Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Gäst
Gäst

Körigt Tjörn Runt

Sveriges största och roligaste kappsegling blev en actionfylld tillställning. Det var inte många som anade att årets Tjörn Runt skulle bjuda på så tuffa tag.

Visserligen hade Lage Larsson lovat ökande vind under dagen, och visst hade han sagt att den skulle gå på sydost. Men det var inte alla som insåg att sydost betydde platt läns från Rönnäng, förbi Klädesholmen, genom brott och grund i Djävulshålen syd Flatholmen och upp i Kyrkesund. Inte heller anade alla att det kunde bli supersvårt att hålla båten från en ofrivillig spinnakergipp. Följden blev tidernas mest spektakulära destruktionsderby när båt efter båt brakade rätt in i berget i de smalaste sunden. Därtill mitt framför ögonen på en lika förfärad som förtjust publik. Som folkfest fick publiken allt de kunde önska i år. Lyckligtvis skadade sig ingen och ingen båt sjönk trots de våldsamma behandlingarna många båtar fick utstå.

Allra lyckligast lottad var göteborgske segelmakaren Bengt Falkenberg i sin First 45 Teknova. Mitt i 30 meter smala Flatholmenrännan ökade vinden, han fick en ofrivillig gipp, båten vräkte över mot berget, Bengt rätade upp den innan det small, men fick en rekyl som höll på att sluta med katastrof.

- I hela 11,5 knops fart rullade vi mot lovart igen, varpå köl och roder som tur var lyfte över en grundklack på 1,5 meter - vi sticker 2,9 meter. Från min plats i aktern hann jag se botten innan vi pendlade över mot land igen. Jag trodde vi skulle gå rätt in i berget, men på något sätt fick vi tillbaks båten. Men varför ta en sådan genväg?

- Det hör Tjörn Runt till, svarar Bengt. Det är ett måste om man vill vinna, inga meter kan ges bort. Händelsen fick till följd en omröstning om banbegränsning på seglarnas favoritsajt www.blur.se.

Duktiga seglare

Som vanligt samlades västkustens bästa seglare till drabbning, många med nya toppade ekipage och sugna på att visa vad deras nyaste båtar förmår. Onsalas stjärna Mats Johansson kom med sin Starbåt Charlotte (LYS 14) för att upprepa fjolårssegern och blev tvåa. Mariestads makalöse Michael Collberg med tre tidigare segrar körde sin Cumulus Slow (LYS 1,09) i år och blev sjua. Varvsägare Magnus Rassy från Ellös tog med sig danske OS-guldmannen Jesper Bank i sin nya HR 372 (LYS 1,25) och blev 140:a totalt. Hans nyaste HR 310 (LYS 1,15) vann klassen och blev 51:a totalt . I det fallet var det Thomas Oljelund som styrde. Trean i havskapp-EM Fredrik Thavelin körde vassa Salona 37:an Capio (LYS 1,32) och blev 39:a. Hårdkörande Hans Petterson laddade med sin nya HP 1030 (LYS 1,31) och blev 92:a. Gotland Runtvinnaren Asmund Drolsum blev 148:a i sitt nya toppbygge Magic, en King 40 med LYS 1,45. Och Seldéns stjärnor bröderna Granhed satsade prestigen i sin nya Finnflyer 36 (LYS 1,33) och blev 52:a. Många kände sig kallade, men bara en kunde vinna - i år en gammal K 32. Få visste att detta är en 32 kvadratmeters koster, att den är kravellbyggd i mahogny och seglas av Arne Goksöyr och hans dotter från Strömstad, att LYS 1,0 ger seger på Tjörn Runt när man seglar väl och har toppsegel på sin flott hållna klassiker.

Bättre skärpa

Ytterligare en gammal träbåt, en J 14 seglad av Carl-Axel Hellman, utmärkte sig genom att komma fyra totalt med ett LYS-tal på 0,83. Även det faktum att en Neptunkryssare (LYS 1,0) med Göran Haglund, 6:a i år och vinnare 2007, en Accent (LYS 1,03) med Hans Oskarsson och en Maxi 68 (LYS 0,95) med Hans Åke Karlsson kom på 8:e respektive 14:e plats, visar att det visst går att komma bra med gamla båtar. Utan att förringa dessa duktiga seglares prestationer, puttrar missnöje med LYS.

- LYS är topp så att alla kan segla mot varandra. Men jag ser en tendens att gamla båtar, nya segel och skickliga seglare är en svårslagen kombination. Själva seglade vi optimalt i år, vi kunde inte ha gjort det bättre. Vi vann vår klass, men kom bara 11:a totalt. Jag tycker LYSkommittén ska ha större skärpa när de sätter talen. Den salvan avlossade Jan Nilsson i 707:an Julia. Han gick utanför Kyrkesund, surfade fram mellan stenarna på utsidan i 14,2 knop.

548 båtar var anmälda, 463 genomförde seglingen, vissa trots grymma grundstötningar. Undertecknad klarade Havets R 8 genom att köra farleden, ta ner spinnakern och spira focken på den X-35 jag lånat för Tjörn Runt. Jag var med för femtioelfte gången för att uppleva pulsen, för att kryssa i trånga sund och ha trevligt med gamla och nya gastar. Resultat på stss.se

Text: Curt Gelin Foto: Anders Dahlberg

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...