Många tror att användningsområdet för vattenskotrar är mycket begränsat. Jag kör Stockholm-Åland tur och retur på en dag och konstaterar motsatsen.
en som någonsin har tänkt tanken att börja köra motorcykel för frihetskänslans skull, eller köpa sportbåt av samma anledning, bör tänka en gång till. Efter att ha kört vattenskoter från centrala Stockholm till Åland och tillbaka på en dag, 200 sjömil, utan att stressa, anser jag att vattenskotern bräcker det mesta, sett till frihetskänsla. Jag visste redan att vattenskotrar är snabbare än motorcyklar kring snäva slalombanor. Det fastslog jag i Båtnytt nr 8/2005 då jag gasade ifrån en motocross på en bojbana längs Göta Kanal. En annan nackdel med motorcyklar är att de är begränsade till vägar och skulle man vurpa uppstår ofta allvarliga skador. På en vattenskoter är friheten, i jämförelse, näst intill obegränsad. Den tar sig fram på alla vatten då djupgåendet tack vare vattenjetdriften bara är några centimeter. Och den som tröttnat på att tuffa i skärgården eller på insjöar och vill testa fart- och sjöegenskaperna på allvar bör göra som vi och ta sikte mot öppet hav, eller sätta skotern på en trailer och köra den dit. En skoter väger mellan 300 och 400 kilo och kan sjö- och torrsättas i princip överallt. Det är på öppet hav som fartfantaster hör hemma och tack vare mycket bra sjöegenskaper är det sällan skotern som sätter gränserna. Föraren sätts på hårda prov om det går sjö men konsekvenserna av en vurpa är oftast bara att man tappar luften.Kustbevakningen imponerad
Det är tidig morgon vid Viggbyholms Marina strax utanför Stockholm. Vattnet ligger som en spegel när jag och det forne jetskiproff set Kalle Silfver från Ljusdal ger oss i väg. Klädda i våtdräkt, hjälm, handskar, skidglasögon och en vattenfylld ryggsäck med slang dragen direkt till munnen, känner vi oss redo för det mesta. Målet är att njuta en pizza i Mariehamn framåt eftermiddagen och hinna tillbaka till Viggbyholm innan mörkret faller. Utan att stressa. Vi styr varsin tresitsig Yamaha FX Cruiser High Output, en skoter som främst är avsedd för att dra vattenskidor, wakeboard eller vattenleksaker, men också för långturer. Det är alltså en standardmodell som väl representerar den typ av vattenskoter som det säljs flest av i Sverige. Men fartresurser strax under 50 knop och acceleration från 0 till 35 knop på cirka tre sekunder känns absolut tillräckligt. Kustbevakningen använder vattenskotrar och är väldigt nöjda även om de skulle vilja ha ännu mer krut än i standardmodellerna. De hyllar vattenskoterns allsidighet, smidighet och låga bränsleförbrukning och är imponerade av egenskaperna i hög sjö. De använder den som ett snabbt utryckningsfordon, inte minst på otillgängliga områden, ungefär som landpolisen brukar sina motorcyklar.Easy Rider
Solen har just lirkat sig över trädtopparna när vi gasar upp i planing första gången. Efter att ha testat den häftiga accelerationen finner vi en skön marschfart på 25-30 knop och glider upp mot Vaxholm. Lugnet infinner sig samtidigt som en känsla av frihet pirrar påtagligt i kroppen. Förmodligen samma känsla som Wyatt (Peter Fonda) har i den kultförklarade filmen Easy Rider när han i inledningen gasar iväg med sin Harley Davidsson på en resa utan mål längs amerikanska ökenvägar. Faktiskt finns fler likheter med harleyförarna i denna film från 1969 och nutida vattenskoterentusiaster. Harleyförarna skiljde sig från mängden och retade många med sin avslappnade livsstil och sina annorlunda frisyrer och kläder. De passade inte in och blev utstötta. Vattenskoteråkare har också setts med oblida ögon, inte minst av traditionsbundna båtlivsutövare. Att folk blev irriterade när skotrarna kom i slutet av 1980-talet kan jag förstå. Då var de högljudda tvåtaktsdon som alltid höll sig i samma vik på grund av ynkliga bensintankar. De blev tortyrredskap för folk som sökte lugn vid vatten. Men dagens skotrar har utvecklats till ett sportigt och bränslesnålt transportmedel och folk som fortfarande är emot dem kanske egentligen bara har svårt för nymodigheter. Under vår tur upplevde vi i vilket fall bara positiva åsikter vid mackar, restauranger och bland båtägare. Med en modern skoter är det precis som med båtar, de stör bara om föraren beter sig illa. Följer skoterföraren reglerna så stör han faktiskt mindre än de flesta båtar eftersom ljudnivån är lägre. Skotrarna har vuxit både på längden och bredden och därtill fått snåla och tysta fyrtaktare. Dessutom har bränsletankarna vuxit och kan nu räcka för 140 sjömil, vilket gör att de oftast bara svischar förbi i stället för att nöta på samma plats. Trots detta har körglädjen överlevt och därför blir skotern ständigt mer populär.Det stora blå
