Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
Gäst
Gäst

CB 66 Racer - Ny kölbåt med jollekänsla

Bildtext: OS-seglaren i Tornado, Martin Strandberg, provar prototypen till CB 66 Racer tillsammans med gasten Isak Andersson på Gullmarsfjorden. Det breda och platta akterskeppet ger goda planingsegenskaper.

CB 66 Racer är en nylanserad kölbåt som är tänkt att ta vid när ungdomarna tröttnar på jollesegling. Båtdesignern Carl Beyer började skissa 2003 och i höstas testades den första prototypen av flera välmeriterade seglare. Ett 50-tal båtar är redan sålda och i sommar är det dags för en serie speciella kappseglingar med stora prispengar.

SITTER I BILEN till Lysekil och funderar över om jag är riktigt funtad. Ute är det nollgradigt, en decimeter blöt nysnö och dimman sveper in allt som i ett vått täcke. När jag pratade med Hans "HP" Pettersson i morse, lovade han att det åtminstone skulle vara fi nt seglingsväder ute i Lysekil, men på färjan ser jag att Gullmarn ligger helt spegelblank. Inte en krusning på vattnet! Utanför Nicanders Båtvarv på Grötö står en illgrön CB 66 Racer, just kommen från Allt för sjön i Stockholm. Vår senaste OS-seglare i Tornado, malmöpågen Martin Strandberg, håller på och riggar. Tanken är att båten, som är en vidareutveckling av den prototyp som togs fram i höstas, ska provseglas för första gången. Det är därför HP har "lurat" ut mig till Lysekil, och det är därför jag laddat bagen med fl eecekläder och torrdräkt.

SKA FÅNGA UNGDOMAR SOM LÄMNAT JOLLESTADIET

Medan vi väntar på vind berättar Hans Pettersson hur hela idén med CB 66 Racer uppstod. I Sverige har vi ju alltid varit ganska duktiga på att fostra barn och ungdomar i seglarskolor och på kappseglingsarenor under uppväxtåren. Se bara på JSM eller på Lilla Tjörn Runt, vilka samlar flera hundra unga seglare varje år. Men vad händer efter tonåren, när de närmar sig 20? Alltför många lämnar seglingen helt och hållet, och kommer aldrig tillbaka. Detta har fler än HP både noterat och debatterat med varierande intensitet genom åren, men det har funnits få konkreta åtgärder. Hans har nu gått grundligt tillväga och både genom en enkät och i personliga samtal med en lång rad seglare, kommit fram till att det är en ny båt som ska lösa problemet. En båt som kan fylla glappet när jollarna känns för små och de befi ntliga kölbåtarna för oåtkomliga. En CB 66 Racer! - När ungdomarna ska segla kölbåt har de hittills haft ett antal båtar med 25 år på nacken att välja mellan. Nya, attraktiva och moderna båtar har legat utanför möjligheternas ram för någon i övre tonåren, menar Hans Pettersson och påpekar att ekonomin är viktigare än man tror: - Absolut! Därför har vi i samarbete med SEB Finans hittat en lösning som innebär att båten, fullt utrustad och inklusive trailer, kostar 1 700 kronor i månaden i tio år. Inga krav på kontantinsats och man vet precis vad man har att rätta sig efter. Det blir inte så betungande för två unga seglare som vill fortsätta.

MODERNT OCH TILLTALANDE UTSEENDE

Carl Beyer, som ritat bland andra Aphrodite, CB-båtarna och Najad 52, försökte för 15 år sedan lansera den trailerbara dagseglaren Chess, men intresset var klent och det såldes bara ett 40-tal båtar. Med CB 66 Racer, som han designade efter HP:s och seglarnas tankar hösten 2003, har han nu tagit konceptet några steg längre. Med slank och bakåtlutande sänkköl som ska ge bett på kryss och stabilitet på undanvind, med kolfi berpeke för gennakern, med flat botten att plana på, storsegel med rejäl akterrunda, rymlig sittbrunn och helt öppen akterspegel har båten ett tidsenligt och tilltalande utseende, fjärran från gamla Chess. Få lär nog däremot utnyttja de två minimala kojplatserna under den smäckra överbyggnaden för övernattning, men ett torrt och låsbart stuvutrymme är ju heller aldrig fel. I höstas sjösattes den första prototypen och en grupp elitseglare fi ck chansen att provsegla i Malmö, Göteborg och Lysekil. Videoupptagningarna från dessa tillfällen visar att man har seglat i hela vindregistret och i såväl krabb sjö som i smult vatten, på både kryss och undanvind. Synpunkterna har legat till grund för den vidareutvecklade variant som jag nu ska få provsegla. Det blåser nästan inte alls, men vi ger oss iväg ändå. Martin i den ovana positionen som gast och jag själv vid rodret. Mycket riktigt hinner vi bara ett kort stycke på den mycket, mycket lätta bide vindsbogen ut mot Fiskebäckskil innan min välmeriterade OS-seglare till gast inte kan hålla sig längre. Hopkrupen i lä håller han koll på den självslående focken: - Du är en petare, va? frågar han och syftar på att jag styr så att det tydligen lever lite i övre delen av förseglet. Själv har jag inte ens lagt märke till det, utan litar helt och hållet på de tell-tales som ligger bakåtslickade precis som de ska. Av regnet, kommer jag på... Nåväl, jag faller av bara en aning, och visst ökar farten då markant i den svaga brisen.

PÅTAGLIG JOLLEKÄNSLA

Båten är lättmanövrerad och jollekänslan påtaglig. Det känner jag trots, eller kanske tack vare, den svaga vinden. Slagen går lekande lätt och det är inga problem att dyka under den högt placerade bommen. Skotet lyckas jag däremot trassla in mig i - det upplevs helt enkelt avigt, i synnerhet i den lätta vinden, att gå så långt bak i båten så att jag kliver över bakom det. Känns som att båten ska "sätta sig" på akterspegeln och tappa för mycket fart då. Men den känslan visar sig obefogad när vi senare inne vid bryggan undersöker saken. Martin kan faktiskt ställa sig längst bak i aktern utan att vattenytan ens är i närheten av den helt öppna akterspegeln. På den här båten är storskotsblocket fäst i centrum, men i serieproduktion ska båten förses med skotskena. Det kommer att underlätta stagvändningarna och samtidigt självklart göra gott för trimmöjligheterna: - Och så undviker vi den stora belastning som uppstår på hela riggen när gamla jolleseglare kommer och kickar så att bommen står som en båge, skrattar HP. När Martin fixar upp gennakern och det kommer lite mer vind är det till och med så att vi får hänga lite. Åtminstone nästan... Gubbarna på färjan mellan Fiskebäckskil och Lysekil spanar och undrar förmodligen vad det är för stollar som är ute. Men det känns gott när gennakern drar, även om Martin tycker att den är i minsta laget: - När de nya båtarna levereras ska den ha längre förlik med större runda och det blir mycket bättre, förklarar han. Ursprungligen hade båten dubbelkommando med alla trimtampar dragna till båda sidorna, men för enkelhetens skull justeras numera exempelvis kicken vid masten, ungefär som på en Laser. Inte heller bomuthalet är neddraget i båten utan justeras med enhandsgrepp långt fram på bommen. Fungerar fint. Efter att ha slagit i knät ordentligt föreslår jag kraftigare halkmönster, och HP är inte sen att nappa på det. En list längs sittbrunnen att ta spjärn med fötterna emot fi nns också på önskelistan. Fortfarande är det alltså lite småpill som behöver fixas till: - Men det är småsaker och inget som påverkar konstruktionen i grunden, säger Pettersson och tillägger att om det görs förändringar efter att de första båtarna levererats så uppdaterar man givetvis redan levererade båtar utan kostnad för kunderna.

MÅNGA SAMARBETSPARTNERS

Tio båtar byggs för leverans i april och sedan färdigställs ytterligare tio i månaden, men det finns möjlighet att öka kapaciteten om efterfrågan skulle bli stor. Skrov och däck till CB 66 Racer vakuuminjiceras i glasfi ber och vinylester (ska enligt HP ge bättre finish och mindre krympning än traditionell polyesterplast) hos Skrovab i Arvika. Slutmonteringen tar en dag per båt och sker hos Nicanders på Grötö i Lysekil, där också storasyster CB 365 byggs. I nuläget jobbar fyra olika loft med att ta fram segelkoncept och riggen är Seldén/ Proctor. Harken levererar all däcksutrustning och från Göran Marström i Västervik kommer gennakerpeke och roderblad i kolfi ber, men rodret kan också av kostnadsskäl komma att tillverkas i aluminium. Carl Beyer har samlat en grupp experter som ska utforma klassregler för båten, så det går onekligen framåt: - Ja, jag är överraskad över hur många som vill stödja detta projekt, konstaterar Hans Pettersson och ger ett exempel till. - Vi har fått in Land-Rover som sponsor för sommarens kappseglingsserie och de erbjuder också seglarna att leasa en bil för bara 2 600 kronor i månaden, berättar han. Kappseglingsprogrammet är inte helt spikat, men det handlar om spektakulära nedslag på välkända sommarorter, med förenklade regler, rejäla prispengar och välkända seglare: - Kanske blir vi tvungna att skapa två divisioner, så inte proffsseglarna sopar hem allt, funderar HP och svävar ut i en vision om internationell lansering och OS-klass 2012...

Röster om CB 66 Racer

KARIN ALMQVIST, 470-SEGLARE I UNGDOMSLANDSLAGET:

- Jag tycker att det ska vara mycket fart, men ändå så har den också seglingen med taktik och allt. Den är inte så snabb att det bara är att hitta fart som gäller. THOMAS RAHM, TIDIGARE UNGDOMSKAPTEN I SSF: - Det var kul, blåste rätt så mycket idag och fungerade bra. Mycket jollekänsla - mer jolle än kölbåt.

MARTIN STRANDBERG, OS-RORSMAN I TORNADO 2004:

- Första intrycket av båten är helt klart positivt. På kryssen kändes det att det var bett i den och en köl under, men så fort vi föll av och började slöra så tänkte jag direkt tillbaka till när jag seglade E-jolle. Det var inga problem att ha kul i en sån båt!

ANDERS LARZON, BREDDSEGLINGSCHEF SSF:

- Jag har inte provseglat själv, men tycker att den är i dyraste laget om exempelvis en klubb ska kunna köpa ett par stycken. PER WENNERSTEN, CHEFTRÄNARE GKSS: - Känns som en livfull båt som kan bli mycket rolig. Spännande!

KIM KULSTAD, MATCHRACINGSEGLARE:

- Den var fartfylld! Den kan nog bli något. Även i lättvind skjuter CB 66 Racer fart ordentligt. Den är lättmanövrerad med påtaglig jollekänsla.

 

Fakta

Längd 6,60 meter

Bredd 2,11 meter

Djupgående 0,35 - 1,5 meter

Vikt 450 kg Storsegel 18 kvm

Självslående fock 7,5 kvm

Gennaker 40 kvm

Pris seglingsklar 200 000 kr

Design Carl Beyer

 

TEXT: JOAKIM HERMANSSON / FOTO: OWE TOLLESBY & ÅKE FREDRIKSSON




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...