Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Gäst
Gäst

Cat & hermelin i ett

Hånad av seglarna och för långsam för många motorister. Men älskad av tusentals ägare världen över. Välkomna ombord på nauticat med det bästa från två världar.

Nauticat_36_4.jpg

Poopdäck är favoritplatsen att styra ifrån, till sjöss föredrar Sven

Haglund att styra med autopilotens kontroll i stället för ratten.

Foto: Lars Guditz

 

I mitten av augusti töms plötsligt våra skärgårdar på båtar. Den ena veckans högtryck på marinor och naturhamnar övergår i den nästa till stillhet med lediga gästhamnar och tomma öar. Båtnytt gav sig ut för att se vilka som passade på att njuta av sensommarens lugn och vi fann en perfekt höstbåt, Nauticat 36:an Global Cat af Dubai som värdigt tuffade fram med ett stödsegel på mesanmasten. Dubaikatten ägs av Sven och Maude Haglund och ombord fanns också sonen David, på tillfälligt besök hemma från just Dubai. De var på väg hem till hamnen i Mälaren efter en skön vecka i Stockholms skärgård där de varit så gott som ensamma.

- Nu är det ju inte trängsel någonstans, på Björkskär fanns det inte en människa, säger Sven Haglund. Maude och Sven är något av urtyperna för Nauticatägare: De har börjat runda av yrkeslivet, de kallar sig inte seglare, men vill gärna kunna segla lite när vinden blåser åt rätt håll och de använder båten som en flytande sommarstuga, gärna under många veckor under året.

Får alltid beröm

Att båten heter Global Cat af Dubai trots att den aldrig har lämnat Norden har sin naturliga förklaring.

- Vi har bott och jobbat i många år utomlands och de sista åren bodde vi i Dubai, berättar Sven Haglund. De har haft sin Nauticat i fem år och är mycket nöjda.

- Det har bara varit en ägare före oss och vi får alltid beröm när vi kommer in i hamn någonstans, till och med unga killar kommer och säger ”vilken fin båt”, och då blir man ju glad, säger Sven Haglund. Båten är från 1986 och väldigt välskött. Träarbetet i Nauticatbåtarna håller hög klass från början, men kräver också mycket underhåll för att bevaras. Ombord på Global Cat af Dubai är det i det närmaste i originalskick.

- Den tidigare ägaren hade jobbat mycket med den och jag tycker också om att pyssla. Har man en så här stor båt så vill det ju till att man kan hantera och sköta om den, säger Sven Haglund.

Nauticat_36_5.jpg

Längsgående och rymligt pentry i anslutning till salong med rejäl plats

i u-soffa, allt träarbete andas kvalitet. Foto: Lars Guditz

Nauticat_36_6.jpg

Ordentlig sittgrupp i styrhytten med god utsikt. Stora fönster och

taklucka ger gott ljus. Foto: Lars Guditz

Nauticat_36_7.jpg

Styrplatsen andas fartygsbrygga. Navigationen sköts med PC med

sjökortsprogram och papperskort. Foto: Lars Guditz

 

Större och större

Båten är rymlig, så rymlig att man snarar pratar om ”tre rum och kök med rejäl takterrass” än i vanliga båttermer, men ändå mysigt marint. Det går att bo länge på en Nauticat. Familjen Haglund skaffade sin första båt för 14 år sedan och har hunnit göra några ordentliga uppväxlingar i storlek på båtar:

- Vi började med en Ryds 570 efter en av utlandstjänsterna och sen tänkte vi att ”det där var ju inte så dumt” men blev sugna på något större och bytte upp oss till en Flipper 760 och det smakade ju mer. Båtlivet gav ännu mera mersmak och familjen Haglund ville ha en båt med mer boutrymmen.

- Vi köpte en Telfa Cat, som är som en Nauticat men utan master, och den hade vi i sju år. Men vi drömde om att vi kanske skulle ha råd med en Nauticat, säger Maude Haglund. Tillfället kom och Maude genomförde köpet medan Sven var i Dubai.

- Vi letade länge efter en Nauticat och såg några rena skräckexemplar. En vinter när Sven var nere i Dubai ringde han: ”Nu finns nog vår båt till salu i Södertälje, kan du åka och titta på den? Du måste titta på motorn” sa han.

- Så jag åkte till försäljaren som var väldigt skeptisk när jag kom som ensam kvinna, han var faktiskt lite avmätt mot mig. Precis när vi står där med motorluckorna öppna så ringer Sven på mobilen och då säger jag ’Nu tittar jag på motorn och den är röd!’ Det tyckte jag var avgörande, skrattar Maude Haglund.

- Jag tittade på den en gång till tillsammans med en vän som var seglare och så sa jag bara: ”Jag tar den. Jag köper båten”. Så Sven hade aldrig sett den när vi köpte båten. Det var mitt livs båtaffär, säger Maude Haglund.

Nauticat_36_8.jpg

Peke av det rejälare slaget. Foto: Lars Guditz

Ett kap

Det visade sig att de hade gjort ett kap och säljaren blev fantastiskt trevlig när han förstod att de var seriöst intresserade. Han nobbade till och med två anbud från norska intressenter som bjöd ordentligt över Maude och Sven trots att de inte hade sett båten i verkligheten.

- Men han ville i alla fall sälja till oss. Han kände väl lite förtroende och förstod att vi skulle ta hand om båten, säger Maude Haglund. Steget från den första båten, Ryds 570, är ganska stort. Med peke och badbrygga är Nauticaten tolv meter och i papperen står att den ska väga åtta ton, men vid första upptagningen visade det sig att den väger 10,3 ton, utan rigg. Vikten gör sig påmind vid tilläggningar. Första året åkte familjen runt i Stockholms skärgård för att lära sig båten, andra året åkte de längs Norrlandskusten till Ulvön norr om Härnösand och i fjol gick de Göta kanal, västkusten till Strömstad och sedan hela kusten runt tillbaka. Den trippen tog nio veckor.

- I år hade vi tänkt åka till Helsingfors men eftersom det blev så långa etapper i fjol tog vi det lite lugnt. Så det blev bara fem veckor i Stockholms skärgård med början i Trosa.

Medvindssegling

Seglingen då? ”Riktiga seglare” brukar ju le lite försmädligt när motorseglare kommer på tal.

- Vi är ju egentligen inga seglare och det är heller ingen båt man håller på och kryssar med. Men vi brukar alltid sätta upp mesanseglet för att ge stadga åt båten. Vi köpte en ny genua i förfjol och den rullar vi ut om vi har undanvind. Vi har kört med storseglet också, men då ska man upp och klättra på taket, många nyare Nauticats har rullstor.

- Men båten är tung. I fjol hade vi alla seglen uppe och ordentlig undanvind, men när man stängde av motorn så kändes det nästan som att båten stannade. Den går ner i fart dramatiskt, säger Sven Haglund. Så för det mesta är det Ford Lehmandieseln på 96 hästar som får jobba. Kvaliteten, skeppskänslan och båtarnas rymliga inre gör att Nauticatbåtarna tillhör de mest eftertraktade objekten på begagnatmarknaden. Andrahandsvärdet är högt och ägarna behåller sina klenoder i decennier.

Nauticat_36_9.jpgSegelbåt, motorbåt och trerummare med havsutsikt. Nauticat 36 är rymlig. Foto: Lars Gutidz

 Nauticat_36_10.jpg

David, Maude och Sven Haglund i den relativt trånga sittbrunnen på

akterdäck. Foto: Lars Guditz

Nauticat_36_11.jpgBäst sikt har man från poopdäck. Foto: Lars Guditz




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...