Efter bunkring i Vaxholm fortsätter färden genom skärgården upp till färjelägret i Kapellskär. Vi går in på grunt vatten och sniffar ljudlöst vid ytterskären en stund för att sedan ta sikte mot horisonten. Till en början får vi kämpa hårt i höga vågor men halvvägs lugnar ytan ned sig och vi kan hålla riktigt hög fart. Det är en otroligt mäktig känsla att vara helt omringad av havet med bara horisonten i sikte när man sitter på en tremeters vattenskoter. Efter 1,5 timmes färd från Kapellskär når vi Mariehamn och får en välförtjänad matbit. Vi tankar fullt, 70 liter, och ger oss av igen. Havet har rest sig. Det är näst intill vindstilla men meterhöga dyningar har börjat rulla. Vår följebåt, en 28 fots Aquador kabinbåt, dundrar i väg i 25-30 knop och propellern luftas titt som tätt. - Det är som en satans bongotrumma här inne! gormar Anders Silfver inifrån hytten. Samtidigt upplever jag min mest fantastiska tid på öppet hav någonsin. Kvällssolen glittrar och värmer när jag flyger från våg till våg. Den som uppfann ordet frihetskänsla måste ha haft en liknande upplevelse i tankarna. Det krävs hundra procents koncentration för att tajma gaspådrag, lyft och landningar för att kunna hålla hög fart. Med rätt teknik går skotern mjukt och stadigt, men har man inte tillräckligt med fart över en vågtopp och landar med fören in i nästa våg måste man hålla i sig rejält för att inte volta över styret. När vi når infarten till Kapellskär stannar vi för att dricka vatten. Alla kroppsdelar är på plats och adrenalin- och endorfinnivån på topp.0,45 liter per sjömil
Vi fortsätter in mot Stockholm genom Furusundsleden och möter säkert tio passagerarfartyg. Vattenskotern får återigen bekänna färg i svåra svall. Jag konstaterar att fart i landningen är ett måste. Plattlandningar frestar på både rygg, armar och nacke. När vi i skymningen stannar i Vaxholm för tankning har vi kört 97 sjömil från Mariehamn på 44 liter. Förbrukningen på 0,45 l/ NM är svårslagen, inte minst eftersom vi bitvis tampats mot höga vågor och ständigt hållit farter mellan 25 och 45 knop. I inledningen konstaterade jag att vattenskotrar ger mer frihetskänsla än motorcyklar. Efter den här resan vet jag också att de slår små sportbåtar i det mesta. Skotrarna är snabbare, snålare och tystare, men också roligare och kvickare att manövrera. Med en flink förare är de också minst lika sjövärdiga. Ett minus är att det inte finns plats för hela släkten ombord. Men sadeln bjuder ändå stjärtplats för en fart- och fläktlysten familj om tre.
Data
Yamaha FX Cruiser HO
Längd . . . . . . . . . . . . . . . . 3,34 m
Bredd . . . . . . . . . . . . . . . . . 1,23 m
Höjd. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1,24 m
Torrvikt . . . . . . . . . . . . . . . 361 kg
Antal personer . . . . 1-3 (240 kg)
Motor . . . . . 1052 cc, 4 cylindrar,
160 hk.
Stuvutrymme. . . . . . . . . . . 100 l
Bränsle. . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 l
Pris . . . . . . . . . . . . . . . 165 500 kr
Info . . www.yamahacanter.com eller 08 556 523 00.
Regler för vattenskotrar
Reglerna för att framföra vattenskoter varierar från län till län och man gör bäst i att kontakta länsstyrelsen före användning. Ulrik Nielsen, stationschef vid kustbevakningen i Vaxholm som kör vattenskoter i tjänsten, berättar vad som gäller i Stockholms län:
- Egentligen är det bara tillåtet att framföra vattenskotrar i farleder, men lagen har ogillats av EU och rättsläget är osäkert. Tills saken är utredd ligger vi i Stockholms län därför lågt och behandlar vattenskotrar som båtar. Det vill säga att vi kontrollerar lanternor, fart och uppträdande. För mer information kontakta kustbevakningen på www.kustbevakningen. se eller 0455 35 34 00. För lokal information kontakta länsstyrelsen där du bor.
Text och foto: Gustav Morin
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu