Kan man vara full på sjön utan att riskera att åka dit för sjöfylleri? Många sjömän lever i tron att de kan supa hur mycket som helst så länge de framför båten anmärkningsfritt. Är det så? För att ta reda på det har vi tittat närmare på några relativt färska hovrättsavgöranden i sjöfyllerimål. Det första har anknytning till Västkusten. Kustbevakningen kollade upp en sjöman i en snipa som tuffade fram i sex knop. Det visade sig att mannen (Christer) festat på Göteborgskalaset och blivit så på trycket att han hade 1,8 promille alkohol i blodet. Vilket inte hindrade honom från att lossa förtöjningarna på Hönö Klöva och styra båten mot Hjuvik. Han åtalades för grovt sjöfylleri, men friades av tingsrätten eftersom båten hade framförts utan anmärkning. Hovrätten för Västra Sverige gjorde dock en annan bedömning och dömde Christer för grovt sjöfylleri till fjorton dagars fängelse.
Hovrätten ansåg nämligen att trafikintensiteten kunde antas vara hög och detta i kombination med den höga alkoholkoncentrationen utgjorde tillräckliga skäl för att anta att Christer inte på ett betryggande sätt kunnat framföra båten. Det andra sjöfyllerimålet ägde rum i Östersjön. Under visfestivalen i Västervik lyckades en sjöman (Johan) bli full på öl och pizza. Trots att han var berusad styrde han ut på sjön. När Kustbevakningen stoppade honom visade det sig att han hade en alkoholkoncentration i utandningsluften på 0,67 milligram per liter. Johan åtalades för grovt sjöfylleri. Såväl Kalmar tingsrätt som Göta hovrätt friade dock honom.
Göta hovrätt motiverade detta med att endast en hög alkoholkoncentration i blodet eller i utandningsluften kan inte i sig konstituera ansvar för sjöfylleri. För att fälla någon till ansvar för sjöfylleri måste man enligt Göta hovrätt först konstatera att sjömannen varit så berusad att det kan antas att han inte kunnat utföra sina åligganden på ett betryggande sätt. Hovrätten ansåg dock att detta inte var styrkt. En minoritet i hovrätten ville dock fälla Johan för sjöfylleri (ej grovt). De ansåg att alkoholkoncentrationen var så hög att det kunde antas att Johan inte kunnat föra båten på ett betryggande sätt. Minoriteten i Göta hovrätt resonerade således på samma sätt som Hovrätten för Västra Sverige i exemplet ovan. Med hänsyn till att Johan förde båten anmärkningsfritt och att det inte fanns några båtar i Johans omedelbara närhet ansåg dock minoriteten att brottet inte skulle bedömas som grovt.
Ovanstående rättsfall visar att domarna har lite olika uppfattning om vad som bör gälla. Göteborgs tingsrätt friar, Hovrätten för Västra Sverige fäller, Kalmar tingsrätt och Göta hovrätt friar, och en minoritet i Göta hovrätt vill fälla. Svaret på frågan om man kan vara hur full som helst på sjön så länge man framför sin båt anmärkningsfritt är således "njae". Även de fulla sjömän som framför sina båtar anmärkningsfritt riskerar ju att bli dömda för sjöfylleri, i vart fall på Västkusten. Men eftersom Hovrätten för Västra Sverige och Göta hovrätt har motstridiga domar i detta avseende kanske det är dags att driva ett mål vidare till Högsta domstolen för att få ett klarläggande besked. Ett klockrent fall av grovt sjöfylleri inträffade dock i februari 2006 i farvattnet söder om Kåseberga. Av loggbilden kan konstateras att fartygets kurs var helt planlös, fartyget snurrade runt sin egen axel ett flertal gånger innan den berusade befälhavaren satte sitt 88 meter långa lastfartyg på grund. Alkoholkoncentrationen i utandningsluften uppgick till 0,51 milligram per liter.
Malmö tingsrätt dömde befälhavaren för grovt sjöfylleri till fyra månaders fängelse, och detta domslut fastställdes av Hovrätten över Skåne och Blekinge. Statistik visar att vid 3 av 7 sjöolyckor har alkohol funnits med i bilden. Det betyder att de allra flesta sjöolyckor inträffar i nyktert tillstånd. Innebär det att det är farligare att vara nykter på sjön än att vara onykter? James Cook resonerade kanske så när han tog med sig 7,2 ton rom och 5,4 ton öl på världsomseglingen med segelskeppet Endeavour på 1700-talet. Men det var då. Kanske är tiden nu mogen för en strikt promilleregel för grovt sjöfylleri där domstolarna inte först behöver pröva om båten kunnat framföras på ett betryggande sätt.
Text: Johan Ramberg
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu