Mindre osmosskador fixar du själv.
1. När båten är torrsatt efter säsongen kan man upptäcka små
blåsor i skrovet under vattenytan, så kallad osmos. Ta det bara
lugnt. Osmos i begränsad mängd kan avlägsnas på ett ganska
lätt sätt.
2. Stick hål på blåsorna med en skruvmejsel eller liknande. Om
det tränger ut vätska som luktar ättika så är det osmos. Stick hål
på alla blåsor.
3. Slipa bort bottenfärgen ända in till gelcoaten. Använd gärna en
speciell slipmaskin med sug (A). Man kan också använda en skrapa
(. Bär handskar, munskydd och skyddsglasögon.
4. Blåsorna fräses ur med en fräsborr på 14-16 mm ©. Ta inte
bort mer än nödvändigt och helst inte ända in till sandwichlagret.
5. När alla blåsorna är bortfrästa sköljs botten av grundligt med
färskvatten för att få bort ättiksyran. Skölj igen efter ett par dagar.
Detta ska göras på hösten så att botten kan torka under hela
vintern.
6. När alla hål är torra spacklar man igen dem med epoxi. Efter
härdning slipar man botten med slipmaskin eller för hand.
Eventuellt behöver man spackla och slipa ett varv till.
7. När botten är plan appliceras ett lager skyddsfärg, till exempel
High Protect (Hempel) eller Gelshield 200 (International). Detta
för att inte vatten ska kunna tränga in igen.
8. Efter ett par dagar slipas botten och tvättas grundligt varpå ett
lager primer (D) ska på. Därpå följer själva bottenmålningen (E).
Använd en roller som är så fin som möjligt.
9. Så här uppstår osmos: Vattenmolekyler tränger in i gelcoaten
(F) och glasfiberlaminatet (G). Vattnet expanderar, bildar ättiksyra
och bubblor uppstår (H).
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu