När Bavaria Yachts kommer med sin minsta segelbåt hittills är intresset på topp. Bavaria 30 Cruiser kombinerar generösa utrymmen med ett - som vanligt för Bavaria - särdeles konkurrenskraftigt pris. Med frakt till Sverige, bottenmålning och riggning landar man på en bit över 600 000 kronor, men även det är svårslaget för en alldeles ny båt med det mesta av bekvämlighet för hela familjen.
UNDER NÅGRA VÅRVECKOR slussade Bavaria Yachtbau Europas båtjournalister till Palma de Mallorca för att visa upp varvets senaste skapelser; Bavaria 30 Cruiser och storasyster 39 Cruiser. Svenska importören Bavia Yacht AB:s representant Marcus Lindquist berättade redan på Båtmässan i Göteborg att intresset för den nya minstingen i Bavariafamiljen slår alla rekord - innan den ens hunnit visas i Sverige hade 44 exemplar sålts! När detta skrivs i mitten av april är större delen av årets kvot slutsåld och Marcus bokar leveranser så långt fram som i september. Precis som med systerbåtarna från Bavariafamiljen är det i första hand det synnerligen låga priset som lockar hugade spekulanter: - Visst, det är helt klart priset som är viktigast för våra kunder, bekräftar han, men påpekar att det oavsett hur lågt priset är inte går att sälja båtar som inte folk gillar.HAR VI GÅTT FEL OCH HAMNAT I STORASYSTER?
Som brukligt i Medelhavet ligger Bavariabåtarna i snygga rader med aktern förtöjd mot kajen. Det är förhållandevis enkelt att äntra i aktern, men den höga kajen innebär ett kliv långt ner till badbryggan. Nästa hinder som ska passeras är den stora ratten och så det kombinerade sittbrunnsbordet med inbyggd förvaring, styrpiedestal och instrumentpanel, vilket inte helt enkelt låter sig göras. Varför en stor ratt och detta otympliga paket mitt i sittbrunnen på en så pass liten båt som en 30-fotare? - Den övervägande delen av kunderna väljer ändå till sittbrunnsbordet så varvet har därför valt att göra det till standard. Filosofi n är att inte ha något onödigt som standard, men eftersom "alla" vill ha det så har det blivit så, förklarar Marcus Lindquist, medan jag undrar vad Lagun tycker om det resonemanget... Ner i ruffen, men här är det verkligen inte ruffi gt utan snarare ombonat och trevligt. Bavaria har bytt till en mindre mörk mahogny i trädetaljerna och i kombination med en hel del vita plastytor och rejäla ljusinsläpp ger det ett betydligt ljusare och luftigare intryck än i tidigare modeller. Och vilken otrolig rymd! Vi har väl inte gått fel och hamnat i någon av storasystrarna? Nej, Bavarias designers Jernej och Japec Jakopin, J&J, har verkligen trollat med utrymmet. Ståhöjd nästan ända fram till förpiken för mig som är 1,78 meter lång. Båtens bredd på 3,29 i kombination med de höga friborden ger rejält gott om plats. Traditionell planlösning med toaletten snett akterut åt styrbord, bakom navigationsplatsen. L-format pentry på babordssidan och ingång till akterkabinen under sittbrunnen. Framför detta en spatiös salong med två längsgående soffor och bord med fällbar klaff. Längst fram i fören en något mindre väl tilltagen förpik, där tyskarna obegripligt nog prioriterat garderober istället för riktigt fullängds sovutrymme: - Ja, för det är nästan omöjligt att sälja en båt utan garderober i förpiken, kommenterar Marcus Lindquist. Mätt på diagonalen är varje koj visserligen 1,90 meter, men att sova två vuxna där framme innebär nog i praktiken att man sparkar en del på varandra, så tanken måste väl vara att barnen ska bo där framme...GODA UTRYMMEN TILL LÅGPRIS - MEN SEGLINGSEGENSKAPERNA DÅ?
Bakom toaletten på styrbordssidan fi nns ett djupt och långt stuvutrymme som nås från sittbrunnen, men den öppna passagen till badplattformen innebär, precis som på de allra fl esta moderna båtar, att man går miste om stuven akterut. Visserligen går det att komma in här via en inspektionslucka från styrbords stuvutrymme, men rå plast, utstickande skruvar och lösa slangar skvallrar om att det inte är tänkt som förvaringsutrymme. Från en lucka i akterkant sittbrunnen nås det lilla skåpet där gasolfl askan ryms och under en annan lucka i durken strax intill sticker roderaxeln upp ett fäste för nödstyrning med provisorisk rostfri rorkult som medföljer båten. Som på alla Bavarior kommer däckutrustningen från välrenommerade leverantörer såsom Harken, Lewmar och Rutgerson, medan Seldén Mast svarar för riggningen och ElvströmSobstad för seglen. Provbåten har rullmast som kostar 17 500 kronor extra, men är ruggigt bekvämt, och fungerade fi nt i kombination med det utökade segelpaketet för dryga 25 000 som vi seglade med. Hitech-paketet ger storseglet större akterrunda med stående lattor, UV-skydd och sandwichduk med annan skärning. Att sia alltför mycket om seglingsegenskaperna låter sig dock inte göras efter endast en halvtimmas sträckbog i några ynka meter per sekund ut från Palma, men hon kändes åtminstone lagom lätt på rodret och reagerade snabbt när jag girade. Att den 19-hästars Pentan fi ck upp henne i nära åtta knop när vinden dog ut under återfärden kan jag däremot gå i god för. Med den låga kölprocenten på 24 skulle man kunna befara att Bavaria 30 Cruiser kan ha tendenser att vekna när det friskar i, men å andra sidan är kölen ovanligt djup - 1,85 - för en 30-fotare. Det mesta av vikten fi nns längst ner i bulben och i kombination med god formstabilitet från det breda skrovet bör hon ha förutsättningar att klara av även friskare vindar. Med reservation för seglingsegenskaperna törs vi ändå kalla Bavaria 30 Cruiser en ny folkbåt! Den här båten gör det nämligen möjligt för många seglingsintresserade att komma över en ny båt med fantastiska utrymmen till ett pris som bör slå knock-out främst på begagnatmarknaden.Fakta Bavaria 30 Cruiser
Längd överallt 9,45 meter
Längd i vattenlinjen 8,25 meter
Bredd 3,29 meter
Djupgående med standardköl 1,85 meter
Djupgående med grund köl 1,40 meter
Vikt 4 200 kg Kölvikt 1 000 kg (24 %)
Vattentank 150 liter
Dieseltank 80 liter
Motor Volvo Penta MD2020, 19 hk
Storsegel och genua 52,7 kvm
Masthöjd 14,1 meter
Mer info på 08-571 515 08 eller Bavaria Pris standardutrustad 534 429 kronor fritt varvet i tyska Giebelstadt. Levererad i Stockholm 574 014 kronor. I standardutrustningen ingår vindinstrument Raytheon ST 60, landströms anläggning med 25 Ah batteri laddare, kylaggregat med kompressor och termostat för kylboxen samt kombinerat sittbrunnsbord med förvaring, instrumentpanel och piedestal för ratten. För bottenmålning tillkommer 20 500 kronor och för riggning och sjösättning 12 500 kronor, så man kommer en bra bit över 600 000 kronor innan båten är klar för segling.
Mer är standard i Bavarias nya 39:a
I SKUGGAN AV Bavaria 30 Cruiser lanserade Bavaria under våren också en efterföljare till den populära 38:an. Det är nya Bavaria 39 Cruiser som ska fylla luckan efter den båt som de senaste åren svarat för det största kassainflödet till Bavariavarvet. Den nya båten lockar med utökad standardutrustning i form av bland annat dubbla toaletter och rejält med ljusinsläpp i salongen. Den byggs i trekabinersversion, med två ordentliga akterkabiner och så en owner's cabin med egen toalett och dusch i förpiken. Däremellan ryms navigationsbord och salongssoffa på styrbordssidan, med den större toaletten och längsgående pentry på babordssidan. Midskepps en mindre och löstagbar soffa med stuvutrymme under sitsen. Bavaria har också anammat idén med takluckor vilket ofta finns på större båtar och de ger i kombination med den nya ljusa mahognyn både bra ljus och en ökad rymdkänsla i salongen. Fönster även på skrovsidorna bidrar till ljusinsläpp såväl i salongen som i akterkabin och förpik. I den rymliga sittbrunnen, med två meter långa sittbänkar, finns det fällbara bordet kombinerat med rattpiedestal och instrumentpanel som från 2005 är standard i alla varvets båtar. Stående bakom ratten har man god överblick över båtens tolv meter. Vi fick ta ratten under en kort gennakergång utanför Palma och då kändes hon både lättmanövrerad och välbalanserad, med ett distinkt tryck i rodret.Bavaria 39 Cruiser
Längd överallt 12,14 m
Längd v l 10,71 m
Bredd 3,97 meter
Djupgående med blyköl 2,05 meter
Djupgående med standardköl i järn 1,85 meter
Vikt 8 300 kg Kölvikt 2 500 kg (30 %)
Vattentank 360 liter
Dieseltank 210 liter
Motor Volvo Penta MD2030, 29 hk
Storsegel och genua 85,8 kvm
Masthöjd 17,45 meter
Mer info på Bavaria eller 08-571 515 08 Pris standardutrustad 1 076 703 kronor fritt varvet i tyska Giebelstadt. Levererad i Stockholm 1 130 507 kronor. I standardutrustningen ingår vindinstrument Raytheon ST 60, landströmsanläggning med 25 Ah batteri laddare, varmvatten från motor och elpatron, dusch i WC-utrymme med utsugspump, holdingtank, kylaggregat med kompressor och termostat för kylboxen samt kombinerat sittbrunnsbord med förvaring, instrumentpanel och piedestal för ratten. För bottenmålning tillkommer 27 600 kronor och för riggning och sjösättning 15 500 kronor, så man landar på 1 173 607 kronor innan båten är klar för segling.
TEXT & FOTO: JOAKIM HERMANSSON
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu