Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Gäst
Gäst

Då blev det bråk

För två år sedan skrev jag en ledare med rubriken "Köp båt nu - och pruta". Den gillades inte av branschen. Det gick så långt att några ville få mig strandsatt.

Bråket började med att jag skrotade runt i vårt arkiv och hittade Vi Båtägare nummer 1 1978. Det stora huvudknäckets rubrik lydde: ”Köp båt nu - och pruta!”. En då 36-årig Lasse Genberg hade försökt pruta på fem olika båtmodeller: Ballad, Winga 25, Maxi 77, Monark 690 och Folkparcan.

Monarken kostade 94 500 kronor och Lasse prutade ned den till 81 500 kronor efter en hel del gnabbande. Lasse utmålar sig som en het spekulant och lovar att lägga 50 000 kronor kontant och dessutom ska han betala av på fem år. Säljaren skyller på att båten är ett demonstrationsexemplar och att det är därför den är rabatterad. Lasses kommentar i slutet av jobbet blir:

”Det vimlar av demonstrationsbåtar, båtar utan en enda skråma. Att sälja ’demonstrationsbåtar’ är bara att ge prutningen ett motiv.”

Vi beslutade oss för att göra om jobbet i slutet av 2008, när lågkonjunkturen slagit till med full kraft, och skickar därför ut Micke Mahlberg på stan med rätt att pruta. Han tar med sig sin far för att ge operationen mer trovärdighet och tillsammans prutar de bland annat ned en Sea Ray 340 från 1988 från 495 000 kronor till 440 000 kronor medan Windy 9800 DC från 1988 sjunker från 549 000 kronor till 300 000 kronor.

Mitt råd 2008 blev: ”Om du är spekulant, passa på. Billigare än det är nu lär det knappast bli.”

Tidningen kom ut lagom till Allt för Sjön 2009. Och vilket mottagande texten och jag fick! Några, inte alla, hälsade inte och blängde när jag gick genom båthallen. Det man var besviken på var att Vi Båtägare inte stod på branschens sida nu i dessa svåra tider. Vissa var så förbannade på mig att de kämpade för att jag aldrig mer skulle få sätta mig i en båt. Än mindre skriva om den.

De lyckades inte. Och vad gällde marknaden hade jag rätt - den kraschade och det var prutmån på många båtar under 2008-2009. De feta årens produktionskapacitet gjorde att lagren svällde och pengar behövdes nu för att täcka fasta kostnader. Därför såldes båtar av utan vinst. Även motorer blev billigare, Yamaha reade ut sin splitternya 350-hästars V8 eftersom man missbedömt marknaden och importerat på tok för många.

Konsumenter, särskilt nybåtsköpare, som spekulerade på båt under den värsta tiden blev bortskämda med enorma rabatter. Förstagångsköpare, som inte insåg vilken rea det var, drog på köpet. Men när de kikat färdigt under våren och sommaren och skulle slå till på hösten kom överraskningen från säljarna.

- Nej, nu finns ingen rabatt på 125 000 kronor längre. Nu är det fullpris som gäller.

I takt med att lagren försvann och tidigare årsmodeller såldes av steg alltså priserna igen. Nu är lagren borta, och även om vi avslöjar i detta nummer att båtförsäljningen inte varit lysande under 2010, kommer du knappast att kunna pruta på nybåtar under årets Allt för sjön. Det är inte längre panik i branschen.

Mitt råd till den med begränsad kassa blir därför: Köp en bra begagnad båt. Blocket svämmar över av 1970- och 1980-talsbåtar som får det svårare och svårare att hitta köpare. Men kom ihåg att titta på allt i båten. Ett polerat yttre är inte värt ett skit om drivlinan håller på att rasa. Ta gärna en besiktningsman till hjälp inför köpet. Men om det är för dyrt (det är ingen rea på besiktningsmän), läs mäster Eje Wåhlstedts tips på sidan 54. Det är ett bra sätt att spara pengar och energi.




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...