2007-12-19 15:15
Jordbruksdepartementet har idag fattat beslut om att tillsätta en utredning för att analysera förutsättningarna för hur ett ekonomiskt och ekologiskt svenskt vattenbruk ska kunna utvecklas. Vattenbruk är den gemensamma benämningen på odling av fisk, skaldjur, musslor och ostron. Utredningen ska även identifiera hinder för det svenska vattenbruket och identifiera vilka delsektorer inom vattenbruket som har störst möjligheter att utvecklas.
- Jag vill ta tillvara möjligheten att utveckla vattenbruket i Sverige. I dagsläget har vårt vattenbruk en liten omfattning och den har möjlighet att växa. Jag ser att det finns goda förutsättningar även för Sverige att utöka detta företagandet. Jag tror att vattenbruket kan skapa förutsättningar för både breddade verksamheter och nya företag på landsbygden, säger jordbruksminister Eskil Erlandsson.
- Vi ska jobba i linje med det strategiarbete för vattenbruk som finns inom EU och som håller på att utvecklas vidare. Strategin syftar till att skapa villkor som kan möjliggöra för producenter inom vattenbruket att erbjuda hälsosamma produkter i den mängd som marknaden efterfrågar utan att skada miljön, avslutar Eskil Erlandsson.
Det övergripande målet för den europeiska strategin är att upprätthålla konkurrenskraft, produktivitet och hållbarhet i det europeiska vattenbruket.
Utredningen ska redovisas senast den 1 oktober 2008.
Vad är vattenbruk ?
Vattenbruk är odling av fisk, skaldjur, musslor och ostron. Syftet med vattenbruk är att få en större produktion än vad som normalt är möjligt vid vanlig fångst. Vattenbruk sker i kustvatten, i salta hav, kustområden i brackvattenmiljöer, sjöar eller dammar på land, vattendrag eller i bassänger.
Kontakt:
Therese Bengtsson
Pressekreterare hos Eskil Erlandsson
08-405 11 88
070-519 01 59
therese.bengtsson@agriculture.ministry.se
Agnetha Alriksson
Departementssekreterare
08-405 12 77
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu