Mer drar den inte, Kungliga Tekniska Högskolans flytetyg i tiden, döpt till, Kaimaran.
Varje år konstruerar Marina System på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm ett nytt futuristiskt projekt. I år var uppgiften att i samarbete med Lättkonstruktioner vid KTH och Industridesign vid Konstfack konstruera en praktisk pendlarbåt för Stockholms innerskärgård med låg bränsleförbrukning och starkt miljötänk. Det tog studenterna 5 200 arbetstimmar att konstruera och bygga en lätt, slank och osänkbar båt med bärplan och utriggare. Bärplanen ger minimalt motstånd i vattnet och stabilitet vid stillaliggande.
Den blott fyra hästar starka motorn har etanolkonverterats. Kaimaranen drar inte mer än två liter etanol på sträckan Nacka Strand - Vaxholm tur och retur eller i runda slängar en deciliter per distans. Kaimaran framstår som ett vettigt alternativ för pendling i skärgården och ett bra sätt att undvika bilköer till arbetet. Prislappen på en nyckelfärdig båt beräknas till 50 000 - 100 000 kronor. Stefan Hallström, kursansvarig och lektor vid Lättkonstruktioner berättar att motorkonverteringen till etanol och propellerutformningen kommer att optimeras ytterligare - med högre fart och lägre bränsleförbrukning som följd. Att Kaimaran ligger helt rätt i tiden avspeglas i intresset från medier och allmänhet.
FAKTA
Fabrikat: KTH & Generic
Modell: Kaimaran
Längd: 3,0 meter
Bredd: 0,7 - 2,7 m
Vikt: 85 kilo (inkl. 22 kilo motor)
Last: 100 kilo
Motor: 4 hk
Drivmedel: Etanol
Fart: ~15 knop
Bränsleförbrukning: ~ 0,1 liter/distansminut
http://flygmac7x.flyg.kth.se/~boat/
Text och foto: Mårten Danielsson
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu