Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Gäst
Gäst

I kölvattnet - Koll på brandskyddet

Vad är viktigast att tänka på för att undvika bensinexplosion ombord? Svaret på denna fråga är högst aktuellt efter den allvarliga olyckan vid Dalarö i Stockholms skärgård i slutet av juli. Fyra barn skadades när en motorbåt exploderade i samband med tankning. Explosionen var så kraftig att barnen flög över bord och hamnade i vattnet. Pappan kastade sig i vattnet för att hjälpa sina nödställda barn. Ett barn fördes i helikopter till Astrid Lindgrens sjukhus. De övriga tre barnen och tre vuxna fördes också till sjukhus. Skadorna rapporterades som lindriga.

 

Personalen vid sjömacken gjorde en berömdvärd snabb insats och stängde bensinpumparna och släckte branden snabbt innan räddningstjänsten var på plats. Av aktuella bilder att döma var motorbåten som exploderade en äldre daycruiser med inu-motor. Polisens tekniska undersökning kommer att ge mer exakta besked om olycksorsaken, men det finns all anledning att peka på några tänkbara brandorsaker. Som till exempel dåligt infästad och ej jordad slang vid påfyllningsröret. Vid tankningen kan statisk elektricitet ha orsakat explosionen. Alternativt kan en gnista från batteri eller startmotor ha satt eld på utrunnen bensin. Hur som helst hade bensin runnit ut i båten.

 

Det finns sedan länge ett regelverk för hur ett bra brandskydd kan se ut: Bensindrivna inu-båtar har oftast fast bränsletank. Nedanför toppen av tanken får inte finnas några anslutningar. Avtappningspluggar, nivåglas eller liknande är ej tillåtna. Bränsletankens påfyllningsrör ska ligga så högt upp mot påfyllningsnivån som möjligt med hänsyn tagen till montering, vibrationer med mera. Flexibla slangar ska vara så korta som möjligt.

 

Tankar ska ha seperata påfyllnings- och luftningsledningar placerade på utsidan av båten. Luftningsledningens öppning ska ha flamdämpare och monteras på båtsidan så att vatten normalt inte kan tränga in i tanken. Påfyllningsledningen ska ha en invändig diameter på minst 38 mm och luftningsledningen på minst 12 mm. Påfyllning och avluftning ska vara placerade så att eventuellt spill och överfyllning inte tränger in i båten. En mycket viktig detalj om flexibla slangar används är att en separat jordledning ska finnas mellan tank och motor. Påfyllningsbeslaget i däck ska vara jordat till tanken med en separat ledning när flexibel slang används mellan tank och påfyllningsbeslag.

 

Speciella säkerhetskrav ställs på bränsleledningar. En vattenavskiljare ska finnas i motorrummet och ledningen mellan tank och vattenavskiljare ska bestå av ett glödgat kopparrör eller motsvarande material som inte korroderar. På bränsleledningen ska det så nära tanken som möjligt finnas en avstängningsventil och ett brott på ledningen innebär läckage från tanken. Flexibla slangar får monteras med dubbla syrafasta slangklämmor. För att vara riktigt säker kan bränsleledningen täthetsprovas med luft eller såpvatten.

 

Motorbåtar med fast monterad bensindriven inombordsmotor ska ha en gastät uppdelning som hindrar att bensingas kan sprida sig genom hela båten. Batteriet till startmotor, lanternor med mera ska placeras avskilt från motorrummet. Det är också en viktig detalj för motorbåtar som drivs med utombordsmotor. Båtar med utombordsmotor får ha transportabla bränsletankar på upp till 25 liter som ska kunna sättas fast med spännband eller liknande. Om tanken är större gäller samma krav som för fasta tankar. Tankutrymmet för fasta tankar ska vara väl ventilerat.

 

De brandskyddskrav som jag redovisat är hämtade ut publikationen "Nordisk Båtstandard" för fritidsbåtar under 15 meter utgiven av Sjöfartsverket år 1990. Reglerna godkändes av motsvarande myndigheter i Danmark, Finland, Island och Norge (Norske Veritas). Det mesta av regelverket finns i EU:s fritidsdirektiv och nya CEmärkta motorbåtar ska uppfylla dessa krav på brandskydd. För äldre båtar finns ingen obligatorisk säkerhetsbesiktning, som för bilar på land, men båtorganisationerna erbjuder en frivillig besiktning där brandskyddet ingår.

 

Lever du som du lär? Jag försöker. Min viktigaste säkerhetsåtgärd i samband med tankning är att lyfta iland mina lösa bränsletankar i samband med tankning. Jag låter mig inte stressas av nitisk sjömackspersonal som sträcker ner slangen i båten. Minsta dropp av bensin torkar jag av med en bit papper. Mycket luft i båten och batteriet absolut avskilt.

 

Text: Anders Öhman




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...