Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
Gäst
Gäst

Från flopp till flipp

Med raka linjer och modern minimalism tar Bavaria ut svängarna och skapar marknadens rymligaste daycruiser under nio meter.

Vad håller du på med? Orden är vår motorkille Staffans Westerlings. De levereras i ett tonläge jag inte är van att höra från honom. Vi sitter i nya Bavaria Sport 28 och befinner oss i Oslofjorden. Båten har precis visats upp på flytande båtmässan i Oslo. Sekunderna tidigare har jag fällt gasreglaget och vi är på väg upp i plan. Den kraftiga Volvo Penta D4:an på närmare 300 hästar frustar. Jag svarar honom inte, men ställer mig själv samma fråga. Båten ligger med 45 graders slagsida åt babord och vägrar räta upp sig även då farten så sakteliga ökar och vi kliver upp mot de tjugo.

Jag drar av på gasen. Det svulstiga skrovet niger till och rätar sedan upp sig. Tankarna far genom huvudet. Trimplanen? Hade jag styrbords trimplan nere? Det skulle förklara detta minst sagt överraskande beteende. Jag fingrar på den lilla EVC-panelen och försäkrar mig om att trimplanen står neutralt och drevet är intrimmat. Gas. Slagsida. Och en ny kommentar från Staffan. Jag slänger en snabb blick mot killen i aktersoffan. Han är den som just släppt denna otämjda skapelse i mina händer. Hans blick säger mig att han inte kommer att presentera någon generallösning på min nu smått penibla situation. Vi har aldrig setts förut och jag antar att han tror att jag - i min profession - är fullt kapabel att lösa problemet själv. Det är jag nog, men den här gången blir jag tvungen att frångå allt min rutin säger åt mig att göra. Jag börjar om. Ger försiktigt gas, kompenserar med babords trimplan och sakta kliver vi över planingströskeln. Då lägger sig fanskapet åt styrbord istället. Matar på lite trimplan på styrbordssidan och högst okontrollerat får jag äntligen båten att gå rakt.

För mitt inre hör jag Claes Månssons replik till Ulla Skoog i filmen Yrrol: »Ja, man kan ju göra så. Men det är ju inte rätt!«

Läs hela testet om Bavaria Sport 28 i Vi Båtägare nr 13 som finns i butik nu!

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...