För många människor rycker det i båttarmen under våren. Mässorna har väckt båtdrömmar och vädret blir bättre. Ett båtköp kan bli en mycket dålig affär om det vill sig illa. Det finns lyckligtvis ett antal enklare åtgärder man kan vidta för att i någon mån skapa förutsättningar för ett lyckat köp. Olika regler gäller beroende på om du köper av en båthandlare eller en privatperson. Köper du båten av en privatperson gäller köplagen. Köper du av en handlare eller en handlare som förmedlar köpet gäller konsumentköplagen. Den senare lagen ger ett något bättre skydd. Som köpare har du alltså bättre rättsliga möjligheter att hävda eventuella fel och brister på båten om du köper av en båthandlare.
Det är viktigt att du inte köper en stulen båt. Det är nog inte möjligt att få full säkerhet, men det finns några försiktighetsåtgärder du bör vidta. Kontrollera hos polisen att båten inte är anmäld som stulen. Är säljaren den han/hon utger sig för att vara? Be att få titta på säljarens köpehandlingar och kontrollera med tidigare ägare att inga oklarheter föreligger. Kontrollera att båtens skrov- och motornummer har rätt antal siffror/bokstäver. Stäm av med försäkringsbolaget vem som är försäkringstagare. Undersök båten noggrant före köpet. Bland annat bör du undersöka båtspecifikation, id-kontroll, byggnadsmaterial, skrov, överbyggnad, motor- och drivsystem, styrsystem, elsystem, system för vatten och sanitet, däcksutrustning, inredning med mera. Provkör om möjligt båten och anteckna noggrant fel som säljaren känner till eller som du upptäcker på plats. Om du inte själv anser dig tillräckligt kompetent, anlita en besiktningsman. Han (den kåren är enkönad) gör en kompetent bedömning och undersökning av båtens skick och dess eventuella fel och brister.
En besiktningsman kan även i efterhand komma att ansvara för om han missat något fel och/eller någon brist i båten. Om säljaren har köpt båten på avbetalning eller om någon annan, till exempel en bank eller ett finansbolag, har panträtt i båten får båten normalt inte avyttras utan bankens eller finansbolagets samtycke. Det ankommer på dig som köpare att kontrollera att båten är betald. Någon leasingspärr, likt bilregistret, finns inte för båtar. Be att få ta del av kvitto och köpehandlingar och kräv, om inte annat, att säljaren i köpeavtalet garanterar att båten är betald och inte föremål för panträtt.
Om du har kontrollerat vem säljaren är, att säljaren äger båten och även får lov att sälja den, finns det inte så mycket mer att göra i det avseendet. Har du även kontrollerat båten och dess skick och är på det klara med att det är båten du vill ha ska du skriva ner allt som du och säljaren kommit överens om i ett avtal. Tänk på att det alltid är enklare att visa vad man kommit överens om i ett skriftligt avtal än i ett muntligt.
När allt är klart, avtal är skrivet och båten är betald, ska en så kallad besittningsövergång ske. Det innebär att båten inte längre ska vara i säljarens kontroll. Den måste, rent fysiskt, överföras till din kontroll. Om en så kallad besittningsövergång inte har skett kan båten, gentemot tredje man, alltjämt anses tillhöra säljaren. Om säljaren har skulder, riskerar du att fogden kan komma att mäta ut båten för säljarens skulder. Ta därför med dig båten och flytta den till annan plats så snabbt som möjligt. Om båten står på land, måste du meddela varvsägaren att båten numera tillhör dig. »Om säljaren har skulder, riskerar du att fogden kan komma att mäta ut båten för säljarens skulder.«
Fortsätt gärna att mejla frågor till: lars.haller@juristbyra.com.
Jag lovar svar till alla frågeställare, även om frågan inte får plats i tidningen.
Text: Lars Häller
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu