Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Gäst
Gäst

Hallberg-Rassy 412 - tre månader kvar

Arbetet med nya Hallberg-Rassy 412 pågår för fullt och helt enligt tidtabellen. I mitten av februari stod skrovet på plats i monteringshallen på varvet i Ellös och inredningen höll på att snickras. Sjösättning är beräknad sent i sommar, eftersom mycket återstår ännu och innan båten får premiär, ska den testseglas intensivt för att se om den når kraven som satts upp:
- förnämliga seglingsegenskaper och solid gång i sjö.

Interna jämförelseobjekt saknas, beräkningarna från German Frers pekar på bättre fart än för varvets 40-fotare med mittsittbrunn från 2004. Anledningen är att skrovet på nya 412 är bärigare tack vare bredare akterskepp, lite större bredd och mer U-formade linjer med mer formstabilitet. Den ökade bärigheten medger mera segel och eftersom kölen är i bly och utgör över 36 procent av deplacementet, bör prestandan bli på en svårslagen nivå för en stöddig cruiser.

Bland nyheterna på däck är att relingslisten är lägre och smalare än förr i syfte att spara vikt. Ett par hundra kilo säger Magnus Rassy sparas med den nya listlösningen. Dessutom är mantågsstöttorna monterade i fotlisten, inte i däck, som varit varvets regel hittills. Idén är att öka framkomligheten på däck. I samma syfte är vanten uppdelade, vilket innebär att toppvanten sitter i sidan och undervanten intill ruffen. Denna stagning ger högre och slankare mast än med vanten vid ruffen och bättre rörlighet på däck än om topp- och undervant satts i skrovkanten.

Riggen blir en nästan 20 meter hög trespridareprofil, kommer att stå på däck, men stöttas av en massiv stålbalk mellan rufftak och bottenram. Bommen är lång, men skotas på kontinentalt sätt på rufftaket framför nergångsluckan för att vara ur vägen. Haländarna är dock dragna under rufftaket till sargarna, där skor och alla andra trimfunktioner mynnar i avlastare. Systemet är samma som på HR 372 och målet är detsamma, nämligen att rorsman ska kunna sköta allt.

Sittbrunnen får öppning i mitten och en bänk på gångjärn för smidig passage till badbryggan. I motsats till andra nya båtar, får HR 412 bara en ratt, men motivet är att den blir stor, ger bättre styrkänsla, bekvämare styrställning och längre sittbänkar. Passage ska gå bra i alla fall tack vare att bänkarna är utskurna. Under däck väntar en del överraskningar till exempel en eller två toaletter, en eller två akterkabiner, största U-pentryt i klassen och dito bord. Många lådor och stora skåp utmärker också inredningen. Men mest omvälvande på en HR-båt, blir att bokhyllorna i salongen har slopats till förmån för skrovrutor och låga hyllor. Med vit ribbgarnering på skrovsidorna och dubbla flushmonterade takluckor kommer ingen längre kunna beskylla ett Orustbygge för att vara mörkt under däck.

Byggtekniskt har German Frers föreskrivit en uppgradering relativt andra modeller från varvet. HR 412 har mäktiga stringers i skrovet för att ta upp lasterna från riggen och kölen. Rimligt sett bör båten bli knäpp tyst under gång i sjö. När nyheten testseglats, får omvärlden veta om prestandan kanske matchar dagsaktuella 41-42-fotare i vindar över 4-5 m/sek.  

Curt Gelin




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...