Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Gäst
Gäst

Juristen - Kan man krypa ur ett avtal?

GRUNDLURAD

Vi har blivit lurade av en båtsnickare (han hade F-skattsedel) i samband med att han renoverade vår båt. Efter betalning av förskott på 58 000 kronor försvann han efter en vecka med det mesta ogjort. Jag har tagit kontakt med en jurist för att stämma honom. Men när jag kollade med min försäkring säger bolaget att rättsskyddet inte gäller för brottmål. Vad kan jag göra? Finns det annan hjälp att få? Är det vanligt bland försäkringar att rättsskyddet inte ska gälla för brottmål?

STIG E VIA E-POST

Jag ska inte strö salt i såret, men grundtipset är att betala efter hand som arbetet utförs. Nu har du två alternativ. För det första: Är snickarens försvinnande ett brott? Eller är det ett civilrättsligt mellanhavande där du stämmer hantverkaren inom ramen för ett ordinärt tvistemål? Du yrkar i så fall ersättning motsvarande ditt krav och preciserar de rättsliga grunderna som är snickarens avtalsbrott. Du bör kunna påstå att du ska försättas i samma situation som om snickaren fullföljt sin del av avtalet. Då borde rättsskyddsmomentet kunna tillämpas. Om man, å andra sidan, betraktar händelsen som ett brott kan man i stället göra en polisanmälan och låta åklagaren driva målet, inklusive ditt anspråk, vilket inte kostar dig något. Brottmål är undantagna i denna typ av försäkringar hos de flesta försäkringsbolag.

SKRIVA BORT LAGEN?

Jag och mina syskon har fått familjens gamla Nauticat 33:a i gåva av våra föräldrar. Vi tänkte skriva ett avtal om att samäganderättslagen inte ska gälla. Anledningen är att undvika en exekutiv auktion om någon av oss måste sälja. Några tips och idéer om detta?

NILS ERICSSON VIA E-POST

Samäganderättslagen reglerar bland annat att en delägare kan påkalla en försäljning utan att övriga delägare vill, det vill säga varje enskild delägare kan upplösa ett samägande. Samäganderättslagen säger då att domstolen ska förordna en god man som säljer båten varefter köpeskillingen delas upp efter att alla kostnader är dragna. Delägarna kan genom avtal komma överens om att sätta samäganderättslagen ur spel och besluta om en annan beslutanderätt än den som samäganderättslagen anger. För att avtalet ska vara giltigt krävs att samtliga delägare går med på det. Det innebär inte att andelen inte kan mätas ut för skulder som en delägare kan ha. INGEN

FRISKRIVNING?

Min far avled för några år sedan. Jag som ensam dödsbodelägare sålde hans gamla Tresfjord 28 som stått i trädgården till ett ungt par. Jag krävde att få med en friskrivningsklausul i avtalet. För att de skulle gå med på en sådan klausul var jag tvungen att gå ned i pris över tio procent. Jag tyckte ändå att det var värt det för att slippa alla problem med dolda fel och så vidare. Nu har paret skrivit till mig och begär ytterligare 35 000 kronor i nedsättning av priset. De påstår att fukt trängt in vid förpiken. Friskrivningsklausulen gäller inte för denna typ av fel, påstår de. Vad gäller? Misslyckat försök att skydda sig?

OTURSFÖRFÖLJD

Det är många säljare som skriver in en friskrivningsklausul i köpeavtalen och tror att de är skyddade för framtida tvister. För att vara säker på att klausulen är heltäckande måste den formuleras rätt. En juridiskt okunnig bör inte försöka sig på den uppgiften. Det blir så ofta fel! Ta hjälp av någon juridiskt kunnig person. Man kan skriva friskrivningsklausuler som täcker alla eventuella fel och man kan skriva dem så att de endast täcker vissa fel. Du bifogade inte din friskrivningsklausul och jag kan inte bedöma den. För att få svar på din fråga måste du antingen skicka in klausulen till mig eller vända dig till någon annan jurist.

KAN VI KRYPA UR AVTALET?

Finns det någon möjlighet att i efterhand ändra mäklarens provision? När båtmäklaren har värderat klart lägger han fram ett prisförslag som både jag och min man direkt tycker är för högt, men mäklaren säger övertygande: »Lita på mig jag har varit i branschen så länge och det blir inga problem att sälja båten, jag har redan köpare bla bla bla ...« Båten blev så småningom såld för 150 000 kr lägre än vad båtmäklaren »bedyrat«. Men provisionen han krävde var minsann densamma. Vi förhandlade ju provisionen utifrån den från mäklaren »garanterade« försäljningssumman. Kan vi krypa ur överenskommelsen?

NAIV

Det här är ett referat från ett telefonsamtal jag fick för ett par veckor sedan. Så här svarade jag kortfattat: Har ni skriftligen kommit överens om ett visst pris kan det vara svårt att krypa ur överenskommelsen. Huvudregeln är att avtal ska hållas. Det kan finnas utrymme för att avtalet kan jämkas eller lämnas utan avseende. Avtalet måste då utifrån förutsättningarna och senare inträffande förhållanden anses som oskäligt. I detta fall synes ni ju ha medverkat till en försäljning till ett lägre pris och det är svårt att se hur ni i praktiken kan komma undan den avtalade provisionen, men vem vet?

Fortsätt gärna att mejla frågor till:

lars.haller@juristbyra.com. Jag lovar svar till alla frågeställare, även om frågan inte får plats i tidningen.

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...