Hur har båtarna utvecklats de senaste 10 åren? Vi summerar 00-talet och gläder oss åt ett båtliv som har blivit bekvämare, miljövänligare och i många fall billigare.
I början av 00-talet slog 3Ddesign igenom på allvar. Konstruktörerna övergav skissblocket och gick över till att designa båtar i datorn. Datakraften och programmen fanns och nu kunde man rita allt från skrov till minsta detalj i datorn. När jobbet i datorn var klart skickades filen bara till en fräs som fräste ut allt från skrovpluggen till skåpluckor med en precision som man tidigare inte varit i närheten av. Häpp!
Detta nya sätt att designa båtar förkortade inte bara arbetsprocessen utan öppnade också nya möjligheter. Moderna fräsar kan fräsa ut mycket avancerade former och detaljer. Begränsningarna är få vilket gjorde att konstruktörerna kunde ta ut svängarna allt mer. Bokstavligt talat. För i början av 00-talet fick motorbåtarna plötsligt ett mycket runt formspråk. Borta var de kantiga hörnen och de flesta var överens om att böjda linjer var framtiden. Svängda soffor i ruffen gav mer fria ytor än raka. Välvda däck och ruffluckor gjorde båtarna rymligare och så vidare. I den här vevan växte också nya typer av båtar fram. Utbudet av renodlade daycruisers, HT-båtar, styrpulpetare, kabin- och flybridgebåtar kompletterades med allehanda mellanting och korsbefruktningar. Ett exempel är bowridern som av en del ansågs vara en vingklippt daycruiser utan fördäck. Andra välkomnade dock nyheten som en lite lyxigare variant av den traditionella styrpulpetsbåten.
Läs hela Elias Johanssons artikel om 00-talet i Båtnytt nr 3 som finns ute i butik nu!
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu