Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Gäst
Gäst

Flytväst på!

Den stora riskgruppen är de som färdas på skyddade vatten i små båtar. Båtar som inte stoppas i rutinkontroller eftersom de inte kommer upp i 15 knop.

-Ja, om du tar flytvästen på dig.

Så svarade alltid farsan när jag frågade om jag fick ta en sväng med lillsnurran.

- Och så ser du upp när du går över vägen! 

Det är kloka ord till en 14-åring som ska ta en liten sväng i hemmaviken. Farsan hade gjort en riskkalkyl och kommit fram till att de största hoten mot barn i skärgårdsmiljö är att drunkna för att de inte har flytväst. Sedan finns ju också cancer och andra obehagligheter men de är svåra att förebygga. Bättre att lägga krutet på det som man verkligen kan påverka.

Det tänker jag på nu när den nya Alkohollagen ska utvärderas. Det är bra att det finns en lag mot fyllestyrning (0,2 promille för båtar över tio meter och båtar som kan gå i mer än 15 knop) till sjöss. Men den är stiftad av folk som inte verkar ha koll på hur olyckor till sjöss sker. Den gängse bilden är ett glatt och överförfriskat gäng som kastar loss från skärgårdskrogen efter mörkrets inbrott, utan lanternor. Och det i en båt som inte bara är god för, utan också körs för jämnan i minst 40 knop.

Sådant förekommer. Men den stora riskgruppen är de som färdas på skyddade vatten i små båtar. Båtar som inte stoppas i rutinkontroller eftersom de inte kommer upp i 15 knop.

Den nya promillegränsen kan säkert spara olyckor. Gott så. Men om man är ute efter att förhindra de stora tragedierna till sjöss gäller det framför allt att förstå vikten av att ha flytväst på sig. Och då inte bara på båtar som är över tio meter långa och båtar som kan gå mer än 15 knop. Att kliva snett och hamna i sjön i en liten snurrebåt är ett ögonblicks verk. Hur nykter man än är. Att sedan ta sig ombord är mer än vad de flesta klarar av eftersom de sällan har badstegar. Återstår då att försöka klamra sig fast och vänta på hjälp. Eller simma i land. Lycka till.

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...