När seglingsintresset styr oss entusiaster så tycks det inte finnas några gränser för hur mycket tid och pengar vi är beredda att satsa.
Utöver själva båten finns ett gigantiskt utbud av allehanda fart- eller komforthöjande extragrejer som vi köper till. Allt från småprylar för några hundralappar i båttillbehörsbutiken, till exklusiv elektronik och nya segelgarderober i exotiska material för flera hundratusen. Och vi kan lägga oändlig tid på att putsa och feja vår ögonsten. Men låt mig ändå som komplement rekommendera något som tillför en helt annan dimension - en investering som kan betala sig många gånger om.
En gråkall januarihelg lämnade Emma och jag redaktionen och for till bohuslänska Käringön, där vi togs emot av sjösäkerhetsexperten Stefan Nilsson och Gotland Runts säkerhetschef Sten Edholm. Båda är inte bara erkända auktoriteter inom säkerhet utan också, och just därför, frekventa medarbetare här i Segling. Tillsammans med ett gäng andra kursdeltagare skulle Emma och jag drillas av Stefan och Sten i havskappseglingssäkerhet på SSTC:s förnämliga anläggning. Teori varvades med praktik i form av bassäng övningar med räddningsväst och livflotte, och de nyttiga insikterna avlöste varandra.
Har du själv någon gång försökt ta dig uppför en hal båtsida iförd dyngsura sjökläder och utlöst räddningsväst? Har du överhuvudtaget koll på hur din egen väst känns när den löst ut? Eller hur undermålig flythjälp en vanlig seglarväst ger? Tror du att du klarar att lokalisera och få ombord en medvetslös besättningsmedlem som fallit i vattnet i hårt väder? Glöm det, det är nästintill omöjligt. I alla fall om du inte förberett dig rätt och övat först. Det är här min rekommendation kommer in. Lägg en helg och några tusenlappar på säkerhetsövningar under sakkunnig ledning. Nu innan säsongen drar igång är rätt tid för det, oavsett om du är en tuff havskappseglare eller en mer oerfaren semesterseglare. Jag lovar att det är en investering som lönar sig om olyckan skulle vara framme!
Slutligen en ursäkt. I förra numret puffade vi för en presentation av en 35-fotare som skulle ha varit med den här gången. Först när förra tidningen var tryckt insåg vi att vi istället skulle hinna få med resultaten från European Yacht of the Year i det här numret. Jag hoppas därför att nio sidor med vinnarna och alla de nominerade, totalt 20-talet båtar, kan väga upp det faktum att vi skjuter på utvärderingen av 35-fotarna ännu ett nummer. Som sagt - förlåt om vi rört till det för någon. Och glöm nu inte att boka in en sjösäkerhetskurs. För säkerhets skull.
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu