Rymlig båt till rimligt pris var melodin på 1970-talet. Plastbaljor som Albin 25 blev folkets favoriter och semester på havet blev en folksport. Men har båttypen någon plats i dagens båtliv? Båtnytt leker med tanken. Häng med från början och tyck till i projektet där vi tillsammans med designproffs tar den folkliga bobåten tillbaka till framtiden.
Om man jämför båtdesign och båt-utveckling med att spela schack, så finns det precis som i det ädla spelet en nästan oändlig mängd möjligheter för att nå sitt mål. Men precis som man alltid måste hålla sig på schackbrädet när man spelar, så tenderar båtdesignen också att hålla sig innanför gränserna, om än osynliga sådana. Stor öppning från salongen ut till den uppfällbara badbryggan gör båten extra rymlig och gränserna mellan inne och ute suddas ut. Soliga dagar blir salongen nästan helt öppen, utan trassel med kapell. Samtidigt kan man stänga om sig i en ombonad kabin när det svenska vädret visar sin svekfulla sida. Båtnytt har under sin drygt 50-åriga historia varit med och tyckt och tänkt kring och vridit och klämt på en mängd nya båtidéer och vill nu i gammal god tradition själv presentera en framtidsvision.
Tillsammans med Levin Design AB i Kungsbacka, som arbetar med design, konstruktion och pluggtillverkning till båtbranschen, har vi tagit nya grepp runt gamla problem. Den stora hämskon för progressivt båtskapande är alltid att det i slutänden ska gå att sälja produkten, vilket innebär att många intressanta idéer aldrig tillåts lämna ritbordet. Men vi har lagt försäljningskravet åt sidan och vill visa att om man tänker bara lite annorlunda, utan att för den sakens skull tappa verklighetsförankningen helt, så blir resultatet något helt annat än vad som erbjuds i dag. När de svenska reglerna för släpvikt harmoniseras med övriga Europa och tillåter en totalvikt på 4 500 kilo blir konceptbåten trailerbar med B-körkort.
Historisk inspiration Vi har valt att ta avstamp i ett kapitel i den svenska båthistorien som väldigt många har någon slags relation till. Om folkbilen Volvo PV satte hela Sverige i rullning på 1950- talet, så måste motorbåten Albin 25 ha gjort detsamma för det svenska fritidsbåtslivet på 1970-talet. Det kan så vara att det är en båt som många hatar att älska men den hade ändå kvaliteter som gjorde den tillräckligt populär för att byggas i över 2 900 exemplar under åren 19691978. Den blev en närmast odödlig klassiker. Den var en rymlig båt, perfekt för familjen med sin separata akterruff. Den var bränslesnål med sitt lättdrivna skrov och blygsamma motorstyrka. Och den var ingen skärgårdsmarodör med sina modesta fartresurser och minimala svall. Dessutom var den förhållandevis billig. 1969 kostade Albin 25:an 39 000 kronor. Omräknat i dagens penningvärde blir det cirka 313 000 kronor. För pengarna fick man en semesterbåt med fyra kojplatser, pentry och separat toalett. Tittar man på vad man får för motsvarande pengar i dag så kommer man till exempel hem med en Ryds 618 GTI för runt 310 000 kronor. Det är en styrpulpetbåt med en 115-hästare på akterspegeln, lite mjuka dynor att sitta på och ett litet akterkapell att huka under. Det är allt. Det är med andra ord svårt att få en ny övernattningsbar båt i dag till ett pris som känns rimligt. Vår vision Tillsammans med Levin Design har vi på Båtnytt suttit ner och bollat idéer som resulterat i ett första utkast till en modernare båt, med rötterna i 1970-talets folkliga båtar, men anpassad efter hur dagens och framtidens förutsättningar ser ut för båtlivet i Sverige. Vi har satt upp ett antal kriterier som vi vill att båten ska uppfylla. Att vilja och verklighet sedan ibland krockar må vara hänt. Men en vision ska ha en hög ambition tycker vi, så därför ser vi gärna att framtidens folkliga bobåt ska:
- Vara en båt som man efter en veckas semester fortfarande är sams i.
- Rymma en familj på fyra personer där alla har egna och fasta kojer.
- Erbjuda bra kök som går att jobba i.
- Innehålla en bra toa/dusch med full ståhöjd.
- Vara lätt att bada ifrån.
- Tillverkas och brukas med största möjliga miljöhänsyn. Exempelvis med lättdrivet skrov i låga farter och med elmotorer.
- Vara så liten att den är praktiskt trailerbar.
- Framföras i 812 knop det räcker.
- Anpassas till svenska sommaren som inte alltid är så varm.
- Kosta max 300 000 kronor i grundutförande.
Det går aldrig att vara helt kompromisslös utan allt blir mer eller mindre en blandning av olika krav och önskemål. Med många önskemål på listan men utan försäljningskrav har jag därför valt bort två saker som annars alltid är med. Det är ett traditionellt båtutseende och ett skrov gjort för 40 knop med en överstor motor. Alla tillverkare inriktar sig på det likt reptilhjärnor. Dessa avkall gör att båten minst sagt får ett annorlunda utseende, säger Levin Designs Urban Södling, som ansvarar för att omsätta våra projektidéer i praktiken.
Text: Jens Augustinsson, Tidningen BåtNytt. Illustrationer & Koncept: Levin Design AB
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu