Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Gäst
Gäst

Internet ombord - nu en verklighet

Mitt ute på Gävlebukten sände jag tre högupplösta bilder till några kompisar. När jag tryckte på »sänd« var bilderna fem minuter gamla. De visade vad vi gjorde just då, eller vad vi såg. Tidigare hade jag sänt en bild som visade var vi befann oss när vi passerade Härnösand. Under en sjöresa i början av maj månad utmed Norrlandskusten hade vi kontakt med Internet hela tiden. Vi startade i Holmsund utanför Umeå. Målet var Norrtälje. Ombord och ett femtiotal meter runt båten servade vi oss själva och omgivningen med Internet via trådlöst WLAN. Kompisen Anders hade med sig sin GSM smartphone, och även han kunde samtidigt sitta uppkopplad hela tiden.

Nere i ruffen låg modemet från Nordisk Mobiltelefon. Trådlöst försåg det oss med Internet. Modemets strömförsörjning är tolv volt. En så kallad »ciggkontakt« följer med för strömförsörjningen. Nordisk mobiltelefon har köpt licensen för gamla NMT 450-systemet. Som bäst håller man nu på att digitalisera de gamla analoga sändarna. Räckvidden imponerar. Således behövs inte dyra satellitantenner för att få tillgång till nätet så länge man håller sig inom rimligt avstånd från den svenska kusten.

Överföringshastigheten är för närvarande mellan 0,3 och 1 Mbit/sekund. Månadskostnaden startar på 249 kronor. I början av 2008 kommer Nordisk Mobiltelefon att börja sälja mobiltelefoner. Som jämförelse hade jag med mig ett 3G Turbo-kort från mobiloperatören 3. Enda gången som det fungerade var när vi var i närheten av Öregrund. Jag har inte heller fått det att fungera i Roslagen. Efter sommaren återkommer jag med resultatet av ett utförligare test.

Nordisk mobiltelefon, www.nmt.net

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...