Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Gäst
Gäst

Fagra Finnhamn via Paradiset

Båtfarare som ska till Finnhamn tar med fördel vägen över Djupfl aden, eller "Paradiset" som den kallas i folkmun. En ögrupp som verkligen gör skäl för sitt smeknamn.

I höjd med Stora Asken på södra Gällnan slår vi av på gasen och låter motorbåten glida genom vattnet istället för att studsa ovanpå. Så som vi brukar göra när vi närmar oss Djupfladen. Vi har varit här otaliga gånger. Men blir alltid lika tagna av lagunerna, klipporna, hällarna och allt annat som gör detta, inlandsisens mästerverk, känt under namnet "Paradiset". Den låga farten till trots tvingas vi vara på alerten. I denna labyrint av öar och trånga passager kan mötande båtar dyka upp bakom en ö på ett ögonblick. Och i värsta fall på en plats där manöverutrymmet är begränsat. Nästa luring är pricken och grundet på Stora Jolpans nordöstra sida som har en säregen förmåga att gömma sig i solglittret.

 

Vi klarar oss dock utan missöden och närmar oss Finnhamn som är målet för dagen. En vik på Stora Jolpans östra sida som noga räknat är den enda som hette Finnhamn från början. Att man numera kallar hela Stora Jolpan, Lilla Jolpan samt Idholmen för Finnhamn kommer sig av att kolhandlare Wilhelm Rönnström ogillade ursprungsnamnet när det begav sig i början på 1900-talet. Märkligt, kan tyckas, om man inte vet att jolpa i gamla tider var liktydigt med gylf. Att Rönnström var en mäktig man är lätt att förstå när man ser hans forna sommarviste. En jättevilla ritad 1915 av dåtidens innedesigner Ernst Stenhammar som bland annat också ritade Grand Hotel i Stockholm. Men Rönnströms dominans på ön fick ett abrupt slut när han gick i konkurs i Kreugerkraschen. I dag är hans mäktiga villa ett av kustens populäraste vandrarhem med 80 bäddar och en bastu som brukar vara extra populär sena höstar när frusna seglare vill tina upp.

 

SOS

Vi lägger till längst in på den långa träbryggan intill det gamla båthuset och slås direkt av den avslappnade atmosfär som råder. Och hur lätt det är att komma ner i varv på Finnhamn. Kanske beror det på att de som letar sig hit inte är av den sorten som bara vill visa upp sig och sitt, utan är genuint intresserade av den vackra naturen. På ön finns många promenadvänliga grusvägar och man behöver inte gå långt för att få se det mesta från blandskog till öppna fält och kala klippor. En av många favoriter är badviken på Stora Jolpans nordvästra sida som både har en barnvänlig strand och solvarma klippor att bada ifrån. Vi väljer dock att ta en lite längre bensträckare och fortsätter till Lilla Idholmen där Martina Högberg odlar ekologiskt. Och gör det med den äran på ett litet men ack så charmigt jordbruk på fem hektar med både höns, grisar och kor. Att promenera hit från gästhamnen tar en dryg halvtimme och är värt varenda steg.

 

Förutom naturupplevelserna lockar Finnhamn med sin skärgårdskrog som definitivt hör till Stockholms skärgårds bästa. Paradrätten heter Gösfilé med potatis och västerbottenkompott. Men så går heller inte husets SOS (Smör Ost och Sill) av för hackor. Allt serverat till en fantastisk utsikt.

 

Text & Foto: Elias Johansson




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...