Vinterns is ligger fortfarande halvmetertjock inne i hamnen och kylan biter i kinderna där vinden kommer åt. Inte ens när jag går längst ut på piren kan jag skymta slutet på istäcket, som verkar sträcka sig ända till Danmark - eller i alla fall en bra bit utåt Tistlarna.
Vattnet i den lilla vaken vid bastun ser inte alls aptitligt ut, med den grönbruna ton som är resultatet av intensivt regnande och nästan obentlig cirkulation under isen. Men bara ett par dagar senare är scenariot helt annorlunda. I stort sett över en natt har en frisk sydvästlig bris klarat att bryta upp alltihop till en issörja, som när vinden sedan kantrar förs iväg utom synhåll. Må den aldrig återkomma! Badvattnet vid bastun är återigen lika salt och klart som på sommaren, och avsevärt mer uppfriskande också. Bad temperaturer strax över nollan blir det förstås inga längre simturer i, men islossning redan i februari är glädjande och bådar gott inför seglingssäsongen.
BÅTMÄSSAN I GÖTEBORG brukar också anses som ett av de första vårtecknen, även om den väl egentligen är ganska snabbt avklarad för oss som helst bara kollar in det som har med segling att göra. Annat var det i Düsseldorf, där jag spenderade en långhelg och ändå bara hann med en bråkdel av allt det jag egentligen hade velat se. Drygt två hallar fullproppade med segelbåtar, och så tillbehör, segel, elektronik och allt annat ovanpå det. Magnikt och gigantiskt.
Smakprov från båda dessa mässor finnns på sidorna 52-59 i det här numret av Segling (nr 2 2011), där du också - och det är på tiden - får lära känna några högintressanta nytillskott i 35-fotsklassen. Världsomseglaren Anna Drougge är en annan spännande bekantskap, som porträtteras längre bak, och så har våra frilansare Hasse Bauer och Dan Ljungsvik spanat in legendariska Swan Cup på Sardinien. Bland mycket annat.
OAVSETT om vi seglare nu stryker omkring i våra hamnar och blickar längtansfullt utåt vattnet (eller isen där den fortfarande ligger kvar …), eller om vi anerar på någon av vårens mässor och insuper atmosfär och inspiration, eller om vi redan har börjat rycka i presenningar och stöttor, eller om vi fortfarande sitter kvar hemma vid köksbordet och dreglar över lockande tillbehörskataloger, eller om vi kanske krupit upp i mysigaste fåtöljen och är djupt försjunkna i Segling. Ja, oavsett vilket av dessa beteenden vi än ägnar oss åt, så är väntans tider snart slut. Snart får vi segla igen!
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu