Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Gäst
Gäst

Ericsson Racing Team först till Rio

  • Ericsson Racing Teams nordiska besättning seglade på torsdagsförmiddagen över mållinjen i Rio de Janeiro som segrare av den längsta och mest prestigefulla av alla etapper i Volvo Ocean Race/Whitbreads historia.
    Efter drygt 40 dygns segling från kinesiska Qingdao och trots att de var sju timmar försenade till starten vann skepparen Magnus Olsson och hans besättning.

Ericsson Racing Teams nordiska besättning seglade på torsdagsförmiddagen över mållinjen i Rio de Janeiro som segrare av den längsta och mest prestigefulla av alla etapper i Volvo Ocean Race/Whitbreads historia.
Efter drygt 40 dygns segling från kinesiska Qingdao och trots att de var sju timmar försenade till starten vann skepparen Magnus Olsson och hans besättning.

- Vi har varit så trötta den sista tiden men vi har kämpat stenhårt för varandra och vi har lyckats hålla ihop båten, sade en trött och lycklig Magnus Olsson när han klev iland i Rio
 
Det har varit en lång och händelserik etapp där Ericsson 3 inte ens var i tid till starten på grund av reparationsarbeten i Taiwan. Så när de andra besättningarna förberedde sig i lugn och ro på landbacken fick Olsson och hans besättning sämsta tänkbara uppladdning när de seglade tre dygn, från Taiwan till starten i Qingdao. Där fick de cirka en timme i land innan det var dags att jaga efter de andra båtarna som startade sju timmar tidigare.
 
- Då såg vi verkligen inte ut som en vinnare, säger Magnus och fortsätter: Vi kom till starten ganska så trötta och hade ett par nya besättningsmedlemmar ombord. Men vi lyckades vända det till något positivt
 
Etappsegern var ett resultat av det vågade beslutet av skepparen Magnus Olsson och navigatören Aksel Magdahl att vända nordost efter första scoringgaten istället för att fortsätta sydost som alla andra, och som är det vanliga i södra Stilla Havet. Det vill säga att försöka ta sig så långt söderut som möjligt utan att komma för nära isberg, men tillräckligt långt för att fånga de friska västliga vindarna som nästan alltid blåser där.
 
Många andra båtar såg nog möjligheten att gå nordost men de räknade med att i längden skulle en sydligare kurs löna sig. Det visar nästan all historik. Men så blev det inte och nordbornas vågade drag - som de själva dock inte upplevde som en vild chansning när de gjorde det - gick hem. Aksel har tidigare sagt att han blev förvånad över att fler inte följde Ericsson 3:s beslut.
 
- Det var rätt beslut rent strategiskt. Och vi var alla överens om att vi skulle ta risken och gå nordost, säger Magnus som medger att de pressat båten nästan mer än vad hon tål.
 
- Vi har seglat hårt och hela tiden på gränsen till vad båten ska klara. Men vi har lyckats hålla henne i ett stycke vilket var nyckeln till framgången, säger Magnus Olsson som seglade in i Rio i endast 1-2 knops fart.
 
- Vi ville inte vara alltför överlägsna, så i slutet saktade vi ner och kontrollerade fältet, säger Magnus som trots drygt 40 hårda dygn till sjöss som vanligt inte kunde vara helt allvarlig.


Foto: Glad besättning 2. Foto av Oskar Kihlborg/ERT




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...