Båtmässor är ett gyllene tillfälle att lägga grunden till ett lyckat köp. Förutsatt att man kommer väl förberedd och känner till de värsta fallgroparna.
Båtmässor är svårslagna när det gäller att skapa sig en överblick över båtutbudet. Med alla båtar under ett och samma tak är det lätt att jämföra priser och utrustning, prata med fackfolk, läsa broschyrer och ställa de avgörande frågorna. Innan man besöker en båtmässa med målet att hitta en lämplig båt bör man dock ha en grov plan för vad man ska titta på. Annars är det lätt att gå bort sig i det enorma utbudet. Den som är på jakt efter en daycruiser på kring sju meter bör sålunda redan ha bestämt sig för hur mycket han vill betala, hur många kojer som behövs och om båten ska ha inom- eller utombordare. Den som spanar efter en mindre segelbåt har kommit en bra bit om han redan har bestämt om den ska vara öppen, bobar och/eller kanske rent av trailerbar. För att nämna några exempel. Väl på mässan används tiden bäst till att jämföra de mest intressanta objekten med stöd av en egen lista med specifika önskemål. Det kan vara allt från att båten inte får sticka för djupt för att komma in i hemmahamnen, till att motorn måste vara stark nog att dra minst tre vattenskidåkare. Naturligtvis bör den som står i begrepp att slå till också kontrollera vad som är inkluderat i grundpriset. En båt som vid en första anblick verkar billig kan i praktiken visa sig vara dyrast sedan man har plockat på all nödvändig utrustning. Notera också att många, för att inte säga de flesta, båtimportörer an ger sina priser exklusive frakt. Något som kan bli en nog så svettig extrakostnad.
Var vaksam
En fara med båtmässor är att monterpersonalen har gjort allt för att presentera sina båtar snyggt. Det innebär att man kan bedra sig om man inte är vaksam. Bland annat är ofta bommarna och rattarna på segelbåtarna bortplockade, vilket får dem att verka mycket rymligare än vad de egentligen är. Vanligt är också att kapellet är bortplockat och krångliga kapellösningar finns det som bekant gott om. Listan över finesser och lösningar som kan verka utmärkta på mässan men som fungerar sämre i praktiken kan göras lång. Därför gör man bäst i att vänta med det slutgiltiga avgörandet tills man haft tillfälle att prova båten. Bara det faktum att utställningsbåtar alltid äntras från aktern kan göra att man glömmer att kontrollera hur båten är att ta sig ombord på från fören. På importerade båtar är det inte ovanligt med stängda förpulpitar. Prova också om det är lätt att röra sig ombord i övrigt. Vidare är det en god idé att kolla om båten är CE- eller kanske rentav DNVmärkt. CE-märkt är en förutsättning för att båten över huvud taget ska få säljas, men ibland har tillverkaren inte hunnit med att CE-märka båten före mässan. I praktiken är CE-märket tillverkarens egen garanti att båten uppfyller vissa krav på säkerhet, kvalitet och utrustning. DNV-märket är dock att betrakta som en bättre garanti eftersom det betyder att "Det Norske Veritas" har kontrollerat konstruktionen som en oberoende tredje part. Tyvärr är det fortfarande bara ett fåtal båttillverkare som låter DNVmärka sina båtar.
Utnyttja övertaget
Som köpare av en ny båt ska man till sist komma ihåg att affären gäller mycket mer än bara produkten. Lika viktigt som att syna båten i
sömmarna är det också att ta reda på hur det står till med garantier
och service. Har säljaren till exempel resurser att åtgärda eventuella
fel som uppstår efter leveransen. Eller riskerar du att få semestern
spolierad bara för att elsystemet krånglar eller för att ett beslag har
gått sönder i masten? Nedan har vi listat några bra frågor att ställa vid köp av en ny båt.
10 bra frågor
1. Vad inkluderas i grundpriset?
2. Är båten DNV-märkt?
3. Vad finns det för motoralternativ?
4. Vad finns det för inredningsalternativ?
5. Hur kompenserar ni mig om
ni inte hinner leverera
båten på utsatt tid?
6. Går det att avvika från
standardutförandet och
komma med egna önskemål
om lösningar i stort och
smått?
7. Finns det någon märkesklubb
eller något annat
forum där man kan utbyta
erfarenheter, tips och råd?
8. Hur omfattande är
leveransgenomgången?
9. Vad har ni för resurser att
snabbt åtgärda eventuella
fel?
10. Finns det någon försäkring
som är extra förmånlig för
det aktuella båtmärket?
Text: Mats Göthlin
Foto: Elias Johansson
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu