Med små medel kan man få en nedgången båt att se ut som ny. Här ger vi några tips.
Den som är beredd att lägga ner en del arbete kan på kort tid få en ganska nedgången båt att bli riktigt fräsch. Hemligheten är att prioritera rätt och satsa på sådant som gör mycket för helhetsintrycket.
Det kan till exempel vara att putsa och polera upp skrov och däck, byta ut rostiga beslag mot nya samt att byta ut gammal klädsel mot ny. Underskatta heller inte de små detaljerna.
En ny flagga att ersätta den gamla slitna med kan göra underverk.
Liksom att tvätta eller byta ut de gamla igensmutsade lanternglasen mot nya.
En del av detta gjorde vi när vi rustade upp en Selco 15 från 1985. Den var klädd med svarta mattor på insidorna och hade två dubbelriktade stolar. Ryggstöden var svajiga och galontyget var rejält slitet. Listen framför motorn var slarvigt målad i vitt, det var hål i handskfacket, kablar hängde löst och motorns rigg var drabbad av både beväxning och lätt korrosion.
Därtill var såväl skrovet som däcket rejält ingrodda av smuts.
Ingen skön syn med andra ord.
Vi började med att riva ur inredningen och byta de grå heltäckningsmattorna mot vitt galontyg för att få inredningen ljusare.
Därefter gällde det att tvätta och polera av skrovet, däcket och alla beslag. Hålet i handskfacket lagades med epoxi.
För att spara tid använde vi ett proffspolermedel som innehåller en extra stor mängd slipkorn. Något som sparade en del tid jämfört med att arbeta med vanliga putsmedel.
- Men att använda proffsputsmedel i kombination med en putsmaskin kräver varsamhet. Risken att man nöter hål i gelcoaten är stor om man kör för länge på ett och samma ställe.
Därför tycker jag trots allt att man ska använda vanlig polish som marinhandeln tillhandahåller, säger Anders Bergström som är mekaniker på Jungfrusunds Marina.
En rejäl uppdatering fick båten också när vi bytte ut de dubbelvända stolarna mot två enkla varianter. Och när vi satte i en ny aktersoffa. Stolarna skruvade vi fast på två trälådor som vi tidigare skruvat och plastat fast i durken.
En kapellmakare sydde upp nya dynor till soffan.
Ramen som sitter framför motorn kläddes in i faner.
Prioritera motorn
I jakten på att få sin båt fräsch får man dock inte glömma att se över de vitala delarna och då främst maskineriet.
I vårt fall en Suzuki från 1985 på 50 hk.
För att kontrollera skicket finns ett antal viktiga punkter att beta av och en bra start är att undersöka hur växelhusoljan ser ut.
Skruva ur urtappningsskruven så att oljan rinner ut. Ett varningstecken är om oljan är grå. Fyll på med ny och ta en provtur eller kör motorn i en tunna.
Dra sedan upp båten eller lyft upp motorn, kontrollera oljan igen. Är den återigen grå är växelhuset förmodligen otätt. Då måste motorn lämnas in på verkstad för renovering.
- Det troliga är då att växelhuset måste packas om, vilket innebär att man byter packningar, tätningar och kanske också lagren. Det kan bli ett omfattande jobb och brukar kosta cirka 3 000-5 000 kronor, säger Anders Bergström.
Impellern är också mycket viktig att kontrollera och byta med jämna mellanrum.
Vet man inte hur motorn har servats kan det vara värt att köpa en ny, även om den gamla verkar fungera och motorn får kylvatten. Det kostar cirka 1 000 kronor om man överlåter jobbet till en verkstad.
- Moderna motorer varnar när de inte får kylvatten och vissa stängs till och med av automatiskt om de är på väg att överhettas. Gamla motorer har däremot varken larm eller överhettningsskydd och kan därför skära om impellern är slut, säger Anders Bergström.
Viktigt för motorns välmående är också att rensa bränslefiltret, byta tändstift och kontrollera att tändningen är rätt inställd. Det sistnämnda överlåts lämpligen till en verkstad.
Servicen avgörande
När en verkstad ändå har börjat skruva på din motor kan du också låta ta ett kompressionsprov som ger en bra bild av motorns skick. Ett prov som går ut på att man monterar ur tändstiften, skruvar dit ett speciellt instrument och låter startmotorn arbeta tills man får ett värde på cylindertrycket. Och som inte behöver kosta mer än cirka 300 kronor om man låter göra det i samband med annan service.
Med så många kontroller kan det förstås verka avskräckande för den som har tänkt sig att köpa en begagnad motor. Därför är det på sin plats att fråga hur riskfyllt det egentligen är att köpa motorer som är tillverkade på slutet av 70-talet och på 80-talet.
- Äldre båtmotorer är ofta av god kvalitet, och om de har blivit servade med jämna mellanrum brukar de hålla länge. Men kvaliteten varierar mycket mellan olika fabrikat. Min erfarenhet är att gamla japanska motorer håller bäst. Framför allt har gamla Yamaha-motorer gjort gott intryck på mig genom åren. Äldre amerikanska motorer gillar jag inte lika bra eftersom de ofta dras med problem med växelhusen, säger Anders Bergström.
Kontrollera lagningar
Nästa steg är att kontrollera att skrovet är fritt från sprickor och att se över lagningar. På Selcons skrov fanns flera slarvigt utförda lagningar. På ett område fanns spackel utbrett över en yta på en kvadratdecimeter, vilket visade sig vara onödigt mycket.
Vi slipade bort spacklet och fann att sprickan inte var mer än en tiondel så stor.
Liknande skador fanns också på flera andra ställen och lagningarna var som regel kladdigt utförda med allt för mycket spackel. Efter denna upprustning har vi nu en båt som är betydligt fräschare än den var från början.
Är man bara beredd att lägga ner lite arbete går det alltså att få en gammal sportbåt att bli i skick som ny.
Text & Foto: Gustav Morin
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu