Vrak eller kap? Här är exempel på varningssignaler som är värda att beakta innan du köper en begagnad båt.
LÅGT PRIS
Billiga båtar har ofta brister men kan också vara riktiga kap. Se upp.
GLAPPANDE TRIMPLAN
Risk för läckage vid infästningen.
GLAPPANDE RODER
Förödande för körkomforten. Kan tyda på att båten gått på grund och har skador på fler ställen.
SKADAD PROPELLER/ SKÄDDA/DREV
Har ofta skett i samband med grundstötning.
SJÖVATTENKYLD MOTOR
Kan vara sönderrostad och ärgig invändigt och i
värsta fall läcka vatten till oljan. Motorbyte är dyrt. Vatten i oljan avslöjas genom kontroll av oljestickan. Är oljan grå är den utblandad med vatten. Trasig topplockspackning är en trolig anledning.
SKADOR RUNT KÖLEN
Skador i kölens framkant eller sprickor i skrovet bakom kölen tyder på grundstötning. Se upp för läckage och försvagningar. Reparation måste utföras av fackman.
SPRICKOR VID RÖSTJÄRNSINFÄSTNING
Påfrestningarna på röstjärnen är mycket stora. Små rörelser uppstår lätt i däcket, som kan spricka med läckage som följd. Kan leda till frostsprängningar och läckage.
SKADOR I MASTEN
Bucklor försvagar aluminiummaster. På trämaster bör man se upp med sprickor.
AVNÖTTA VAJERTRÅDAR I STAGEN
Försvagar inte bara stagningen av masten utan är också lätta att skada sig på.
LÄCKANDE RUTOR
Kan leda till att träinredningen missfärgas, luktar illa och ruttnar.
SLITET KAPELL
Kapell måste anses vara en förbrukningsvara men är likväl relativt dyra.
GAMMAL MOTOR
Källa till oro. Provkör, kontrollera serviceschema och antal gångtimmar. Få gångtimmar behöver inte vara ett gott tecken. En motor som gått mycket men skötts väl kan ofta vara i bättre skick än en som har använts lite. Kontrollera oljan och motortassarna. Ojämn tomgång botas inte alltid bara med en enkel justering.
SLITET DREV
Har ägaren kört utan olja har drevet med största sannolikhet tagit skada.
DÅLIG VINTERTÄCKNING
Tyder på att ägaren är slarvig. Var extra vaksam på hur båten är skött i övrigt.
MOTORRUM
Också ett tecken på att ägaren har misskött båten i övrigt.
TRÄBÅT SOM HAR STÅTT PÅ LAND LÄNGE
Kan innebära att träet har torkat och spruckit.
MÖGLIGA KOJBOTTNAR
Tyder på läckage och/ eller dålig ventilation.
LÄCKANDE TEAKDÄCK
Kontrollera att nåtningen är intakt samt att pluggarna som skyddar skruvarnas huvuden sitter kvar. Annars kan fukt ha trängt in och förstört däcket.
VÄLDOFTANDE INNERUTRYMMEN
Kan vara ett sätt att dölja dålig lukt som i sin tur kan vara tecken på allt från läckage till dålig ventilation.
GAMLA SEGEL
Har i stort sett inget värde och en ny segelgarderob är en dyr investering.
SLARVIGT DRAGNA ELKABLAR
Tyder på att ägaren har kompletterat med elektronisk utrustning vartefter utan att egentligen veta hur el ska dras.
AMATÖRMÄSSIGA REPARATIONER
Håller dåligt och tyder på att ägaren är en slarver.
KONTAKTER
Tyder på läckage eller dålig ventilation. Kan leda till elproblem.
SVAJIGT DÄCK
Fukt kan ha trängt in och försvagat laminatet eller gjort att träet ruttnat. Kan kräva omfattande reparationer.
MJUKT SKROV
Tyder på delaminering. Knacka med mejsel och lyssna om ljudet skiljer sig från ställe till ställe.
TRÄSKROV SOM HAR PLASTATS ÖVER
Träet ruttnar lätt inifrån och skrovet kan vara rejält försvagat.
KYLSKÅP
Sätt igång det och kontrollera att kylningen fungerar.
BOGPROPELLER
Provkör! Dyr att byta om den är trasig.
BUBBLOR I GELCOATEN
Tecken på böldpest. Anlita en fackman eller låna en fuktmätare. I värsta fall måste laminatet sandblästras bort och båten torka minst ett halvt år. En dyr och tidskrävande process.
Text & foto: Mats Göthlin
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu