Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Gäst
Gäst

Fortsättningskursen

Det är ofta på en flygplats du köper din första »yachttidning «. En internationell tidning där du får en inblick i de största privata båtar som finns. Vackra båtar och interiörer att drömma om. På köpet får du dessutom en massa annonser om båtar till salu som snabbt tar ner dig på jorden igen. Först kanske du tycker att en båt för två miljoner ligger inom möjligheternas gräns, eftersom det är vad en mindre lägenhet i Stockholm kostar idag. Men snart blir du varse att priset är i dollar eller euro!

 

Vad som just nu är omskrivet är några stora nybyggen som är på gång - yach ter med prislappar i storleksklassen 2-3 miljarder kronor. Just nu är ett antal sådana båtar under byggnad, främst i norra Tyskland. Men beställarna har kontrakt som säger att ingenting får läcka ut om hur stora de är eller hur de ser ut. Dagstidningar brukar snappa upp nyheter på internetforum som sedan publiceras som sanningar. Men räkna med att det mesta är rena fantasier och spekulationer från unga båtentusiaster. Endast i fackpressen finns initierade nyheter och som regel endast när de är godkända för publicering.

 

Jag har köpt dessa tidningar i många år och sparat dem som uppslagsverk. Det är alltid intressant att gå tillbaka och titta hur båtarna såg ut som nya och jämföra med de ombyggnader som alla båtar går igenom. Utvändigt har det varit en epidemi att förlänga båtarna med en inbyggd badplattform med stiliga trappor på varje sida. I de flesta fall har man då förstört en tidigare väl balanserad profil och ibland också försämrat sjöegenskaperna. Om tio år har den trenden antagligen vänt och man kapar av aktern igen, då beroende på att man insett att det skapar säkerhetsproblem med trappor som inbjuder vem som helst att komma ombord! De senast byggda båtarna har i stället en lucka som fälls ner som en brygga och stängs när den inte används. Inredningarna följer också trender och båtarna får inte sällan en helt ny inredning i samband med ett ägarbyte. Det är bland annat sånt som är kul att följa i den internationella yachtpressen.

 

Den tidning som brukar vara lättast att hitta i Sverige, ofta på Pressbyrån, är Boat International. En engelsk tidning som idag nästan uteslutande behandlar superyachts, alltså riktigt stora eller riktigt påkostade båtar. 89 kronor för en drygt 300 sidor tjock tidning. Innehållet är uppdelat så den främre halvan är nyheter och artiklar blandat med tjusiga branschannonser, medan bakre halvan är båtmäklarnas eldorado. Där finns säkert tusen båtar till salu, varav flertalet kan vara till salu i ett år eller mer. Det beror på två saker: antingen vill ägaren sälja bara om han får bra betalt, eller så har han ett nybygge på gång som brukar ta minst ett år och under tiden låter han sin gamla båt annonseras ut dyrt för att sen sänka priset när det börjar bli dags för leverans.

 

Det finns därför nästan alltid en bra prutmån. Undantagen just nu är båtar som är mindre än fem år gamla, speciellt i 40-45 meters storlek som blivit populär som »instegsbåt« till superyachtvärlden. För bara tio år sedan var det halva storleken som spelade den rollen. Det finns några amerikanska tidningar som också blivit mer och mer inriktade på superyachts. Showboats International är rätt trevlig att läsa, distribueras gratis till alla yachtägare och finns att köpa i Sverige för det mesta. Power & Motoryacht som har mycket annonser och en del initierade skribenter, och så finns klassiska Yachting som i år firar 100 år och om jag inte är fel underrättad just har blivit en del av Bonnierkoncernen tillsammans med Motor Boating som skriver om lite mindre båtar. Italienska Yacht Capital är en magnifik tidning med påkostade illustrationer och artiklar, till viss del på engelska och givetvis med fokus på italienska båtar. Italien är ju den ledande båtbyggarnationen. En välgjord tidning är också tyska Boote Exklusiv som har nära kontakt med de stora tyska och holländska varven. Och det är här man finner de senaste nyheterna därifrån.

 

Sen finns naturligtvis hundratals andra båttidningar jorden runt, men de behandlar i regel mindre båtar, segelbåtar eller specialintressen som till exempel amerikanska Passagemaker för dem som vill ut på långfärd. Som alltid i fackpress av den här typen skriver alla tidningar förr eller senare om samma nyheter - större är inte yachtbranschen. Det går därför bra att välja den tidning man tycker bäst om och prenumerera på den om man för en rimlig slant vill bygga upp ett litet bibliotek av kunnande.

 

Text: Lars Modin

Foto: Anders Værneus




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...