Brinner det i motorrummet får du en otrevlig överraskning om du lyfter på luckan. Men med ett fast släcksystem slipper du att släppa elden lös.
Av Max Carlgren
En ny V8 med ett litet bensinläckage. En rejäl smäll, luckan över motorn flyger i sjön, men släcksystemet löses ut och branden slocknar. Björn Albinsson på Räddningsverket var inte med själv på båten just den dagen, men berättar att man efter olyckan bytte till en mindre explosionsbenägen dieselmotor. Och behöll släcksystemet.
Det är ungefär tio år sedan gasen halon förbjöds i brandsläckare. Den var mycket effektiv och kunde släcka en brand på ett ögonblick. Tyvärr var den lika effektiv i att bekämpa ozonlagret och förbjöds av miljöskäl. Men idag finns det andra system som är snälla mot miljön men tuffa mot bränder.
Idag utrustas en del nya båtar med fasta släcksystem redan i fabrik. Men vi har en flotta av stora motorbåtar som saknar brandskydd i motorrummet. En orsak är säkert att tillverkarna varit anonyma och mest har riktat in sig på yrkestrafiken med större system. Det finns dock även fasta släcksystem till mindre motorrum. Men går du in i en butik som säljer brandsäkerhetsprodukter så ligger det inget färdigt paket på en hylla och väntar, utan du får beställa det du behöver.
Fördelen med ett fast system i motorrummet är att du inte behöver öppna för att komma åt att släcka elden. Om det har börjat brinna och du öppnar släpper du in syre och elden får ännu mer fart och riskerar att sprida sig i båten. Med ett fast system som antingen löses ut automatiskt eller manuellt släcks elden utan att få en chans att sprida sig.
För den som tycker att några tusenlappar är för dyrt för att göra motorrummet säkert finns det en budgetvariant. Borra ett hål till motorrummet och sätt in en så kallad "fireport". Det är helt enkelt ett förseglat hål som du har sönder, varpå du sticker in slangen i motorrummet och skjuter av pulversläckaren. De finns för 150 kronor i flera båttillbehörsaffärer och gör alltså att du slipper öppna dörren för elden.
Vill du ha ett riktigt släcksystem finns det flera olika alternativ. Ett av dem är att släcka med vatten. Tillverkaren Fogmaker har ett system för fritidsbåtar som består av en behållare med vatten där trycket hålls uppe av en kolv laddad med kväve. Den finns med manuell utlösning med en vajer till förarplatsen eller med en elektrisk utlösningsmekanism.
Behållaren, som går att installera på egen hand, monteras utanför motorrummet och kopplas in med kopparrör med munstycken i motorrummet. När den löses ut pressas vattnet ut under mycket högt tryck och finfördelas till ånga. Ångan både kyler och kväver elden och lämnar inga svårsanerade rester i motorn. En fördel är också den kylande effekten, som minskar risken att elden tar sig igen om delar i motorn fortsätter att vara heta. Ett komplett system med anslutningar kostar från cirka 9 000 kronor för den minsta ångbehållaren.
I Sverige är Dafo och Presto stora på fasta släcksystem, och de har båda lösningar som bygger på koldioxid. Koldioxiden förgasas när den släpps ut i motorrummet och kväver elden. Den är tyngre än luft och ligger därför kvar i motorrummet och förhindrar återantändning. Gasen är ren och skadar inte motorer eller elektrisk utrustning. När branden är släckt vädras utrymmet, mer efterbehandling behövs inte. Systemen består av en eller flera flaskor med koldioxid och ett system av rör som sprider gasen i maskinrummet. Det är viktigt att komma ihåg att koncentrerad koldioxid är livsfarligt, efter några andetag blir man medvetslös och man ska inte använda de här släcksystemen i bemannade utrymmen.
Ett system från Presto för ett motorrum på fem kubikmeter kostar enligt en återförsäljare omkring 10 000 med alla anslutningar. Ett liknande system från Dafo för fyra kubikmeter kostar omkring 6 500 hos en återförsäljare. En annan gas som används för släckning är känd under varunamnet FM-200. Den släcker genom nedkylning och har fördelen att inte ta bort syret, och den är dessutom ofarlig för människor.
Seafire heter en engelsk tillverkare som arbetar med FM-200 och vars produkt finns hos återförsäljare i Sverige. Den finns i flera varianter, till exempel en behållare som monteras i motorrummet försedd med en värmekänslig glasbubbla som spricker vid 80 eller 100 grader, eller en försedd med manuellt reglage som dras ut till förarplatsen. Priset börjar på omkring 5 000 kronor.
En billigare lösning är en så kallad punktsprinkler, som ser ut som en rundad brandsläckare som hänger monterad upp och ned. Den fästs i taket i motorrummet och har även den en värmekänslig glasbubbla som spricker vid brand. De innehåller ofta pulver, något som kan skapa problem när motorn ska saneras. Pulvret tränger in i motorn och kan orsaka stora skador. Med tanke på det kan det vara bra att undvika pulver när man ska släcka en motorbrand. Men har du bara pulver till hands ska du förstås inte låta bli att använda det - hellre en »pulveriserad« motor än en uppbrunnen båt. En punktsprinkler med pulver kostar från 2 000 kronor.
Ytterligare en lösning kommer från tillverkaren Firepro. De har tagit fram en produkt som släcker elden kemiskt. Den består av en burk med bland annat kaliumsalt som utlöses automatiskt när den värmts upp till 300 grader. Då utvecklas en gas som släcker elden på molekylär nivå genom att reagera med eldflamman, utan att ta bort syret. En tub för ett motorrum på tio kubikmeter är stor som en PET-flaska och kostar drygt 9 000 kronor. Fördelen med denna släckare är att den är miljövänlig, tar liten plats, är ofarlig för människor och är helt oberoende av ström för att fungera.
En annan helautomatisk släckare kommer från Fire Knock Out och ger ordet brandbomb en ny innebörd. Den består av en behållare med vatten och flamdämpande medel, som exploderar när den kommer i kontakt med eld genom att den har en stubin och är laddad med krut. När den smäller av sprids vattendimma, syret försvinner och brandhärden kyls ned. En behållare på 1,6 liter kostar 1 000 kronor och ska placeras ovanför platsen där brandrisken finns, till exempel motorn. Tillverkaren rekommenderar att man ska sätta in två stycken för att säkra ett motorrum, en på varje sida av motorn. Då ska de klara ett rum på fem kubikmeter.
Satsar du på ett automatiskt system kan det finnas pengar att tjäna. Några försäkringsbolag har valt att ge självriskreducering om man har ett automatiskt släcksystem ombord. Till exempel minskar Alandia kostnaden med upp till 10 000 kronor vid brandskada om du har ett automatiskt släcksystem i båten. En liten men ändock tröst, när olyckan har varit framme.
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu