Eskilstuna-Torshälla kanal i norra Sörmland är en av de minst kända kanalerna i Sverige. Ändå är dess två slussar i Torshälla de femte största i landet och faktiskt större än de största Göta kanal-slussarna vad längden beträffar.
Efter att ha varit stängd för all trafik sedan 1965 öppnades den cirka 8 kilometer långa kanalsträckan mellan Eskilstuna och Torshälla på nytt sommaren 2000. Den trafikeras varje sommar av den kommunala kanalbåten M/S S:t Olof, en lågt byggd "padda", tillverkad i Kalmar 1952 och med plats för 30 passagerare. Paddan har rätt storlek för att kunna ta sig under en rad mycket låga broar, men då krävs det att passagerarna böjer sig ned en aning. Den lägsta av de 7 broarna är nämligen bara 1,20 meter hög. Även andra låga, privata småbåtar är givetvis välkomna att nyttja kanalen och kan passera ut och in genom Torshällaslussarna i samband med kanalbåten S:t Olofs slussningstider. Dimensionerna för Torshällaslussarna är respektabla 41,56 meters längd och en bredd på 7,13 meter. Ytterligare en sluss med snarlika dimensioner finns vid Faktoriholmarna i centrala Eskilstuna.
En av de äldsta
Även om dagens kanal, som till största delen följer Eskilstuna/ Torshällaåns sträckning, byggdes först 1855-1860 har den på sätt och vis en historisk föregångare i det kanalbygge mellan Mälaren och Hjälmaren som hertig Karl (senare Karl IX) lät påbörja i slutet av 1500-talet. Då anlades ett stort antal slussar utmed hela sträckan, varav två eller tre i nuvarande Nybyån i Torshälla. Det var Sveriges första fullt fungerande kanal och den stod klar i början av 1600-talet. Den började förfalla redan efter några årtionden och ersattes sedan av Hjälmare kanal, som går mellan Hjälmaren och Arbogaån och som har anslutning till Mälarens västligaste del, Galten, vid Kungsör.
Livligt trafikerad
Det var den expanderande industrin i Eskilstuna i början av 1800- talet och dess behov av en vattenled ut till Mälaren som drev fram kanalbygget. Bland initiativtagarna kan nämnas ledande lokala industrimän som Theofron Munktell och L F Ståhlberg. Man grävde en 1,6 kilometer lång kanal i en båge strax öster om Torshälla centrum, förbi Torshällaåns forsar och fall, men i övrigt utnyttjades den befintliga vattenleden mellan de båda städerna. Den kommersiella kanaltrafiken blev livlig och 1890 passerades kanalen av hela 1192 fartyg eller i snitt 5 fartyg per dag.
Konkurrensen från järnvägs- och landsvägstransporter hårdnade sedan alltmer, men så sent som på 1920-talet gick ännu 7 fartyg i reguljär trafik mellan Eskilstuna och Stockholm och andra Mälarhamnar. I anslutning till Torshällaslussarna fanns förr tjänstebostäder för såväl slussinspektör som slussvaktare. De sista innehavarna av dessa tjänster, kommendörkaptenen av 1:a graden Gösta von Schoultz och slussvaktaren David Karlsson, blev båda närmast legendariska personligheter. Gösta von Schoultz förekommer också i den engelske kanalbåtentusiasten Roger Pilkingtons roande reseskildring från svenska kanaler, "Med båt genom Sverige" utgiven 1963.
Bra gästhamnar
Strax norr om de båda mäktiga Torshällaslussarna utmynnar den grävda kanalen i Torshällaån, som når mälarfjärden Blacken cirka 2,5 kilometer norrut. Via Torshällaån når man i motsatt riktning Torshälla hamn, med dess återstående, gamla hamnmagasin i falurött trä vid hamnbryggan. Utmed ån fanns här ända in på 1940-talet en lång rad liknande hamnmagasin, vilka nu alla skattat åt förgängelsen. Vid Torshälla hamn finns 8, fullt utrustade gästhamnsplatser tillgängliga samt en bit bort ytterligare 7 platser med sämre servicestandard. Gästhamnen, som är Blå flagg-certifierad för 2005, erbjuder handikappanpassade toaletter, dusch, tvättmaskin, färskvatten, septiktank, eluttag, automatiserat alarmsystem samt mottagning av spillolja och båtbatterier till en avgift på ytterst beskedliga 75 kronor dygnet.
Sevärdheter
På bekvämt gångavstånd från gästhamnen finns den kuperade, gamla stadsdelen väster om ån med Rådhustorget som centralpunkt. Här finns Torshälla kyrka med anor från 1100-talet och rådhuset från 1833. Lilla gatan och S:t Olofs gränd bjuder på idyllisk trähusbebyggelse och nere vid Kvarnfallet i ån ligger den gamla kronokvarnen från Gustav II Adolfs tid. Nu rymmer den stadens bibliotek. Fina utsiktsplatser över staden och omgivningarna erbjuds från Klockberget med dess väderkvarn strax väster om kyrkan. Även från Husberget och "stadsparken" Holmberget på östra stranden är utsikten fin. En annan sevärdhet är Ebelingmuseet med verk av Torshällakonstnären Allan Ebeling, vars mest kända skulptur, "Tor och hans bockar", är placerad mitt i Torshällaån strax uppströms Stadskällarbron.
TEXT: PETER LORIN
FOTO: OLLE LORIN
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu