Goda råd är inte alltid dyra. Däremot kan kostnaderna efter dåliga tips bli en besk överraskning till våren.
Säsongen går mot sitt slut. Inom några veckor är torrsättningen ett faktum. Våra kära båtar står smutsiga, bevuxna och krävande. Oavsett om man har sin båt i en mindre eller större båtklubb, marina eller hemma på tomten, kräver de samma omsorg. Över den nyexaminerade båtägaren haglar tipsen från välmenande vänner, klubbkompisar och diverse andra förståsigpåare. För den som har haft båt i många år och därmed tror sig veta precis hur allt ska skötas kommer en massa ifrågasättanden. Detta är inget unikt för just båtägare. De som roar sig med kolonilotter upplever det. De människor som väljer att ha sin entusiastbil i ett garage tillsammans med likasinnade upplever det. Husvagnsägare, motorcyklister och uppfödare av diverse två- och fyrbenta varelser upplever samma sak. Faktum är att finns det två skilda ägare av en jämförbar pryl, ja då finns det garanterat två skilda uppfattningar om hur den ska skötas. Så är det bara. De goda råden kan man aldrig få för många av. Det är bara att samla på sig och förvara i erfarenhetsbanken. Sen finns det tips man aldrig bör beakta. Råd, förslag och idéer som bör bemötas med dövörat. Vi har inför hösten samlat några av de »goda« råd du inte bör ta till dig, oavsett vad.FRÅGESTÄLLNINGEN
Det hade regnat hela veckan inför torrsättningen. Kapellet är, om inte blött, så i alla fall väldigt fuktigt. Vi åker till Thailand på tisdag och vill då ha båten täckt. Kan jag låta kapellet sitta uppe för att torka under täckningen?DEN GODE VÄNNEN SVARAR
Ja, för sjutton. Det torkar även om det inte råder någon sommarvärme ute. När vi ställer in vår husvagn i en gammal lada i Uppsalatrakten sätter vi alltid upp förtältet. Efter ett någon vecka är det kruttorrt!VÅR REKOMMENDATION
Ta hem kapellet och torka det hängande tillsammans med dynorna och andra textilier. Det är inte bara kapellet som är fuktigt när båten just kommit upp på sina bockar. Hela båten, från kölsvin till topplanterna, dryper av fukt. Det finns ingen möjlighet för kapellet att torka i den miljön. Vad som däremot kommer att stortrivas är alla former av mögelsporer. Att vännens förtält torkade så effektivt i ladan ska tillskrivas ladan som konstruktion. Träkonstruktionen drar åt sig fukten, lagom drag genom otäta väggar hjälper till, och med ett tätt tak är omständigheterna perfekta.FRÅGESTÄLLNINGEN
Den lilla högtryckstvätten från byggvaruhuset var väldigt effektiv. Såväl bottnen som utombordaren blev helt ren. Den rostfria propellern skiner som den var ny. Jag såg att de flesta tog av propellern inför vintern. Måste jag det?KILLEN MED BÅTEN BREDVID FÖRESLÅR
Nej, nej. Sätt en svart plastsäck över bara så undviker du att få den stulen. Dessutom sparar du ett par spänn på ny saxsprint/låsbricka i vår.VÅR REKOMMENDATION
Ja, absolut. Det finns flera goda skäl till varför du bör avlägsna propellern. För det första får du en chans att ordentligt kunna granska den efter korrosion eller skador. För det andra bör axeln skyddas. Det gör du genom att smörja in den med vattenfast vaselin. För det tredje är propellrar mycket populära föremål för maritima kleptomaner. En plastsäck lär inte stoppa tjuvar. De må på många sätt vara korkade, men de har en blodhunds spårförmåga när det kommer till att nosa upp sådant av värde. Däribland din rostfria prop.FRÅGESTÄLLNINGEN
Jag hörde av en kompis att han aldrig vinterkonserverade sin inombordare. Han hade hört av en metallurg vid fakulteten i huvudstaden att sådant var onödigt. Denne skolade teoretiker menade att metall inbäddad i is inte rostar. På min fråga om eventuell frostsprängning hänvisade han till frostpluggarna, som i värsta fall kunde poppa ut.VAD KOMPISEN SAGT VAR
Jag har aldrig vinterkonserverat min motor. Jag bara vrider av nyckeln. Under vinterns kallaste månader ser hela motorn ut som en isbit. Vid sjösättningen vrider jag bara på nyckeln och det har funkat varje gång.VÅR REKOMMENDATION
Visst. Den högutbildade ingenjören har i och för sig rätt. Gjutgods korroderar minimalt i fruset tillstånd. Att kompisens metod fungerar är ren och skär tur. Men det är inte korrosion vi vill förhindra under vintern, utan just frostsprängning. När vattnet i kylkanaler, värmeväxlare och slangar fryser, expanderar det. Med sprickbildning som resultat. Därför kör vi igenom motorn med glykolblandat vatten. Det förhindrar att vattnet fryser och hämmar samtidigt eventuell korrosion.FRÅGESTÄLLNINGEN
På senare år har jag märkt att bottenfärgen blivit sämre. Med högtryckstvätten släppte nästan all färg.FÄRGHANDLAREN PÅSTOD BESTÄMT
Det är inget fel på färgen. Det hela måste bero på dåligt underarbete. Använd därför bara en tvättsvamp och vattenslang. De små kragarna efter havstulpanerna kommer knappt att synas efter att bottnen målats i vår.
VÅR REKOMMENDATION
De nya reglerna för bottenfärger har tvingat tillverkarna till nya lösningar. De gamla färgerna innehöll gifter som förhindrade beväxning. De nya miljövänligare färgerna bygger på principen att det yttersta lagret släpper. Att färgen släpper när du tvättar med högtryckstvätten är med andra ord precis som det ska. Fördelen är att det inte byggs upp en massa lager av gammal färg som på sikt ökar friktionen, sänker farten och höjer bränsleförbrukningen. Har man ingen högtryckstvätt går det bra att tvätta med en svamp typ Scotch Brite. Se till att få bort så mycket som möjligt. Ju mindre gammal färg som blir kvar desto bättre.FRÅGESTÄLLNINGEN
På våren brukar hela familjen hjälpas åt att tvätta och vaxa båten. Inte behöver jag väl tvätta båten nu på hösten också? Det känns som dubbelt jobb om vi ändå ska tvätta den till våren.DEN MINDRE PEDANTEN PÅ KLUBBEN FÖRESLÅR
Alltså, vem ser skiten under täckningen? Nej, ta det där i vår i stället.VÅR REKOMMENDATION
Tvätta av hela båten ut- och invändigt på hösten. Smutsen som ligger som en grå hinna över den ljusa gelcoaten är inget annat än nedfall. Surt regn, gammalt polermedel och fågelskit. Denna härliga samling organiska och kemiska lämningar går hårt åt ytskiktet. Tvätta ren båten med en tvållösning innan du täcker. Gå även ett varv på inredningen. Utspilld läsk, mänskliga lämningar och annat skapar ofelbart mögelhärdar. Sådant syns när täckningen åker av.FRÅGESTÄLLNINGEN
Den där lilla tvåtaktaren vi köpte till ungarnas gummibåt blev ingen succé. DVDspelaren var tydligen roligare. Jag tror att de körde motorn två gånger i början av sommaren, sen har den bara hängt på badbryggan. Den behöver jag väl inte göra något åt?DEN KAJAKPADDLANDE MILJÖVÄNNEN MENADE
Har den inte gått mer än så behöver du nog inte göra något. Se till att den är fastlåst bara, annars hänger den nog inte kvar i vår.VÅR REKOMMENDATION
Med fastlåst menar man då att man genom hänglås, motorlås eller annan anordning förhindrar någon att lossa motorn från sitt fäste. Men gör du inget finns det risk att ordet fastlåst får en annan betydelse. Kondens i cylindrarna kan få kolvarna att fastna. Starta motorn och spreja sedan konserveringsvätska genom förgasarens luftinsug till dess att motorn stannar. Nu har cylindrarna och andra vitala delar i motorn givits en skyddande hinna.FRÅGESTÄLLNINGEN
Jag har två batterier i båten. Ett för start och ett för förbrukning. Vad jag förstår är de så kallade underhållsfria batterier. Inte behöver jag tänka på dem?PRAO-ELEVEN PÅ BENSINMACKEN SVARADE
Nej, de sköter sig själva. Skulle de inte det så har vi alltid en drive med extrapris på just marinbatterier till våren. Välkommen åter!VÅR REKOMMENDATION
Inga batterier, underhållsfria eller ej, trivs med att stå utan laddning en längre tid. Inte sällan har man dessutom i båtar små krypspänningar som tömmer batteriet. Ett naturligt resultat av hemmapulare med ambitioner och en multimeter i verktygslådan. Lyft ur batterierna. Underhållsladda med batteriladdare några gånger under vinter. Då mår de bäst, tål kylan bättre och fyller sin funktion till våren. Detta var några tips för en trevligare vår. Naturligtvis skulle man kunna göra denna lista betydligt längre, men vi tror att ni förstår poängen. Summa summarum kan man bara konstatera att det inte finns några bra genvägar vid vinterförvaring utomhus.
Text och illustration: Anders Jelving
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu