Gå till innehåll
söndag 02 mars 2025
Gäst
Gäst

Jag, en maritim sadist i er tjänst

Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig. Eller så tänkte man inte på hur det kunde bli, eller blev, om man varken tänkte först eller först sedan. Hur som, i detta nummer, nr 11 blev det någonting ditåt. Jag tänkte först och tänkte efter först sedan. Egentligen ingen garanti för att det nu blev rättare. Det blev i alla fall inte fel. Det är huvudsaken. Krångligt? Låt mig förklara.

I FÖRRA NUMRET skrev vi att detta nummer skulle innehålla en trippeltest av bowriders. I denna oemotståndliga teaser flaggade vi bland annat för Bayliner 111, en jänkarbåt med inombordare. De andra två var nordiska och försedda med utombordare. Är ni med? Jag vet inte hur jag tänkte, men att ställa dessa tre i en jämförande test skulle kräva ett objektivt synsätt utöver det vanliga. Det skulle helt enkelt inte bli rättvist. Så, det var bara att tänka om. En ursäkt är på sin plats. Nu blev det Nordkapp 600 Avant som fick ta den platsen. För Er som vill läsa om Bayliner 111, kommer den testen i vår. Då har jag valt att ställa den mot Stingray 185 LS, en annan jänkare med fullt jämförbara mått och likvärdig motor.

NU BLEV DET som sagt tre stycken nordiska skapelser. Två norska och en finsk. En trio som fick ett par tuffa dagar på Västkusten. I meterhöga vågor fick båtarna genomlida mer än de förtjänade. Mer än någon båt runt fem meter ska behöva utstå. Det skulle visa sig vara den faktor som blev avgörande. För det är så. Under sådana omständigheter får båtarna bekänna färg. Hur är sjöegenskaperna, egentligen? Hur är byggkvaliteten, håller båtarna ihop? Att pressa en sol- och badbåt som är tänkt för lugna vatten inomskärs ute till havs är kanske inte helt rättvist. Men det är intressant. Ett hafsverk klarar det inte utan att det börjar hända grejer ombord. Rutramar lossnar, akterspeglar spricker och inredningen demonterar sig själv. Jag har sett det hända. Allt för ofta. Tillverkaren blir bestört, jag blir förbannad och ni slipper bli ägare till något som aldrig skulle ha sålts. Så tänker jag. Hoppas att ni håller med mig.

Nu kör vi!

Välkomna till ett nytt nummer av i Båtägare och inte mindre än 24 sidor med tester. Nr 11 finns i butik nu.

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...