Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Gäst
Gäst

I kövattnet - Konsumentkappsegling

Nu känns det som nödvändigt att väcka liv i den legendariska konsumentkappseglingen "One of a kind". Ett sådant evenemang ger otvivelaktigt båtköparen - konsumenten - intryck om prestanda och komfort på ett jämförande sätt som inte de traditionella båtmässorna kan erbjuda. På sätt och vis var det därför bättre förr. Den första stora svenska "One of a kind" genomfördes för snart 40 år sedan sommaren 1966. Utgångspunkten var vilken segelbåt under 20 fot i vattenlinjen som var mest intressant för familjen. Förebilden för denna familjebåtsregatta var engelska båttidningen Yachting Worlds "one-ofa- kind"-seglingar, där varje båttyp till skillnad från andra kappseglingar ställs i förgrunden. Priserna i 1966 års penningvärde varierade från 7 000 kronor till 40 000 kronor I augusti samlades 22 segelbåtar på startlinjen på Skarholmen i Mälaren i regi av USS Uppsala Segelsällskap.

 

Båtnytt var med på ett hörn genom att publicera en inbjudan med ett halvt löfte om att bevaka evenemanget. Jag var på plats och ansvarig för redaktionsbåten. Arrangören gjorde inte upp någon prislista utan delade ut en deltagarplakett till varje besättning. Det blev succé. Uppskattningsvis 3 000 personer följde seglingarna under två dagar. Flera av de 22 segelbåtar som deltog i Sveriges första "konsumentkappsegling" av format blev med tiden klassiska. Startlistan såg ut så här: Black Soo, Fingal, Vega, Thunderbird, Westerly 25, Neptunkryssare, Folkbåt, Indra, Karlskrona- Viggen, Magnifik Midget, F18, Magyar 7, Golif, Splinter, Sea Cat, Stanley 19, Martini 43, Shark Cruiser, Amphora, Silhouette MII, Stor-triss och Pop 16. Besättningens roll visade sig vara mycket viktig.

 

Det var ju fråga om kappsegling och första båt i mål skulle naturligtvis få stor uppmärksamhet. Dåtidens stortillverkare Monark i Varberg drog tillbaka sin anmälan av Varianty med hänvisning till att företagets besättning seglade EM i starbåt i Varberg. Även Hurley 18 från Rudolf Albert i Stockholm saknades. Hur gick det då? 22 båtar seglade på 22 olika sätt, skrev Båtnytt. Tidningens dåvarande segelskribent Lars-Erik Genberg och fotografen Bengt Westlund bevakade seglingen och fyllde sex sidor med bilder, text och tabeller. Fingal, ritad av Knud H Reimers, och Black Soo blev totalt etta och tvåa i kappseglingarna med Vega, ritad av Per Brohäll, på tredje plats. Segrarbåten "Fingal II" var en renodlad kappseglingsbåt strippad på all onödig inredning för att spara vikt. Den spartanska inredningen chockade kanske mången spekulant, sades det. Tvåan Black Soo, ritad av van de Stadt, var en plywoodkryssare som varken förr eller senare rönt någon större uppmärksamhet i Sverige. Vega på tredje plats, som senare kom att bli en av Sveriges mest sålda familjesegelbåtar, bedömdes som konventionell men i högsta grad gjord för att trivsamt rymma en familj. En liknande båt var Westerly 15, som kom på plats 20 för att inte vinden passade enligt rorsman.

 

Tvillingkölen ifrågasattes. Klassiska Folkbåten, som blev sjua totalt, seglades av svenska mästaren 1966 men fick se sig slagen av Sea Cat, vars besättning lärt sig Skarholmens nyckfulla vindskiften genom att träningssegla 14 dagar före start. Magnifik Midget och Karlskrona- Viggen kom nia respektive tia och var två båtar i samma prisklass som båda skördat framgångar i kappseglingar. En annan klassiker som klarade sig väl var Neptunkryssaren som kom på sjätte plats, snäppet före Folkbåten. I pauserna mellan seglingarna låg båtar förtöjda för att beskådas av publiken. Det är högst påtagligt hur intressant denna snart 40 år gamla text är att läsa. Det märks tydligt hur jämförelsen mellan de olika båtarna tvingar fram omdömen och reflektioner som läsaren annars skulle bli utan. Låt vara att det är svårt att rättvist bedöma allting. Frågorna är lika aktuella. Huvudfrågan är möjligen om segelbåtar 2006 tål att jämföras med varandra. Har vi råd att avstå? Skulle jag köpa en båt för en miljon kronor så skulle en rapport från en konsumentkappsegling vara mycket värdefull för mitt beslut att köpa en viss båt.

 

Text: Anders Öhman




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...