Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Gäst
Gäst

Höstrustning

Jag överdriver inte när jag säger att jag känner något av ett lyckorus. Och det bara för att jag för en gångs skull är ute i tid. I vanliga fall hör jag till dem som inte hinner ta del av den sociala gemenskapen på båtklubben på vårarna. Dagen för sjösättning brukar närma sig med en hysterisk hastighet.

Men nu sitter jag på en pallbock under höstens sista värmande strålar och känner att jag har koll. Går igenom min lista med saker som behöver åtgärdas under hösten och vintern. Förutom det självklara, tvättning och vaxning och bottenmålning, behöver jag laga såväl loggen som bränsle mätaren. Vidare behöver motorn en rejäl genomgång av en fackman. Jag ringer den lokala verkstaden. Och se, samme man som i våras bara skrattade och sa att han inte hade tid inom en överskådlig framtid kunde nu ta sig an fallet direkt. Det är just detta som skiljer en lyckad vår från en mindre lyckad. Det är så här års som segelmakare, motormekar, tillbehörshandlare och annat fackfolk har tid. Nu är de förhandlingsbara och beredda att ge lite extra service.

Det vet vännen Alexander som har förstått vikten av god planering och alltid ser till att klara av det mesta av vårrustningen under hösten. Vid ett flertal tillfällen har han fått segelmakare att följa med på en seglats på hösten. Det är förstås en servicenivå som är otänkbar på våren när jag, och alla andra som är lika dåliga på att planera, kommer med panik i blicken och med en reva i seglet som helst ska vara lagad innan lördag. Behöver jag säga att Alex hör till dem som har tid att delta i klubbgemenskapen och ta en kaffe på våren trots att det bara är dagar kvar till sjösättning?

Löftet till mig själv i mitt framtida båtliv är alltså enkelt. Jag ska ta itu med det som behöver göras direkt efter torrsättning. Då har jag båtsäsongen färsk i minnet och vet vad som bör utföras. Sedan ska jag bli en i gänget på båtklubben som glider runt och trivs på vårarna. Med en kaffekopp i handen och utan panik i blicken.

Håller du med? Eller har du en annan åsikt? Kommentera här nedan!

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...