamn eller trevlig marina, finns gott om ställen längs Rügens stränder. Några av de populäraste orterna är Breege, Wiek, Dranske, Glowe och Lohme. Söder om färjeläget i Sassnitz och den nazistiska kolossen Prora, hägrar ju de gamla klassiska badorterna Binz, Sellin och Görhren.
Om semesterfabriken Prora, eller Tredje rikets Torremolinos som stället också kallas, kan helt kort sägas att det är en gigantisk tegellänga, uppförd av Hitler för att ge plats åt tjugotusen semestersugna arier. Ytterligare en populär hamn på Rügen är lilla fiskebyn Vitt som också är vår nästa anhalt. Det är här vi ska kasta loss och sedan runda Kap Arkona sjövägen. Samhället ligger strax öster om Kap Arkona och här finns endast ett tjugotal hus. De flesta vita med grästak. Här livnärde man sig förr på att salta sill. Det var ett födoämne som då gick under beteckningen "fattigmansbröd". Under DDR-tiden var Vitt de höga militärernas favorittillhåll. De smorde kråset på bland annat Gaststätte Goldener Anker som denna dag erbjuder "zanderfillet mit braten kartoffeln", det vill säga gös med stekt potatis, för 99 riksdaler. Ur krogens fatkranar rinner fortfarande det utmärkta forna östtyska Rostocker Pils.
"Be, lilla barn"
Från bryggan till höger om stenmuren vid vattenbrynet ser vi en vit Maxi 77 med revade segel närma sig land. Draggen har gått och plötsligt hör vi ett skrapande ljud och ser båten vingla till. Det blir alldeles tyst ombord och det unga paret ombord stirrar anklagnade rakt ned i det svarta vattnet. Turisterna i hamnen stänger så småningom munnarna och fortsätter tugga på sina mackor med nyrökt lax. Vi betalar tio euro till båtuthyraren längst ut på bryggan och kliver ned i en Crescent 410 med vilken vi alltså ska runda Kap Arkona. Motorn, en sexhästars Mariner, startar på första och vi stäver bort mot Rügens mäktiga vita kritbranter. På väg hem efter en lugn och solig båttur i sådär fem knop, läser vi om att Rügen minsann ruvar på minnen om gamla våldsamheter och forna stridigheter.
Ön intogs år 1169 av danske biskopen Absalon som fått för sig att såväl de vendiska furstarna som deras borg skulle bort. År 1335 togs ön över av preussarna och behöll den till 1648 då Sverige i och med Westfaliska freden fick bland annat Vorpommern, Wismar och Bremen. Då hade framförallt Axel Oxenstierna varit här nere och härjat. Och det var just Oxenstierna som tog befälet över de svenska styrkorna efter slaget i Lützen. Härföraren satte sig snabbt i respekt hos tyskarna. Så här lät en vanlig tysk ramsa under trettioåriga kriget: "Be, lilla barn, be, i morgon kommer svensken, ja i morgon kommer han, Oxenstierna, och han kommer att lära alla barn att be, så be lilla barn, be lilla barn. Rügen förblev blågult till 1815 då ön återgick till Preussen. 1945 ockuperades Rügen av ryssarna som byggde en stor raket- och marinbas på ön.
Kap Arkona
Resa hit:
Vi tar färjan från Trelleborg.Tur och retur för nio + bilen cirka 1500 kronor.
Bo:
Vi väljer Rügenhof, som är enslags hantverksgård med lägenheter som kan hyras. Stället ligger ett
stenkast från fyrarna.
Ta sig runt:
Högst upp på Rügen är det perfekt med cykel. Fast det gäller att hitta cykelvägar så man inte hamnar på de vanliga, hårt trafikerade, väldigt smala vägarna.
TEXT & FOTO: ARNE SPÅNGBERG
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu