I november förslår regeringen troligen en sänkt promillegräns till sjöss. Men vem ska haffa sjöfyllerister? Polistätheten till sjöss är mindre än i Norrlands inland.
Gränsen för sjöfylleri ska sänkas till 0,2 promille - samma gräns som på land. Plötsligt blir det olagligt att dricka två starköl till middagen och sedan köra hem styrpulpetbåten. Det innebär att många av landets cirka 500 000 båtägare någon gång under säsongen kommer att begå ett brott. Men vem ska stoppa dem?
Knappast polisen.
- Vi har tio poliser i yttre tjänst som ska bevaka hela Götaland, säger polisinspektör Rune Karlsson vid Sjöpolisen. Tillsammans ska han och nio kolleger upprätthålla ordningen längs hela västkusten, en 50 mil lång sträcka med
81 000 fritidsbåtar, över 100 gästhamnar och hundratusentals båtfärder varje säsong.
På midsommarafton, när både drickandet och båtåkandet kulminerar, är bara fyra poliser i tjänst på västkusten. Det innebär att polistätheten här är glesare än i Norrlands inland, ett klassiskt exempel där få poliser ska bevaka stora områden. Några fler är sjöpoliserna i Stockholm. Där ska cirka 60 poliser bevaka hela skärgården som är cirka 1 700 kvadratkilometer. Avståndet mellan Arholma i norr och Landsort i söder är cirka 90 distans och tar över två timmar att åka i 40 knop.
- Om man tittar på hur många fritidsbåtar det finns förstår man att vi inte kommer att kunna stoppa varenda båt. Men vi får rikta insatserna mot sjökrogar, festivaler och andra riskområden, säger Björn Kevenhjelm, chef för Sjöpolisen i Stockholm. Han menar ändå att en lagändring inte är tandlös.
- I dag är lagen subjektiv, polisen kan haffa den som har druckit en folköl om han inte klarar av att framföra båten. Vi behöver tydligare regler, säger Björn Kevenhjelm.
Sjöpolisen har Kustbevakningen till hjälp och de är cirka 100 personer på västkusten och 70 i Stockholms län. Johan Westberg är vakthavande befäl på Kustbevakningen region ost:
- Jag hoppas att den nya lagen ger oss befogenhet att göra samma typ av rutinkontroller som polisen gör på land. Bara då kan vi stoppa fler som kör påverkade till sjöss.
Text: Mikael Mahlberg Foto: Karin Johansson
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu