Hyundai Cup i Nynäshamn tog inte slut vid målgången. En hetsig diskussion kring eventuellt fusk uppstod.
Efter Hyundai Cup i Nynäshamn har det varit en del turbulens kring vinnarbåten Royal Blue och det har från olika håll kommit anklagelser om påstådda regelbrott. Det inkom också en protest, inskickad av tvåan i tävlingen, Carl Johan Marnell med båten IT-Advisor.
Tävlingsledningen för Hyundai Cup tillsatte då en extern jurygrupp bestående av tre erkända tävlingsdomare med internationella meriter för att genomföra en protestförhandling.
- Vi ville ha en grupp som var helt fristående utan direkta kopplingar till tävlingen, berättar Fredrik Hedlund, tävlingsledare för Hyundai Cup.
Kom in för sentProtesten avsåg regel 69 i kappseglingsreglerna, som handlar om anklagelser om mycket dåligt beteende och i regeltexten står bland annat att läsa ”…anser att en tävlande kan ha begått ett grovt regelbrott, visat ett mycket dåligt uppförande eller grov brist på sportsmannaanda…”.
- Vi i jurygruppen tolkade det som att det handlade om en protest mot att Royal Blue seglat utan giltigt mätbrev men eftersom protesten kom in för sent så tog vi inte upp frågan under protestförhandlingen. Av samma anledning avslog vi också IT-Advisors ansökan om gottgörelse. Om man kommer in skyndsamt med protesten så kan vi förlänga protesttiden, vilket vi också gjorde. Men protesten inkom på tisdagen efter tävlingen och vi ansåg inte att det var rimligt att förlänga protesttiden så länge, säger Bo Samuelsson, som ledde jurygruppen.
Daterat för sentNär tävlingen gick av stapeln lördagen den 28 augusti fanns, enligt Kjell Marthinsen, ansvarig för båttekniska frågor och mätbrev på Svenska seglarförbundet, inget SRS-mätbrev för 2010 utfärdat för Royal Blue. I sin anmälan till tävlingen uppgav teamet sitt SRS-tal från förra året. Årets mätbrev, med oförändrat SRS-tal är daterat tisdagen den 31 augusti, tre dagar efter tävlingen.
- Vi betalade in pengarna för det nya mätbrevet på fredagen innan tävlingen och vi har inte agerat med ont uppsåt på något sätt. Vi har också hela tiden varit helt öppna mot tävlingsledning och domare och har överlämnat ärendet helt i deras händer. Vi förlitar oss på domarnas utslag, säger Royal Blue-teamets talesman Jonas Martin-Löf.
Avsikten var godInbetalningsdagen är också något som jurygruppen tog i beaktande i sin fortsatta bedömning av fallet.
- Formellt hade Royal Blue inget giltigt mätbrev. Men de hade betalat in avgiften för mätbrevet innan tävlingen. Det visar att avsikten var god och därför ansåg vi inte att det var ett så allvarligt regelbrott att det gick under regel 69, klargör Bo Samuelsson, och tillägger:
- Efter det att tävlingsledningen låtit båten starta så måste man ändå ha en giltig protest för att kunna agera och en giltig protest fanns ju alltså inte nu. Tävlingsledningen har i efterhand kritiserats för att man inför tävlingen inte kontrollerat att deltagande båtar har giltiga mätbrev men enligt SRS-reglernaligger ansvaret hos båtägaren själv.
- I SRS-reglerna för mätbrevsbåtar står att båten ska ha ett giltigt SRS-mätbrev, att en kopia ska finnas ombord när båten kappseglar och att det ska visas upp för tävlingsledningen innan kappseglingen. Men det finns inga krav på oss att vi ska kontrollera mätbreven, säger Fredrik Hedlund. Protestförhandlingen genomfördes den 8 september. Efter det har Carl Johan Marnell bestämt sig för att skicka in en överklagan till Svenska seglarförbundet för att Regelkommittén ska göra en överprövning av ärendet.
Kan leda till skärpningDen springande punkten i överprövningen är enligt Bo Samuelsson att Regelkommittén ska komma fram till hur länge man ska ha på sig att lämna in en protest. Han förklarar att om en seglare vill protestera mot något som inte uppdagas förrän efter tävling och den ordinarie protesttiden gått ut, då är det bra om protestkommittéeri framtiden kan få guidning till hur länge det är rimligt att förlänga protesttiden.
- Jag gör en överprövning rent principiellt, säger Carl Johan Marnell. Det jag vill ha reda på är om det går att segla en tävling utan giltigt mätbrev. Oavsett hur det går i prövningen så tror jag det leder till en skärpning som svenska seglare gillar, utfallet blir förhoppningsvis att det blir bättre ordning i svensk kappsegling. Fram tills att en överprövning är genomförd och ett eventuellt nytt beslut är taget i frågan, så gäller alltså den externa jurygruppens beslut som säger att Royal Blue kvarstår som segrare av Hyundai Cup 2010.
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu