Den miljövänliga amfibien Gena är KTH:s framtidsvision för stressade pendlare.
Hjärnan badar i stresshormon, kallsvetten rinner i nacken och hjärtklaffarna slår som lärkvingar i motvind. Klockan är kvart i åtta, mötet med den amerikanske vd:n börjar kvart över och du sitter fast i en bilkö på Värmdöleden utanför Stockholm. Det första alternativet är att plocka fram stresskulorna (kinesiska kulor som du ska gnugga runt i handen för att bli harmonisk), sitta kvar i bilen och bli försenad, det andra alternativet är att lämna bilen och ta tunnelbanan (med en fet böteslapp som följd) och till sist: köra bilen över refugen, ut på närmsta kaj och sedan rakt ned i Östersjön för att fortsätta resan till havs. Det sista alternativet heter Gena, och finns ännu bara på ritbordet, men det kommer att bli verklighet - i minst ett exemplar. Elever på KTH, Kungliga Tekniska Högskolan, utvecklar Gena tillsammans med Konstfack, och i den 200 kilo tunga bilbåten finns plats för en förare och en passagerare. I varje bakhjul sitter en elmotor som ger Gena topphastigheten 40 km/tim på väg, och i aktern finns en eldriven propeller som skickar iväg Gena i runt fem knop i vattnet. Det är inga hisnande farter, men tack vare att du kan välja den kortaste vägen, oberoende av om den går över land eller vatten, kommer du att vara snabbare än en Ferrari i rusningstrafik. Gänget bakom Gena släptestade nyligen skrovet i Eriksdalsbadet i Stockholm, ett släptest som skulle visa hur stor motor som behövs för att Gena ska gå i en viss hastighet till sjöss. - Det gick precis som vi hade tänkt oss och alla våra beräkningar stämmer, säger Jonas Böös, som är en av studenterna bakom projektet.
Gena är tre meter lång och byggd med ett katamaranskrov som gör den stabil och lätt att driva fram i vatten. Ett effektivt skrov gör att man behöver mindre energi för att driva amfibien, och det är bra för både miljö och plånbok. Det låter ju bra, men vad krävs för att Gena ska bli verklighet om några år? - Att människor vågar prova nya sätt att transportera sig, svarar Jonas Böös. Självklart spelar pengarna också roll. En serieproducerad Gena skulle klocka in på överkomliga 150 000 kronor, och för den slanten finns säkert några stressade stadsbor som vågar testa nya sätt att resa till jobbet. Gena kan inte mäta sig med vare sig Audi A6 eller Fjord 40 vad gäller skönhet eller fart, men å andra sidan löser den ett verkligt problem: Det spelar ingen roll hur mycket muskler du har under huven om det inte finns någon väg att köra på. Alternativet för den som tycker 40 km/tim på väg är för sakta kan slå britten Mike Ryan i Cheltenham en signal. Han har byggt om en Lamborghini Countach till amfibiebil, och med den kommer du upp i 24 km/tim i drickat och över 250 km/tim på E4:an. Det är bättre än alla stresskulor i världen.
TEXT:PAUL BOGATIR
FOTO: KTH
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu