Kappseglingen hade just startat i Sandhamn. S/Y Hot Rats (en 33 fot lång segelbåt) slörade i 10 m/ s mot Gotland. Per stod vid rodret. Besättningen ville sätta spinnakern, men Per kände vibrationer från styrningen och var tveksam till att sätta spinnakern. Då tog kaptenen till orda: "Per, nu ska du inte vara en så'n feg sötvattenseglare. Det är ju racing. Klart att vi sätter spinnakern."
Sagt och gjort. Spinnakern sattes snabbt och snyggt, blåsan fylldes och Hot Rats sköt fart. Strax därefter hördes ett dovt brak, och båten girade upp mot vinden och krängde ned på sidan. Rodret hade gått av och båten gick inte att styra. Seglen bärgades, men situationen var inte bra. Båten drev in mot land och kapten ropade på hjälp via VHF-radion. En av de andra deltagarna i kappseglingen, den 47 fot långa S/Y Intolerance, försökte hjälpa till med bärgningen. Men besättningsmedlemmarna var stressade eftersom de så snabbt som möjligt ville fortsätta kappseglingen. Bärgningen utfördes därför ganska oskickligt.
Efter mycket om och men fick man bogserlinan på plats. I stället för att bogsera lugnt och försiktigt i den höga sjön drog Intolerance på full gas tillbaka mot Sandhamn. Ena sekunden var linan slak och hängde i vattnet, strax därefter spändes den som en fiolsträng och Hot Rats kastades från ena sidan till den andra. Så höll det på. Alla ombord var livrädda. Hur länge skulle bogserlinan hålla för påfrestningarna? Till slut lossade bogserlinan och båten drev vind för våg över ett grundflak. Ren tur gjorde att Hot Rats inte gick på grund. På andra sidan grundflaket kunde Intolerance fortsätta bärgningen och till slut kom de fram till Sandhamn. Intolerance bröt kappseglingen och besättningsmedlemmarna ombord var sura över detta. Ombord på Hot Rats var alla å sin sida trötta och rejält upprörda över den oskickliga bärgningen. Skepparen på Intolerance sa framfusigt att han nu förväntade sig att hela hans besättning skulle bli bjuden på middag som tack för insatsen. Kaptenen på Hot Rats hade visserligen tänkt kompensera besättningen ombord på Intolerance, trots att bärgningen genomfördes så oskickligt, men den ohövliga framfusigheten hos Intolerance skeppare var droppen som fick bägaren att rinna över. Det bjöds inte på middag, inte ens öl. Vad gäller? Rätt till bärgarlön kan uppkomma när någon bistår annat fartyg som har förolyckats eller är i fara. Rätt till bärgarlön utgår enligt principen "no cure - no pay". Om bärgaren inte lyckas rädda någon egendom av värde utgår det ingen ersättning. Bärgarlönen syftar till att uppmuntra till räddningsinsatser och således ersätta den som gjort uppoffringar för att rädda värden åt ägaren. En duktig bärgare kan således komma över en behaglig summa pengar för sina insatser. Beräkning av bärgarlön utgår inte från några bestämda procentsatser. I stället gör man en samlad bedömning utifrån följande omständigheter:
o Det bärgades värde
o Bärgarnas skicklighet och ansträngningar i fråga om att hindra eller begränsa miljöskada
o Bärgarens framgång
o Farans art och grad
o Bärgarnas skicklighet och ansträngningar i fråga om att rädda liv samt att bärga fartyget och annan egendom
o Den tid som bärgarna använde och de kostnader och förluster som bärgarna ådrog sig
o Den risk att bli ersättningsskyldig och de andra risker som bärgarna och deras utrustning utsattes för
o Den snabbhet med vilken tjänsterna utfördes
o Tillgängligheten och användbarheten hos fartyg eller annan utrustning avsedd för bärgning
o Graden av beredskap och effektivitet i fråga om bärgarens utrustning samt utrustningens värde.
En professionell bärgare som under svåra förhållanden och stor egen risk, snabbt och skickligt räddar liv och fartyg som annars skulle ha totalhavererat ska bli rikligt belönad. I de fall det är fråga om en bärgningsinsats som är begränsad till att under lugna väderförhållanden och mindre allvarlig fara bogsera ett manöverodugligt fartyg till närmaste hamn blir det inte fråga om någon högre bärgarlön. I vart fall inte om tillgången till andra fartyg som kan utföra samma service är god. I sådana fall utgår troligen endast ersättning för eventuell skada som åsamkats bärgarens fartyg under bärgningen, kostnader för bränsle och viss skälig arbetslön.
Bärgarlönen får under alla förhållanden inte bestämmas till högre belopp än värdet av det som bärgades. Har bärgaren varit klumpig och förorsakat ytterligare skada kan ersättningen nedsättas eller helt falla bort.
I vårt exempel lyckades bärgningen, även om den inte genomfördes på bästa sätt. Utgångspunkten är då att bärgarlön ska betalas, även om den kanske inte blir så stor eftersom bärgarna utsatte Hot Rats och dess besättning för fara genom sin oskickliga och delvis misslyckade bogsering. Men med hänsyn till att bärgningen till slut lyckades får "middagsbjudning" anses som en ganska måttfull ersättning. Om bärgningen genomförts på ett mer omdömesgillt och professionellt sätt hade bärgarlönen blivit väsentligt högre. Att inte bjuda bärgarna på middag kan således tyckas småsnålt. Om ingen kompensation utgår finns det ju risk att sjöfolk inte anser att det är värt att hjälpa till med bärgning. Då skulle man ju motverka syftet med bärgarlönen, nämligen att uppmuntra till bärgningsinsatser på sjön. Så får det inte bli.
Text: Johan Ramberg
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu