Mässorna är här! Vi har listat de tio hetaste grejerna 2011. Jämför, testa och dröm dig bort till en pryligare sommar.
1 NAVIGERA MED IPAD
Ipad som navigator är en av de häftigaste nyheterna under senare tid i mina ögon. Det har funnits programvara för att navigera med telefonen ett bra tag, och även till datorn. Men surfplattan Ipad gör det så mycket snyggare, från Navionicsappen som är lättanvänd men ganska begränsad i funktioner till program som Inavx som förutom kartor låter dig få in annan info som AIS, vind eller motordata direkt på pekskärmen. Det kommer ständigt nya program och användningsområden för Ipad. Kolla in!

Efter att Flir köpte upp Raymarine före sommaren dröjde det inte många månader förrän de hade lanserat mörkerkameror till sina mer avancerade navigatorer. Och sedan dröjde det bara till METS i höstas innan huvudkonkurrenten Garmin visade en egen kameralösning, misstänkt lik en Flirkamera, men troligen med annan teknik under huven. Dessutom finns ett gäng handhållna mörkerkameror. Se till att testa dem på mässan, roligast är det om det är mörkt, så försök gärna få säljarna att släcka i mässhallen.

Själva AIS-enheten är inte så spännande att titta på, men under 2010 kom en hel rad nya modeller från flera olika tillverkare. De visar
AIS-utrustade fartygs position och satsar du på en enhet med sändare syns även du på de andra fartygens skärmar, det är bra ur säkerhetssynpunkt. Men kikar du runt lite hos de olika tillverkarna kan du också få tips på hur du kan se var dina kompisar befinner sig eller hålla koll på trafik runt om i världen.
4 INTERNET OMBORDNi som har PC i båten gäspar kanske, mobilt bredband är ju gammalt. Men i traditionella navigatorer har det lyst med sin frånvaro. Tills nu, då Standard Horizon verkar bli först med sin CPN-serie på sju och tio tum, en navigator med internetstöd. Informationen är än så länge sparsam, men CPN700i och CPN1010i har inbyggt wi-fi och låter dig ansluta till ett trådlöst nätverk. Det kan vara i en hamn eller om du ordnar ett eget nätverk i båten. Navigatorn ska även ha en inbyggd webbläsare och kunna användas med bluetooth-tangentbord. Räkna med att andra tillverkare kommer att hänga på.

För inte länge sedan var en batteridriven radio den mest avancerade elektroniken i fritidsbåten. Så är det inte i dag. Allt fler tillverkare satsar på ljudlösningar för båten, vissa satsar på att du ska koppla exempelvis telefonen till stereon med bluetooth och strömma musiken. Andra gör stereoapparater med inbyggda fack för musikspelare där de både kopplas in och skyddas. Fusion är ett märke som legat i framkant, senast på banan är Simrad och Lowrance med sin Sonic Hub. Fler kommer att komma.
6 EKOLODBottenavläsning på ledden och tvären, bokstavligt talat. Först kom det färgskärmar, sedan har det bara rullat på. Echopilot har ekolod som ser i både 2D och 3D. Det är riktigt häftiga skapelser som är klart värda att kolla in. Sedan har vi Lowrance med sina dubbla givare som ska ge fotolika bilder av botten. Och så Garmin som slänger in sin egen teknik som de kallar HD-ID och som ska ge bättre bildkvalitet. Det enda vettiga är att kika på dem med egna ögon och se om du vill gå till botten med någon av dem.
Raymarine blev först att kombinera de båda konkurrerande teknikerna pekskärm och knappar. Tillverkarna stångar sig blodiga för att hävda fördelarna med just sina produkter, pekskärm är mer precist och knappar är bäst när det stormar. I skrivande stund verkar Raymarine vara de enda som insett att det går att sätta både och på en navigator. Och de antyder att fl era kommande modeller kommer att ha samma hybridteknik. Jag räknar kallt med att flera andra tillverkare kommer att hänga på. Och det är bara bra.

HD används så ofta det bara går, både för skärmar, ekolodsbilder, videokameror och radar. Senaste släppet är Garmin som utökar sitt XHDsortiment med ett par öppna vingar. Tidigare har Furuno tävlat mot Simrad/Lowrance och deras bredbandsradar som de presenterade med pompa och ståt för ett par år sedan. Man kan diskutera hur mycket HD du får för pengarna, men faktum är att radarn inte längre är ett obegripligt instrument, den har blivit mycket lättare att tolka och använde de senaste åren.
Tekniken med lysdioder verkar ha slagit hårdare i marina TV-apparater än i belysning och lanternor. Kanske är det så att vi litar mer på glödlampor i lanternorna som fyller en säkerhetsfunktion, medan vi sett att led fungerar bra när det gäller att göra TV-n platt. Nu finns det ett gäng apparater som går på tolv volt, mitt tips är att du stoppar ned din favorit-DVD i fickan när du ska till mässan och ser till att testa de olika modellerna innan du väljer vilken som ska få pryda väggen i kajutan.
10 S57ENC S57 är benämningen på Sjöfartsverkets sjökort som hittills mest använts av yrkestrafiken. Några PCbaserade navigationstillverkare som Seacross och Navigear har använt dem länge, men övriga sjökortstillverkare har inte gjort det. Därför lär nyheten om att Garmin går över till S57-data redan 2011 tvinga andra tillverkare som Navionics och C-Map att hänga på. Kort sagt kan man säga att sjökortsdatan är mer exakt och bättre uppdaterad i S57. Alltså bara fördelar för oss fritidsskeppare om så många som möjligt hänger på.
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu