Det är inte ovanligt att bränslet är orsaken till många onödiga sjöräddningsinsatser. Med "färsk soppa", några verktyg och ett bra förfilter undviker man dylika operationer.
Samtidigt som båtmotorerna blir allt mer tekniskt avancerade får vi sämre bränslen från oljebolagen. Motorns största fiende är inte längre slitage utan just dåligt bränsle, detta enligt flera motortillverkare som kontaktat oss under de senaste åren. Och störst är problemen med den blyfria 95-oktaniga bensinen som inte verkar tåla lagring under någon längre tid. I bilar som körs och tankas ständigt är det tydligen inga större problem. Men i båtar som ofta ligger stilla under långa perioder - inte minst under vintern - reagerar alla tillsatser i bränslet negativt med vatten. Och vatten kan komma in i tanken via läckage genom påfyllningsbeslagen eller via kondens som bildas om tanken är halvtom. Resultatet blir korrosionsskador och beläggningar i filter, förgasare, insprutare och andra delar i bränslesystemet. Tydliga tecken på igensatta bränslesystem är till exempel ojämn motorgång, att motorn är svårstartad eller tappar effekt vid belastning."Knäck" i systemet
Enligt tekniker i motorbranschen kan den blyfria 95-oktaniga bensinens tillsatser fälla ut och bygga upp ett lager som ser ut som "knäck" i bränslesystemet. Står bränslet kvar i förgasaren över vintern har man dessutom garanterat en början till korrosionsskador. Ett 98-oktanigt bränsle har en bättre grundkvalité och problemen är inte alls desamma enligt motorbranschen. Bästa skyddet för alla bensindrivna motorer, både utombordare och inombordare, är ett vattenavskiljande förfilter. Insatsen i dessa filter bör ha en täthet på minst 10 mikron (om inte motortillverkaren har andra krav) och den ska bytas efter varje säsong. Förfilter finns i olika utföranden med en underliggande behållare i antingen metall eller glas. Fördelen med sistnämnda typ är att man tidigt ser både vatten och partiklar, och kan dränera ut det via bottenpluggen. Häll inte i K-sprit i tanken som en "gardering" mot vatten, ty bensinen innehåller redan ca 5% etanol.
Text och foto: Lars H Lindén
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu