Vår första kombattant, Ockelbo DC 21, är en välkänd familjebåt. Nora 20 är en doldis, om än tillverkad i 700 exemplar. Vi jämför de två trotjänarna i den första generationen svenska daycruisers.
På 1960-talet spreds styrenångorna bland buskar och lador. Plastbåtar smackades ihop med glasfibermattor och krita som fyllnadshjälp. Det byggdes båtar som aldrig förr. Gärna daycruisers. Många gånger fick det stora landet i väster bidra med linjer både ovan och under vattenlinjen. Daycruisern föll folket på läppen därför att planlösningen och storleken hade åtskilligt gemensamt med den gamla ruffbåten: Stora utrymmen i sittbrunnen, möjlighet för två plus någon till att sova över en natt eller två om gästerna kojade under heltäckande kapell över sittbrunnen. Visst luktar det CG Pettersson om möbleringen bortsett från att 1960-talet ställde krav på fartresurser och hästkrafter i maskinrummet.
Läs hela BEGrundan - Ockelbo DC 21 vs Nora 20 i Vi Båtägare nr 3 som finns ute i butik nu!
FAKTA - OCKELBO DC 21
Längd 6,45 meter
Bredd 2,50 meter
Vikt 1 400 kilo
Bränsle 170 liter
Toppfart 35 knop
Motor 120-240 hk
Nypris 1966 27 700 kronor
Beg pris 2010 70 000-130 000 kronor
FAKTA - NORA 20
Längd 6,25 meter
Bredd 2,25 meter
Vikt 1 100 kilo
Bränsle 80 liter
Toppfart 28-45 knop
Motor 120-231 hk
Nypris 1970 27 900 kronor
Begpris 2010 55 000-90 000 kronor
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu