I år har Kungen har suttit på tronen i 35 år. Men betydligt längre bakom ratten. Vi Båtägare har tagit en titt på Kungens motorbåtar genom tiderna.
Kungen gillar motorbåtar. Men väl till sjöss verkar han inte uppföra sig som man väntar sig att en kunglighet ska göra. För när Kungen kliver ombord på en ny båt bär det ofta av raka spåret ner i motorrummet för att kolla in maskineriet. Hans intresse för snabba båtar är omvittnat. På hovets hemsida kan man läsa att han sommartid gärna ägnar sig åt båtsport. Och läser man pressklipp om Kungen dyker det upp en hel rad båtar som han ska ha ägt. Kunglig glans är förstås välkommet för en båttillverkare, men Kungen har inte ägt riktigt alla båtar som det ryktas om. Han har inte haft någon Cigarett 38 och ingen Riva.
Men Vi Båtägare har i alla fall lyckats vaska fram tolv motorbåtar som Kungen haft i sin ägo sedan 1970-talet. Från små sportbåtar till krigsbåtar, familjebåtar och lyxiga daycruisers. Ganska många är tillverkade i Sverige, men några kommer också från utlandet. Kungens första motorbåt ska ha varit en Sweet Sixteen (Svettiga Sixten i folkmun), tillverkad av Marieholms Bruk och en av de första plastbåtarna som tillverkades i Sverige. Originalet fanns i USA och Marieholms Bruk drog sig inte för att planka rakt av. En perfekt ungdomsbåt med fräcka linjer och en toppfart på cirka 40 knop. Sweet Sixteen ritades av Charles Underwood och var riktigt sportig med dubbla sittbrunnar, panoramavindruta, däck i mahognyplywood och benvitt skrov. Båten tillverkades från 1956 till 1961 i cirka 200 exemplar. Den mätte 4,70 x 1,85 och högsta rekommenderade motorstyrka var 50 hästkrafter. Dess platta botten ger inte särskilt bra sjöegenskaper, en nutida ägare till en likadan båt beskriver den som »fasansfull att svänga med«. Kungens andra båt var också från Marieholms Bruk, en Concorde 16. Den ritades av Halvor Rosenbaum och blev mycket populär under 1970-talet. Det var en av de första med ett djupt V-skrov och modellen gjorde utan problem över 30 knop. Den var mer sjövärdig än Sweet Sixteen med V-skrovet men har kritiserats för att vara baktung Kungen har även haft en Ryds Hajen, som levererades till honom på Solliden 1975 eller 1976. Med ganska platt botten tyckte många att den var besvärlig i grov sjö, men bra till vattensport. Båten mätte 4,95 x 1,90 och hade blått skrov. »Kungsblått, minns jag att vi kallade skrovet«, berättar Magnus Fälth på Ryds. Lite mer ös var det i Kungens Fjord 24 DC, som toppade 30 knop med dubbla Volvo Penta 130 hk motorer.
Men riktigt ös blev det först när Kungen skaffade sin Magnum 35-150 Open Sport Boat med namnet Green Beam. Den var väl inget fartvidunder med sina 35 knop, men med dubbla Chrysler V8:or på 275 kusar i den stora platta båten dundrade det på rejält när Kungen gled in i Kungliga Motorbåtklubbens hamn på Djurgården. Båten var registrerad i KMK fram till 1979. Sedan var det dags för den att återvända till Miami i Florida, där den ursprungligen tillverkats. Det berättar Lennart Ivarsson som ägde Storebro fram till 1997. Han tog den nämligen i inbyte när
Kungen köpte en Storebro Royal Cruiser 40 Biscay till födelsedagen 1980 och sålde Green Beam tillbaka över Atlanten. Man kan ju undra om båten fortfarande är i bruk och om ägaren känner till att han tar sig fram i ett före detta kungligt flytetyg. Hur som helst hade kungafamiljen utökats med en prinsessa och en prins var på väg. Det var dags för en båt som passade familjelivet till sjöss bättre. Storebro 40 Biscay var Kungens första riktiga familjebåt och gjorde med två Volvo Penta TAMD 70 D barnvänliga 23 knop. Så långt har det handlat om fritids- och familjebåtar som passar bäst sköna sommardagar för fiske eller vattenskidor. Men Kungen har även skaffat sig en liten krigsbåt på drygt 20 meter. Motortorpedbåten T46 är den mest udda båten i Kungens samling. Med dubbla torpedtuber, en 40 millimeters automatkanon och en toppfart på närmare 50 knop väjer de flesta undan i farleden ganska raskt. Den är 23 meter lång, 5,9 meter bred och drivs av 3 stycken Isotta Frascinimotorer på 1 500 hästkrafter styck. Båten byggdes 1956 och togs ur tjänst 1975. Kungen köpte båten och lät restaurera den till originalskick. Som tur var hittade man ett gammalt lager av reservdelar på Gotland som man fick ta över. Båten rustades i Karlskrona och blev klar 1987. Men att underhålla en motortorpedbåt verkar vara för mycket jobb även för en kung. Därför bildade Kungen föreningen Hans Majestät Konungens Motortorpedbåtklubb med några kompisar. Idag äger de båten tillsammans och betalar för bränsle och underhåll. Föreningen MTB-veteraner tar hand om båten ute på Gålö. Och när Kungen och hans kompisar ska ut och åka är det en ideellt arbetande handplockad besättning som följer med. En av dem är maskinisten Jörgen Karlsson. »Kungen är intresserad av maskinerna och jag tycker att han är bra på att köra båt, han har ju varit ute en hel del.«
»Även om motortorpedbåten är en rejält bestyckad krigsbåt används den idag i mer fredliga syften«, berättar Jörgen Karlsson. Kungen och hans vänner kanske åker ut och firar någons födelsedag med en tur i torpedbåten. Och så medverkar de vid veteranbåtsfestivaler, och de var även med vid invigningen av Marinmuseum i Göteborg. Nu på vintern ligger båten på land i sin vagn ute på Gålö i väntan på vårvärmen. Erik Stubert är också med i MTB-veteraner och har åkt en hel del med Kungen. Han påpekar att det handlar om ett museifartyg och att det viktigaste är att bevara fartyget. Men visst är de ute och kör lite försiktigt med jämna mellanrum. Och att vara för siktig på gasen kan nog vara bra, för de tre 57-liters motorerna på sammanlagt 4 500 hästkrafter drar en hel del bränsle och låter ännu mer. Erik Stubert beskriver Kungen som mycket duktig till sjöss. Kungen är bra både på att navigera och manövrera och är som sagt intresserad av motorer och ger sig ofta ned i maskinrummet.
»Det roliga är att han är en i gänget när vi är på båten. Han är med och jobbar och hjälper till, senast i höstas när vi tog upp, lyfte ur maskinerna och täckte båten«, berättar Erik Stubert. En motorkung med andra ord. Han är även intresserad av bilar och även där verkar han gärna ge sig in under motorhuven. Men till sjöss är han alltså i sitt rätta element. Som värnpliktig var han mest i marinen och gjorde en långresa med minfartyget Älvsnabben 1967-68. Efter det avlade han sin sjöofficersexamen 1969. 20 år senare var det dags för Kungen att börja köra riktigt fort. Anders Westerlund hade lärt känna Kungen genom T46 och nu lyckades han få med Kungen i Roslagsloppet. Kungen fick köra en Cigarett 38 som gjorde 60 knop. Med dubbelreglage, två för gas och två för växeln, är det inga lätta båtar att köra. Anders Westerlund berättar att Kungen tog sig an rollen som trottleman med heder, men var klart besviken på det lätta vädret. Han behövde inte slå av på gasen en enda gång. Året efter Roslagsloppet satte sig Kungen i skolbänken och tog manöverintyg för högfartsbåt. Det skedde i Sportbåtskolans regi. Anders Westerlund var inblandad även nu och berättar att Kungen tog intyg nummer ett. I kursen får man lära sig girar, undanmanövrar och omkörningsteknik. Kursen är inriktad på fritidskörning men är ett krav för att kunna ta licens för att tävla som förare i offshoretävlingar. De kunskaperna var nog bra att ha när han köpte sin mest extrema racerbåt, en Ring 26. Båten är okänd i Sverige men är ritad av Mike Ring, Englands främsta specialist på extrema racerbåtar sedan många decennier. Ring 26 är en ren racer. Med en MerCruiser 502 på 415 hästar gör den drygt 60 knop och har fantastiska sjöegenskaper.
Men racerbåtar i all ära, de är inte särskilt praktiska för en familj på fem personer. När Kungens Storebro 40 började att kännas för liten svek han den svenska båtbyggarkonsten och köpte en familjebåt från England, en Fairline 43 (den engelska kungafamiljen skulle aldrig ens tänka tanken att köpa en båt från utlandet). Men förklaringen låg till viss del i att Storebro 40 inte hade plats för adjutanten som ständigt var med, och Storebros 47:a, som var det enda svenskbyggda alternativet, var för djupgående för att komma in i hamnen vid Solliden på Öland. Kungen tog med sig sina Säpovakter och körde själv hem båten från England. Med dubbla 300 hästars dieslar gör den 28 knop. Fairline 43:an ska ha varit Kungens favoritbåt under många år. Bara den och en till, en J Craft som vi återkommer till, är idag registrerade hos KMK som Kungens båtar.
Lennart Ivarsson på Storebro berättar att Kungen även köpte en Storebro Royal Cruiser 340 Adriatic av honom 1989. Det är en lyxig familjebåt på dryga tio meter och sju ton med dubbla Volvo Pentamotorer på upp till 600 hästkrafter sammanlagt. Det är oklart vad som hänt med båten. Ytterligare en Storebro, nämligen en 410 Commander, har tillskrivits Kungen. Men det tillbakavisas av Storebro. Den används av Säpo som följebåt och ingenting annat, även om den i kvällspressen presenterats som »Kungens nya lyxbåt«. Det fina när man är kung är att ibland behöver man inte ens köpa en båt som man vill ha, utan man kan ha tur och få den i present. I Vi Båtägare från 1996 kan man läsa att Kungen »visade påtagligt intresse« för en Nimbus 19 Nova. Och ser man på, till 50-årsdagen fick han just en Nimbus 19 Nova med en Evinrude på 115 hästkrafter i present av de kungliga klubbarna GKSS, KSSS, KMK och KAK.
Den kungliga båt som skapat mest rubriker de senaste åren är hans J Craft »Polaris«. Den är ritad av Björn Jansson och byggd på Gotland av Gotland Yacht Constructors. Idag ligger den i Medelhavet. Men uppståndelsen började när den hängde i taket på varuhuset NK. Kallbakad i mahogny och epoxi med dubbla Yanmardieslar på 300 hästar styck gör den över 40 knop. En riktigt lyxig sportbåt, helt enkelt. Men uppståndelsen lät inte vänta på sig. Det visade sig att Kungen fått köpa båten för ungefär en tredjedel av priset, omkring 600 000 kronor istället för två miljoner. Kungen fick det första exemplaret av båten och konstruktören Björn Jansson sa i kvällspressen att det var självklart att dra ned priset »när man får chans att leverera en båt som vår kungafamilj ska tuta runt i bland alla rika människor på Rivieran«. Sedan följde en debatt där Kungen anklagades för att vara köpt av företaget. Hovet svarade att det givetvis inte går att köpa Kungen och efter en tid dog debatten ut.
Hur som helst gjorde Kungen en bra affär. Lika bra gick det inte för Gotland Yacht Constructors och Björn Jansson. De 600 000 kronor som Kungen betalade för »Polaris« täckte bara kostnaden för motorerna. Björn Jansson hade siktat på att bli hovleverantör, men istället slutade det år 2000 med att företaget sattes i konkurs. Ett av skälen var att båtarna sålts för billigt. En kunglig stämpel på båten kan alltså både vara bra och dålig för affärerna.
Text: Max Carlgren
Foto: Scanpix
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu