Övertygad om vikten av samarbete har Bengt Wallin medvetet placerat en fot i vardera lägret.
Vem bjuder man in om man vill ställa frågor om båtlivet i Sverige? Man skulle kunna bjuda in någon höjdare inom Sweboat, som branschorgan borde de sitta på en hel del svar. Eller kanske en lunch med någon trevlig kanslimänniska på Svenska Båtunionen, SBU, eller Saltsjön-Mälarens Båtförbund, SMBF. I sakfrågor möjligen. Men alla trampar i sina respektive revir och de objektiva svar man söker uteblir. Tyvärr möts man allt för ofta av resonemanget »vi mot dem«, och alla vet bäst. Så vem fråga? Valet föll på Bengt Wallin, en man med en fot i vardera lägret. En inofficiell ambassadör för tillverkare, återförsäljare och hela Båt-Sverige. Som mässgeneral vid Svenska mässan i Göteborg verkar han för allas bästa. Sagt och gjort. Vi stämmer träff i Göteborg. Den tre timmar långa tågresan från Stockholm ägnar jag åt att författa frågor. Trevliga, opolitiska och framför allt öppna frågor. Ett i efterhand helt bortkastat arbete. Mannen som plockar upp mig utanför Centralstationen är en driftig, framåtsträvande och målmedveten man. Fiskrestaurangen som skulle ge oss rätt atmosfär under intervjun låg bara tio minuter bort, men när vi svängde in på parkeringen var mina frågor redan besvarade. Det blev i stället ett samtal som kom att beröra mycket mer än jag vågat hoppas på.Du blev i år utnämnd till ordförande i IFBSO. Hur kom det sig?
»Paul Streeter, som tidigare satt på posten, var samtidigt general för London Boat Show. När han bytte bransch valde han att avgå som ordförande. En tillfällig lösning blev då mässansvarige på Sjoen for alle, i Oslo, Aud Høva. Vid IFBSO:s årliga kongress som hölls i Göteborg meddelade hon att platsen stod till förfogande. Jag hade sedan en tid suttit som kassör i organisationen och blev tillfrågad.IFBSO har bara femtiotalet medlemmar. Det finns ju bra många fler internationella mässor. Hur kommer det sig?
»Det stämmer. Alla har möjlighet att ansöka om medlemskap. Vi har inom organisationen en sorts certifiering. För att bli medlem och därmed certifierad av IFBSO krävs att mässan uppfyller en rad krav. Tanken är ju att alla ska jobba mot samma mål.Det är tedje gången man väljer en svensk ordförande. Står våra svenska mässor högt i kurs ute i världen?
»Det tycker jag. Naturligtvis kan vi inte mäta oss med alla vad gäller storlek, men mångfalden vi erbjuder på våra svenska mässor är bland det bättre.Du menar utbudet av olika båtmodeller?
»Nja, snarare det runt omkring själva båtarna. För att på sikt få in människor i båtlivet är det viktigt att det finns ingångar. Många har vuxit upp med båt och ser det som självklart att skaffa sig en egen när möjlighet ges. Men det finns också många som aldrig varit i kontakt med båtlivet. Det är viktigt att vi ger dem en ingång. Kanske börjar man med kanot eller kajak för att senare ta steget upp till en båt. Att få människor intresserade av båtlivet låter lättare än det är. En av svårigheterna ligger i att få dem att besöka mässorna. Det flesta besökare har trots allt redan kontakt med båt i någon form. Kan vi få dit de oinvigda har hela Båt-Sverige mycket att vinna, det är jag övertygad om. Av den anledningen fyller allt som har med båtlivet att göra en viktig plats på mässorna.Att slå er samman med andra mässor inom friluftsliv, skulle det kunna vara en lösning?
»Nej det tror jag inte. Så gör man på många mässor i bland annat Baltikum och det fungerar inget vidare. Där har man till skillnad från här hemma brist på utställare. Ett sätt att försöka göra mässorna större och därmed förhoppningsvis få fler besökare, är att slå samman till exempel husbilar, husvagnar och båtar. Men det är en lösning som får konsekvenser. Presumtiva köpare vill se båtar tidigt på våren. De som är intresserade av husbil eller husvagn väntar på vårblommorna. Då är frågan när man ska förlägga en sådan mässa. Inomhusmässor för båtar bör ligga tidigt på året. Så som de gör i Sverige, Göteborg i början av februari och Stockholm en månad senare är bra för alla parter. Köparna har tid på sig före säsongens start att fundera över ett eventuellt båtköp. Det ger även tillverkarna möjlighet att faktiskt hinna tillverka båtarna. Båtindustrin är ju inte som bilindustrin där kommande års modeller står färdiga före årsskiftet.På de svenska mässorna ser vi fler och fler båtar från Östeuropa och Asien. Hur går det för mässsorna där borta, det är ju inte många som är medlemmar i IFBSO?
»Nej, men det är nog bara en tidsfråga. Vi har som sagt rätt hårda krav i organisationen. Bland annat ska en klar majoritet av utställarna vara av marin karaktär. Då kvalificerar sig inte de mixade mässorna. Vidare ska mässorna presentera en betydande del internationella produkter och vara av internationellt intresse. Men det finns även ett geografiskt problem. Ta Kina till exempel, hur många nordiska, franska och spanska tillverkare kommer någonsin att se någon ekonomi i att transportera dit sina båtar?Anser du att IFBSO idag är en väl fungerande organisation?
»Ja, jag tycker nog att den fungerar bra idag, men det finns all anledning hänga med och förändras när tiden kräver det. Vi har ett bra samarbete med ICOMIA (International Council Of Marine Industry Associations), som är internationella paraplyorganisationen för världens båtindustrier. Det ger god insikt i hela branschen, vilket känns viktigt när mässor trots allt är en stor del av marknadsföringen. Mycket arbete kommer därför även fortsättningsvis att handla om att hjälpa båttillverkare att göra bra mässor.Om vi återgår till våra svenska mässor. Man får en känsla av att utställarna har blivit bättre på att presentera sina båtar och tillbehör. Är det mässarrangörernas förtjänst?
»Både ja och nej. Branschen består av massor av entusiaster som älskar att bygga båtar, men som inte alltid förstår att sälja dem. Ibland ställer man ett par båtar i en monter, lägger några svartvita broschyrer på ett bord och tror att båtarna ska sälja sig själva. Så lätt går det tyvärr inte. Vi som arrangörer vill naturligtvis att såväl utställare som besökare ska få en positiv upplevelse av en dag på mässan. Man går runt och lyssnar med stora öron när utställarna mumlar om idéer och kanske någon nyhet. Då kan vi hjälpa till och hitta på något spännande. Så var det till exempel med avtäckningen av Askeladdens nya Z8. Genom att låta den stå övertäckt med ett svart skynke och i högtalarna bjuda in besökarna till avtäckningen skapades lite dynamik. Men jag tror det kommer mer och mer. Att utställarna själva förstår att sticka ut lite gentemot sina konkurrenter. Det kanske till och med blir så att vi i slutändan tvingas dämpa väl utsvävande ambitiösa idéer.Många mindre aktörer tycker att det är dyrt att ställa ut på mässorna. Har ni några rabattsystem för nya och mindre etablerade utställare?
»Nej, i dagsläget har vi inget sådant system. Personligen tycker jag inte att det är så speciellt dyrt. Men man måste räkna ihop det och ta ut det vid försäljningen. Tyvärr är det många som gör fel och inte utnyttjar tillfället. De bara står där rakt upp och ner i montern. Intresset från kunder uteblir, då känns det säkert som bortkastade pengar. Som någon förståndig människa en gång sa: syns man inte så finns man inte. Och jag tror att ska man lyckas sälja båtar i en allt tuffare bransch, ja då har man inte mycket att välja på.Under båtmässan i Göteborg 2005 tog ni lite nya grepp. Bland annat valde ni att sära på tillbehör och båtar. Var det en lyckad förändring?
»Ja, faktiskt. Vi var lite rädda för att den genomsnittliga besökstiden skulle bli kortare. Men besökarna valde uppenbarligen att strosa genom hela mässan i alla fall, oavsett om man var där för tillbehören eller för båtarna. Faktum var att besökstiden ökade från 3,5 timmar till 4,1 timmar per besökare. Under mässan i våras hade vi 90 000 besökare. Det som är lite förvånande, trots att vi är vårens första mässa, är att väldigt få kommer utifrån landet. Våra undersökningar har visat att endast tre fyra procent av besökarna kommer från Mälardalen. Av dem är det troligen många som är i Göteborg i andra ärenden och ser ett besök på båtmässan som en trevlig utflykt.Framtiden. Hur får vi fler människor till båtlivet, finns det någon patentlösning?
»Det gör det nog tyvärr inte. Men det råder ingen brist på idéer. Men det är alltid svårt att veta var man ska lägga krutet. Jag var i Frankrike och fick uppleva deras storsatsning på båtlivet. Under en och samma dag gick samtliga föreningar med anknytning till vattnet samman. Kanot- och kajakföreningar, brädseglar- och jolleklubbar gick tillsammans med båtklubbar ut med »öppet hus« och bjöd in alla intresserade. Jag åkte hem och tänkte: det där ska jag göra! Några veckor och ett antal telefonsamtal senare hade jag förstått att det inte är genomförbart i Sverige. I alla fall inte genom en enda organisation. Men jag tycker fortfarande att idén är bra. Man skulle kunna dela upp det i norra, mellan- och södra Sverige. Idén med öppet hus är en gammal tradition hos många båtklubbar runt om i Sverige. Tyvärr har den varit på utdöende, det hoppas vi kunna ändra på. Vi håller nu på att titta på möjligheten att återuppliva den igen. Förhoppningsvis redan 2008. Vi har ett stort antal människor som vi helt misslyckats med att få in i båtlivet, jag tänker på invandrarna, som utgör en förvånansvärt liten del av båtägarna.Hur får vi invandrarna till båtklubbarna då?
»Tja, jag tror att det är ett mångfasetterat problem. Dels har vi det faktum att de flesta båtklubbar är konservativt »Svensson-präglade«, en kanske många gånger svår miljö för invandrare att känna sig hemma i. Dels har vi den dolda faktiska invandrarfientligheten i samhället, den finns tyvärr bland båtägare också. Jag och min hustru har två barn som är adopterade från Colombia. Vi har hittills varit förskonade, men vetskapen att rasismen en dag hoppar fram bakom något hörn känns otrevlig. Den måste bekämpas på alla plan, även på båtklubbarna. Varför inte gå ut i invandrartäta områden och bjuda in till informationsmöte på klubben? Vi inom båtlivet ska absolut inte stå för segregation.Hur hamnade du själv i båtlivet?
»Haha, ja det var på min bröllopsresa. Vandrarhemmet vi bodde på bjöd på en kanothajk. När vi året därpå firade vår ettåriga bröllopsdag blev det med ytterligare en kanothajk. Sen har det rullat på. Vi bor med närhet till havet så det blir fortfarande lite kanotande och mindre turer i vår nyinskaffade styrpulpetbåt.Till sist. Blir du kvar på Svenska Mässan?
»Ja, det är fortfarande min huvudsyssla. Arbetet inför båtmässan i Göteborg 2007 är redan igång för fullt. Jag bedriver även utställarutbildningar i mässans regi, så det är fullt upp. Posten som ordförande i IFBSO kommer troligen mest att påverka privatlivet.IFBSO
International Federation of Boat Show Organisers. En organisation med femtiotalet medlemsländer världen runt, vars syfte är att ständigt utveckla och förbättra världens ledande internationella båtmässor. Medlemskapet gäller såväl utställare som mässor av etablerad, välorganiserad och internationell karaktär.
Text: Anders Jelving
Foto: Jenny Groth
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu